Ostin 2 mangoa. Miten ne kuuluu käsitellä? Mikä osa on syötävää, mitä niistä voi tehdä jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tähän alkuun voi taas kaikki tulla kiljumaan siitä, miten olen niin kovin uusavuton. Ja sitten kun siitä on saatu vääntää vartti, niin sopiiko että sen jälkeen saisin muutaman jopa ihan asiallisen vastauksen.

Mä siis olen pitänyt vasta tunti sitten elämäni ekaa kertaa mangoa kädessä. Eli en tiedä siitä mitään. Se on punavihreä...onko se ihan ok väri, vai onko se vihreä osa vielä raakaa tjtn?

Kuoritaanko se, vai onko kuoretkin syötävää kuten omenassa? Onko sisällä jotain poistettavaa kotaa, siementä tms?

Ja mitä siittä sitten vois niinkun tehdä?

Sen pitää tuntua pikkuisen pehmeältä, että maistuu hyvälle. Kuoritaan aika paksu kuori pois, keskellä on iso lituska kivi. Mun herkkua ihan paljaalleen, voihan sitä vaikka salaattiin tai kanakastikkeeseen laittaa.. tai tehdä sosetta ja sitten juustokakun sekaan valkosuklaan kanssa <3

[QUOTE="vieras";27362818]No ootpa uusavuton. ja nimimerkki vielä "chef", joka on suomeksi kokki. :O[/QUOTE]

No älä. Oisko jotain muuta vielä sydämellä?

Osaatko muitakin kieliä?

Onko jotain muuta, mistä haluat jutella. Mulla on tässä muutama minuutti aikaa, ennen kuin menen tutkimaan noita mangoja.

Sen pitää tuntua pikkuisen pehmeältä, että maistuu hyvälle. Kuoritaan aika paksu kuori pois, keskellä on iso lituska kivi. Mun herkkua ihan paljaalleen, voihan sitä vaikka salaattiin tai kanakastikkeeseen laittaa.. tai tehdä sosetta ja sitten juustokakun sekaan valkosuklaan kanssa <3

Mä jokunen tovi sitten tein mango-juustokakun, mutta siis sellaisesta lasten "magosose"-purkista. Ja oli kyllä älyhyvää. Seuraavaksi ehdottomasti teen sen aidosta mangosta :)

Kypsan mangon tunnistaa pehmeydesta, kova ei ole kypsa ja liian pehmea mennyt jo pilalle. Youtubesta loytyy ohje kuinka kasitella mango jos et muuten osaa, en osaa sanoin selkeasti selittaa.
http://www.youtube.com/watch?v=C7PmuzrT9q4

[QUOTE="vieras";27362829]Pitää olla todella kypsiä. Muuten maistuu raa'alta porkkanalta ja tärpätiltä.[/QUOTE]

Raaka porkkana on hyvää, mutta tuo tärpätti tökkii kyllä vähän vastaan... :D

[QUOTE="vieras";27362846]Kypsan mangon tunnistaa pehmeydesta, kova ei ole kypsa ja liian pehmea mennyt jo pilalle. Youtubesta loytyy ohje kuinka kasitella mango jos et muuten osaa, en osaa sanoin selkeasti selittaa.
How to prepare a mango Ready-to-Eat - YouTube[/QUOTE]

Kiitti. Ihan noin näppärään tuskin sitä mangoa leikattu saan :D

Ja nuo mun mangoni taitaa vielä olla vähän raakoja, joten pitää pari päivää odotella ennen kuin pääsen niitä testaamaan :)

Jotkut väittävät, että kypsyy vikkelämmin pimeässä, omenan läheisyydessä ja paperipussissa. Tiedä tuosta sitten: uskollisesti toimin silti noin joka kerta, sillä olen toiveikas ja kärsimätön. :D

Hyvää se on, paljaaltaan parasta. Sopii myös rahkaan ja tosiaan aasialaistyyppisiin ruokiinkin (kypsennettäessä ei ole niin just, jos on vähän raakana mennyt kuorimaan).

[QUOTE="alma";27362853]Sulla on luultavasti viikko aikaa miettiä mitä niistä teet. ne myydään yleensä todella raakoina.[/QUOTE]
Väliin löytyy sellaisia, mitä myydään ihan nimikkeellä syöntikypsiä. Mutta ne raa'at tuntuu siltä, ettei ne tahdo kotona kypsyä sitten millään ja tulee yleensä liian raakana käytettyä.

Mun mielestäni tämä on ihan hyvä kysymys, jos ei ole aikaisemmin käyttänyt tuoretta mangoa.

