Osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kumman kokisit mielekkäämmäksi itsellesi ja lapsillesi, jos jäisit osittaiselle hoitovapaalle: kuuden tunnin työpäivän (lapsilla lyhyempi hoitopäivä) vai 4 päiväisen työviikon (lapsilla myös lyhyempi hoitoviikko)?
Itse koen tuon kuusi tuntisen lasten kannalta. Tiedän, että työssäni johtajalla olisi "järjestelemistä" kuusi tuntisessa työpäivässäni, mutta se ei suinkaan olisi mahdoton. 4 päiväinen viikko onnistuisi työpaikkani osalta paljon paremmin, mutta jostain syystä en koe sitä niin mielekkääksi. Haluni kuusi tuntiseen työpäivään olisi nimenomaan lasten lyhyempi hoitopäivä ja näin ollen kevyempi lasku päiväkodin aloitukselle ja itselle töihin palaamiselle.
Onko muilla kokemuksia jommasta kummasta?

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Noista vaihtoehdoista 6 h työpäivä olisi parempi minun mielestäni. Kumpikaan ei kylläkään kovin paljoa täydestä työviikosta eroa, vähän hassu nimi tuo "osittainen hoitovapaa", mutta näinhän se kelan kannalta nimitetään.

Lapset on 2 ja 3.5v. Muistin vasta, että tollanenkin vaihtoehto olisi olemassa. Pienestä palkasta ei paljoa menettäisi, jos puoli vuotta olisi tolla osittaisella vielä. Ja olen itse päiväkodissa töissä.. Tiedän että työvuoroissa olisi järjestelemistä, mutta tiedän myös päiväkoteja joissa se on onnistunut.

Minä teen nelipäiväistä työviikkoa. Menen töihin seitsemäksi, mies vie lapsen hoitoon puoli yhdeksän jälkeen. Itse haen lapsen heti kolmen jälkeen. Jos olisin alkanut tekemään kuusituntista työpäivää, ei siitä olisi ollut hyötyä, koska silloin olisi ollut viitenä päivänä yhtä pitkät hoitopäivät kuin nyt neljänä. Itse tykkään. Viikonlopusta helposti toinen päivä menee "pakollisiin" töihin (siivoamiseen, kaupassa käyntiin jne), nyt saa kaksi lomapäivää :)

Mä olin viime talven tolla osittaisella hoitovapaalla ja halusin ehdottomasti pitää normaalit 8h työpäivät. Kuuden tunnin päivistä ei meillä kukaan olisi hyötynyt, syystä että työaikani ollessa 7-15 olisin päässytkin pois klo 13 jolloin päiväkodissa on päiväuniaika. Mieluummin pidin sen yhden kokonaisen vapaapäivän.

Meilläkin mies kyllä pystyy liukumaan työajoissan mun työvuorojen mukaan, joten hoitopäiviä pystytään vähän lyhentämään niinkin. Jos tekisin 4 päiväistä viikkoa, saisi myös alennusta päivähoitomaksuista, täällä ei kuusi tutisesta päivästä saa. Täytyypä alkaa enempi miettimään tuota 4pv/vk, työnantajakin tykkäisi enempi..

Tein 6h työpäiviä ja se oli meille sopiva ratkaisu. Se kevensi lasten hoitopäivää ja oma työpäiväkään ei ollut niin raskas. Työkavereita se kyllä työvuorojärjstelyin kuormitti.

teen nelipäiväistä työviikkoa ja meille ehdottomasti sopivampi. Mulla vuorotyö ja miehellä päivätyö, joten hoitopäivät ei ole pitkiä. Mut haluan pitää ne maksimissaan 10 kuussa. Lisäksi on työmatkaa ja kulkeminen ei ol ilmaista, joten 6 tunnin takia en lähtis ajamaan. Tämä on sopinut meille tuosi hyvin ja vuorolisillä saa hyvin korvattua peruspalkan pienuutta. Rahallisesti tässä ei juuri häviä ja ylimääräinen vapaa joka viikko on IHANA:)

Pienillä lapsilla ja pitkillä työmatkoilla ottaisin 4 päivän viikon mikäli mies pystyy viemään tai hakemaan lapsia hoidosta.

Kouluikäisen kanssa sitten 6 h päivät. Tämän otan itse syksyllä, samalla pienemmän sisaruksen hoitopäivät lyhenevät alempaan maksuluokkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapset on 2 ja 3.5v. Muistin vasta, että tollanenkin vaihtoehto olisi olemassa. Pienestä palkasta ei paljoa menettäisi, jos puoli vuotta olisi tolla osittaisella vielä. Ja olen itse päiväkodissa töissä.. Tiedän että työvuoroissa olisi järjestelemistä, mutta tiedän myös päiväkoteja joissa se on onnistunut.

itse sain aikoinaan vähän aikaa tehdä 6 h työpäivää. Sitten en saanutkaan jatkaa sitä. Nyt olen tosin taas kysynyt saisinko, ja odottelen esimieheni vastausta.

Yhteistyössä