\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 21:23 vieras kirjoitti:
Meillä 1,5v tyttönen, ja palasin syyskuussa takaisin työelämään. Minä ja mies molemmat olemme vuorotyössä joten aikataulujen sumpliminen on välillä hankalaa, joten olen ajatellu josko tekis osittaista hoitovapaata siis 30h viikkoa. Miten oletta tehneet ensinnäkin onko työnantajan pakko suostua siihen ja pitääkö se ilmoitta 2kk ennen ja teettäkö siis 6h päivässä vai 4- päivästä työviikkoa, kummin parempi??? ja pitääkö se sopia et teen osittasita vaikka vuoden tai siihen saakka kun lapsi 3v tai kouluikään, voiko sitä myöhemmin jatkaa??? ja miten palkka mennee sitten nyt siis 37,5 vko ja kuukausipalkka, eli maksetaanko palkka tehtyjen työtuntien mukaan sitten? Ja vaikuttaako osittainen mihinkään vuosilomiin yms.... kiitos jos jollakin kokemuksia... =)
Minä vasta aloitin osittaisen, joten vähän on kokemusta, mutta jo eka tilinauha kertoi, ettei se kyllä juuri tuloihin vaikuta, verotus kun tasaa kuitenkin aika hyvin. Meillä ves sanelee että 2 kk ennen ilmoitettava ja max mitä voi sopia osittaisen hoitovapaan kestosta on muistaakseni 26 viikkoa, mutta nämähän on eri sopimuksissa mahd. vähän eri lailla, mutta toki työnantajan kanssa voi neuvotella asioista. Itse teen 6 h päivää (norm. on 7 h 15 min) ja 5 pv viikossa, koska työnantaja ei suostunut nelipäiväiseen viikkoon. Palkka on tietty % osuus kokonaispalkastasi minulla jotakin 82,jotakin % ja lomiinhan tämä ei vaikuta, koska työpäiviä on riittävästi kuukaudessa. Me teimme kirjallisen sopimuksen jota jatketaan sitten taas, jos siltä tuntuu. Kelahan maksaa alle 3 v osittaista hoitorahaa brutto 70 ? /kk josta käteen jää n. 50 ? menet vain sen sopimuksen kanssa Kelaan ja jätät hakemuksen. Sopimuksessa pitäisi lukea, ettää työaikaa on lyhennetty nimenomaan lapsen hoidon takia, ei muuten välttämättä mene Kelassa läpi. Tämä oikeus tähän osittaiseen on aika vahva oikeus työntekijällä, joten aika paha siitä on työnantajan kieltäytyä, mieti mitä haluat ja lähde neuvottelemaan. Mukavalta on tuntunut, jää aikaa työpäivän jälkeen vielä lapsillekkin, mutta koska teen 5 pv töitä, joudun ikävä kyllä maksamaan täyttä hoitomaksua, siksi tuo nelipäiväinen olisi myös houkuttanut ja koska teillä on vuototöitä, voisitte saada sumplittua hoitoajat niin, ettei täyttä maksua menisi?