Minä olen ainakin kaksi kertaa jo syönyt mangoni liian raakana, kun olen ajatellut sen olevan jo sopivan pehmeä. Mielestäni raaka mango maistuu pihkalle ja joo, olen maistanut pihkaakin.

• Tykkää
Reactions: chef
En nyt haluaisi vanhoja muistella,mutta taannoisessa koekeskustelussa väitit olevasi tyhmä huonon muistisi vuoksi. Miten musta tuntuu, että taidat olla vaan yksinkertainen muuten vaan?

[QUOTE="vieras";27363112]En nyt haluaisi vanhoja muistella,mutta taannoisessa koekeskustelussa väitit olevasi tyhmä huonon muistisi vuoksi. Miten musta tuntuu, että taidat olla vaan yksinkertainen muuten vaan?[/QUOTE]

Noup, ei pidä paikkaansa.

Mulla on mustaa valkoisella siitä, miten älyllistä heikkolahjakkuutta ei ole syytä kohdallani epäillä. Älykkyystesteissä olen saanut keskitasoa vastaavat pisteet. Ja tänään taas tuli postissa uusi lappu, jossa jälleen kerran todettiin etteivät muistiongelmani johdu älykkyydestä, vaan muut asiat ovat tähän syynä.

Tosin pitää toki muistaa se, että älykkyyttäkin on monenlaista. Mutta ehkei niistä kannata lähteä jauhamaan, sillä samalla saattaisit asettaa itsesikin hieman heikkoon valoon.

Noup, ei pidä paikkaansa.

Mulla on mustaa valkoisella siitä, miten älyllistä heikkolahjakkuutta ei ole syytä kohdallani epäillä. Älykkyystesteissä olen saanut keskitasoa vastaavat pisteet. Ja tänään taas tuli postissa uusi lappu, jossa jälleen kerran todettiin etteivät muistiongelmani johdu älykkyydestä, vaan muut asiat ovat tähän syynä.

Tosin pitää toki muistaa se, että älykkyyttäkin on monenlaista. Mutta ehkei niistä kannata lähteä jauhamaan, sillä samalla saattaisit asettaa itsesikin hieman heikkoon valoon.

Asettaa itseni heikkoon valoon? Ethän tiedä muita kommettejani kuin tämän, joten miksi asettaisin? Olen ollut palstalla vuosia ja lukenut tekstejäsi ja tuntuu kyllä, että osaatko tehdä yhtään mitään.En voi käsittää miten joku on noin uusavuton ja tyhmä. Ei se normaaliakaan ole ,ettet tajua esim. ruoanlaitosta mitään etkä senkään jälkeen, vaikka sua muut neuvoo kädestä pitäen. Nyt varmaan opiskelet amiksessa lähihoitajalinjalla?

Käsittelin tänään mangoa, tein vauvalle mangotikkuja joita se saa natustella. Mangon kuoriminen ja kiven poisto sujui ihan suht hyvin, mutta seuraavana olikin vuorossa avokado! Voi herranjestas mikä ongelma! Mä googlettelin avokadon kuorimista ja tökin samalla sitä avokadoa, mietin onko se tarpeeksi kypsä, kokeilin kuoria vähän kuorta kuorimaveitsellä (vinkki: kuori on aika paksu) kunnes päätin viiltää sen veitsellä auki ja koittaa ottaa kiven pois. Kun sain viillon tehtyä, huomasin että siitä lähtikin kuoret irti kun kananmunasta! Wohoo! Enää kivi irti (oli helppo), siivutus, ja vauvan välipala oli valmis!

Että kyllä sitä muutkin "tyhmiä" kyselee ja googlettelee, emmäkään oo mangoa käsitellyt kun yhteensä nyt sit kaks kertaa. Avokadon kanssa oli eka kerta ja hyvin meni. :)

[QUOTE="vieras";27363227]Asettaa itseni heikkoon valoon? Ethän tiedä muita kommettejani kuin tämän, joten miksi asettaisin? Olen ollut palstalla vuosia ja lukenut tekstejäsi ja tuntuu kyllä, että osaatko tehdä yhtään mitään.En voi käsittää miten joku on noin uusavuton ja tyhmä. Ei se normaaliakaan ole ,ettet tajua esim. ruoanlaitosta mitään etkä senkään jälkeen, vaikka sua muut neuvoo kädestä pitäen. Nyt varmaan opiskelet amiksessa lähihoitajalinjalla?[/QUOTE]

:D :D :D

Onko vielä lisättävää?

Uusimmat

Yhteistyössä