Osittaisen hoitovapaan tarkoitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen vaan...

Vieras
Olenkohan ihan väärässä, kun olen kuvitellut, että vanhemmat voivat jäädä osittaiselle hoitovapaalle hoitaakseen osaksi lapsiaan kotona? Tuttavaperheen äiti on osittaisella hoitovapaalla ja tekee 4-päiväista työviikkoa ja lapset (1- ja 2-vuotiaat) ovat tästä huolimatta kokopäiväisesti hoidossa 5 päivänä viikossa. Tarvitsee kuulemma omaakin aikaa... Tässä perheessä isäkin on tällä hetkellä lomautettuna, mutta lapset viedään silti tunnollisesti joka aamu hoitoon ja haetaan iltapäivällä. Mitään velvotetta hoitoajan lyhentämiseen ei siis taida olla, mutta vähän kummalliselta tuntuu...

meillä tuo tulee menemään niin et teen klo.9-15 päivää viitenä päivänä viikossa- muuten lapsen hoitopäivistä tulisi tosi pitkiä, kun kuljemme bussilla jne. , eli olen osittaisella hoitovapaalla kyllä vaikka töissä joka päivä, jos pystyisin niin mielummin tekisin neljää päivää ja TYTTÖ OLISI MUN KANSSA KOTONA AINA SEN YHDEN PÄIVÄN, onkohan tuo sun tuttavan tapa edes ihan laillinen???

Osittaista hoitovapaata käytetään yleensä lyhentämään työpäivän pituutta, jotta esim. voi olla kotona laittamassa lapsia kouluun tai olla vastassa heitä. Siis voi pitää lapsen tokaan luokkaan asti. tai sitä saa myös alle kolmevuotiaasta lapsesta, kun haluaa lyhentää työpäivää jottei lapsen hoitopäivät ole niin pitkiä päiväkodissa tms. Tuo kertomasi tapaus ei tunnu ihan ok toiminnalta.
Kelan sivuilta:
Edellytyksenä osittaiselle hoitorahalle on, että olet työ- tai virkasuhteessa ja teet töitä lapsen hoidon vuoksi enintään keskimäärin 30 tuntia viikossa. Osittaista hoitorahaa ei makseta yrittäjälle.

Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa.

Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi (esimerkiksi osa-aikatyön takia), et voi saada osittaista hoitorahaa ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi.

Osittaista hoitorahaa voi saada myös ns. etävanhempi eli vanhempi, joka ei asu lasten kanssa samassa taloudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis.. eihän sitä voi olla hoitovapaalla (edes osittaisella ) jos lapset kokopäiväisesti hoidossa.

no kyllä se periaatteessa mahdollista, jos sitä ei kukaan lähde tarkistelemaan. tai jos ei ole esim hakenut kelan tukea, ja työnantaja sallii tuollaisen järjestelyn, niin mikäs siinä.

mistäs se kela tietää, miten vanhemmat on töissä, jos eivät kerro sitä kelaan.

Ja onhan kelan silmissä lyhennetty työaika ap:n tapauksessa koska ei tee kuin 4 päiväistä viikkoa.

No mun käsittääkseni saavat rahaa myös Kelasta, mutta eipä kai Kela tai työnantaja lasten hoitoaikoja päivähoidosta tarkasta. Siis ilmeisesti on laillista, mutta mun mielestä järjestelmän väärinkäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis.. eihän sitä voi olla hoitovapaalla (edes osittaisella ) jos lapset kokopäiväisesti hoidossa.

Kokopäiväseksi hoidoksi luetaan yli 5 tunnin päivät. Itse meinaan alkaa tekemään 6h työpäiviä, koska en edes ehtisi aamuisin viemään hoitoon ennen töitä, kun matka on 1,5h.

Hoitomaksut taas tippuvat, jos lapsi on alle 7h hoidossa.

Yhteistyössä