ostan ensimmäisen koiranpentuni :) vinkkejä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koiruus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koiruus"

Vieras
eli tulossa iso seropi koira, kasvaa about 60cm korkeaksi.

suunnittelin syöttäväni koiralle pedigreen penturuokaa eli samaa mitä kasvattaja. ihan hyvä idea varmaan ? kannattaaako sinne sekaan laittaa jotain, mitä esim ?

entä millainen panta olisi paras ? eläinkaupassa ehdotettiin puolikuristavaa. onko se hyvä ? koira nyt 12vk / 15 kg. opetan tietenkin ettei vedä mutta entä nyt, mikä panta ?

hihnaksi ajattelin perus nahkahihnaa. en todellakaan flexiä...

sitten vähän tarkempiin asioihin. kannattaako pentu totuttaa heti hampaiden harjaukseen ?
pedin ostamme kasvattajalta, eli sen missä pentu on nytkin nukkunut.

koira on kuulemma jo sisäsiisti eli siihen ei tarvitse opettaa.

onko mitään vinkkejä mtkä helpottavat huomattavasti pentuvaihetta ? :)

No, suoraan sanottuna useimpien mielipide on, että vältä esim. Pedigreeta. Toki sitä voi syöttää joskus tai niin, että lisää sekaan lihaa (keitetty kana, jauheliha, lohi jne.).
Tasokkaampia markettiruokia ja suht edullisiakin on esim. Hau Hau Champion, mistä löytyy erikseen penturuoka(kin). Mm. lihapitoisuus korkeampi. Toinen hyvä on Jahti& Vahti.

Pienille pennuille ei suositella käytettäväksi puolikuristavaa! Odota nyt ainakin puoli vuotta (?)
Ostat sopivan pituisen, pehmeän, tarpeeksi leveän (pentu)pannan.

Hihnana toimii hyvin esim. nahkahihna mitä suunnittelit. Itse olen tykännyt aina vähän tyyriimmistä Ezy dog - hihnoista, jo sen kahvan takia.
Flexi on ok, sitten kun hommat toimii.

Pentu kannattaa totuttaa pian hampaiden harjaukseen, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa ;)
Mutta riippuu paljon koiran luonteestakin nämä hommat.

Hienoa, että koira on jo sisäsiisti! Nuorena oppi :) Varaudu kuitenkin satunnaisiin lammikoihin ja vahinkoihin.

Hmm. Mitähän vinkkejä, paljon rakkautta, hoivaa ja kärsivällisyyttä ;)

Lisään vielä, ehkä olet näitä jo ajatellutkin, mutta varaa esim. pesuainetta (lemmikkikaupoista) mitkä on hajunpoistajia. Meillä tällainen aine oli tosi kätevä vahinkojen varalle.

Paljon purtavaa, salittua, leluja ja sopivia tikkuja.

Harja, pyyhkeet, kynsisakset.

Erilaisiin ruokavalioihin voit tutustua lukemalla mm. netistä. Esim barffaus, onko tuttua? :)
Sekaruokinta...

voi vitsi, kiitos :) katselin juuri mustin & mirrin sivuilta ruokia. olisko royal canin hyvä ? Ja löysin myös rukka merkkisen pannan missä pikalukko, se lienee hyvä ? puruleluja ainakin ostan ja detasstickejä (kirjoitetaankohan noin :D)

[QUOTE="koiruus";29219921]voi vitsi, kiitos :) katselin juuri mustin & mirrin sivuilta ruokia. olisko royal canin hyvä ? Ja löysin myös rukka merkkisen pannan missä pikalukko, se lienee hyvä ? puruleluja ainakin ostan ja detasstickejä (kirjoitetaankohan noin :D)[/QUOTE]

Royal Canin yleensä ok ja maistuu useimmille koirille. Toki kannattaa huomioida sitten se, että kaikki ei sovi kaikille koirille, eli kokeilemalla selviää :)
Jos koira syö, voi hyvin, niin ok. Jos P lentää ja oireilee, sitten ruoka vaihtoon.

Pikalukot ihan käteviä, mutta rukan jotkut pannat on hiertäviä, kuluttavat karvaa.
Vaikka nättejä ovatkin :) Mutta sen näet testaamalla sitten, hiertääkö karvaa pois.
Mä itse suosin paksumpia, pehmustetumpia pantoja.

Purulelut ok, dentasticksit kunhan ikäiselleen suunniteltu OK.

Niin lapsuudenperheessäni kuin useilla ystävillänikin on koiria, mutta ikinä ennen tätä en ole kuullut koirien hampaiden harjauksesta 0.o ..vaikka tuskimpa siitä haittaakaan on, ihan uusi juttu minulle. Eikös se hampaiden "puhdistus" koirilla mene niillä luilla tai juuri dental stickseillä..?

Niin lapsuudenperheessäni kuin useilla ystävillänikin on koiria, mutta ikinä ennen tätä en ole kuullut koirien hampaiden harjauksesta 0.o ..vaikka tuskimpa siitä haittaakaan on, ihan uusi juttu minulle. Eikös se hampaiden "puhdistus" koirilla mene niillä luilla tai juuri dental stickseillä..?

No siis osa harjaa, osa ei. Myydään (HauHau) ihan hammasharjoja + tahnoja koirille.
Luut ok, dentat usein niin nopeasti ja hutiloitu syöty, ettei niistä varmaan pitkäkestoista hyötyä koirien hampaille ole.

[QUOTE="vieras.";29220065]dentasticksejä ei saa ainakaan antaa pennuille![/QUOTE]

Jos vielä perustelisit.
Niitä kun on monen kokoisia, useilla valmistajilla vastaavia... eri ikäisille/kokoisille valmistettuja...

[QUOTE="vieras.";29220075]sillä perustelen että niissä pakkauksissa lukee ettei saa antaa pennuille[/QUOTE]
Olisko liian isoja tikkuja sitten? Esim. jo mainostamani HauHau valmistaa vastaavia eri kokoisille koirille, enkä muista mainintaa ettei saisi antaa pennuille.
Meidän pentu söi kyllä pahamaineista Pedigreetakin (toisinaan) ja kys. sarjan dentastickejakin, ups...

Paskalla nappularuoalla saa hampaat mukavasti plakkia ja hammaskiveä täyteen. Barffauksessa hampaat puhdistuu siinä samalla kun koira mäyssyttää luuta.

Yhteistyössä