Osituksen oikeudenmukaisuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
onko teistä reilua vastaavanlainen ositus:
Asunto ja asuntolaina nimissäni koska mies luottotiedoton ja ollut koko naimisissaoloajan ulosotossa... Naimisissa oltu 3,5 vuotta.
Mies maksanut asumiskuluista vastikkeet 380€/kk ja sähkön n. 60€/kk.
Minä lainanlyhennykset 530€/kk, joista laina lyhentynyt n.300€/kk loput summasta korkoa... Lisäksi vakuutukset.
Nyt mies on sitä mieltä että maksan hänelle puolet siitä mitä asuntolaina lyhentynyt yhdessäolon ajalta... Jotain maksaisin tietysti mutta miehelle ei tähän ikään ole kertynyt omaisuutta yhtään kun on vuokralla asunut aiemmin.
Mikä teistä olisi kohtuullista?

Asunto ja asuntolaina nimissäni koska mies luottotiedoton ja ollut koko naimisissaoloajan ulosotossa... Naimisissa oltu 3,5 vuotta.
Minä lainanlyhennykset 530€/kk, joista laina lyhentynyt n.300€/kk loput summasta korkoa... Lisäksi vakuutukset.
Nyt mies on sitä mieltä että maksan hänelle puolet siitä mitä asuntolaina lyhentynyt yhdessäolon ajalta... Jotain maksaisin tietysti mutta miehelle ei tähän ikään ole kertynyt omaisuutta yhtään kun on vuokralla asunut aiemmin.
Ulosotto muuten nappaa sitten suoraan kaiken mitä maksat miehen tililtä

Jos kysyjä olisi mies niin olisi päivänselvää että hänen kuuluisi erossa hyvittää puolisoaan juurikin tuolla asuntolainan lyhennyksen puolikkaalla.

Ensinnäkin, oliko tarkoitus alun alkaenkin että asunto olisi vain yksinään sinun? Jos tarkoitus oli tämä, olisi sinun täytynyt (mielestäni) maksaa osasi myös sähköstä ja vastikkeesta. Jos taas oli tarkoitus, että kaikki on yhteistä huolimatta siitä kenen nimissä asunto on, niin miksi et suostu ositukseen? Sinun omaisuutesi on karttunut, mutta miehen rahat ovat kadonneet vastikkeisiin.
Toisaalta, jos teillä ei ole avioehtoa, niin minkäs teet..

Ensinnäkin, oliko tarkoitus alun alkaenkin että asunto olisi vain yksinään sinun? Jos tarkoitus oli tämä, olisi sinun täytynyt (mielestäni) maksaa osasi myös sähköstä ja vastikkeesta. Jos taas oli tarkoitus, että kaikki on yhteistä huolimatta siitä kenen nimissä asunto on, niin miksi et suostu ositukseen? Sinun omaisuutesi on karttunut, mutta miehen rahat ovat kadonneet vastikkeisiin.
Toisaalta, jos teillä ei ole avioehtoa, niin minkäs teet..

Ilman minun asuntoa ja luottotietoja miehen omaisuus ei olisi karttunut tätäkään vähää... Koko avioliiton ajan on uutta mennyt ulosottoon hänellä... No, nyt saa sitten jatkossa hassata rahansa miten haluaa... Tosin osituksen jälkeenkin jää ulosottoon vielä maksettavaa...
Opinpahan kantapään kautta että ihan jokaiseen ihmiseen ei voi luottaa...

Ilman minun asuntoa ja luottotietoja miehen omaisuus ei olisi karttunut tätäkään vähää... Koko avioliiton ajan on uutta mennyt ulosottoon hänellä... No, nyt saa sitten jatkossa hassata rahansa miten haluaa... Tosin osituksen jälkeenkin jää ulosottoon vielä maksettavaa...

Ja lisäyksenä vielä että tarkoitus oli että kun mies saisi luottotiedot takaisin, voisi lainankin puolittaa tasan... Harmi vaan ettei hän koskaan hoitanut raha-asioitaan kuntoon vaan valehteli niistä päin naamaa... No, minähän se tyhmä tässä olen ollut joten nyt on sitten oppirahojen vuoro...

Avioliiton aikana puolisot on elatusvelvollisia toisiaan kohtaan joten jos avioliiton aikana toinen ois vaikka maksanut kaiken sitä ei oteta huomioon ollenkaan.

Miten mies on siis huijannut sinua? Tekstistäsi saa käsityksen, että olet tiennyt miehen olevan ulosotossa. Lisäksi, jos olette kuitenkin asumisen kulut suurinpiirtein puoliksi maksaneet, niin en ymmärrä, miksei moraalisestikin puolet asunnon arvonlisäyksestä kuuluisi miehelle.

Miten mies on siis huijannut sinua? Tekstistäsi saa käsityksen, että olet tiennyt miehen olevan ulosotossa. Lisäksi, jos olette kuitenkin asumisen kulut suurinpiirtein puoliksi maksaneet, niin en ymmärrä, miksei moraalisestikin puolet asunnon arvonlisäyksestä kuuluisi miehelle.
Joo, tiesin siitä ensimmäisestä ulosotosta ja silloin kyseessä oli noin 4000€... Mutta matkan varrella summa onkin sitten kasvanut yli 10 000€... Ja koska 1/3 osa hänen palkastaan on mennyt ulosottoon, voitte kuvitella kumpi on sitten maksanut enimmät ruokaostokset, lapsen kulut ja huonekaluhankinnat yms. Ja joo, olin elatusvelvollinen mutta en tajunnut rahatilanteen menevän näin huonoksi. Mutta kuten sanottua, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa... Eli oppi on otettu enkä hevillä hynttyitä lyö yhteen enää kenenkään kanssa.

Yhteistyössä