Osittainen hoitovapaa. Onko teillä toinen vanhemmista vai molemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Te joiden perheessä käytetään osittaista hoitovapaata niin onko teillä vain toinen vanhemmista vai molemmat? Ja miten osittaisen hoitovapaan lyhennys on järjestetty, 4 päivän työviikko vai joka päivä lyhennetty työpäivä eli 6,5 tuntia?

Miten suuri vaikutus osittaisilla hoitovapaalla on ollut nettotuloihinne?

Onko joltakin työnantaja kieltänyt osittaisen hoitovapaan?

Itse olen äitinä osittaisella hoitovapaalla ja teen 6,5 tunnin päiviä. Jos lapset olisivat pienempiä olisimme miehen kanssa molemmat osittaisella hoitovapaalla esim. toinen maanantaisin ja toinen perjantaisin. Lapsella olisi tällöin vain 3 päiväkotipäivää ja hoitomaksukin pienempi. Nyt minulle jää nettona noin 200€ vähemmän kun kokoaikatyössä ja mielestäni on sen arvoista!

Minä olen osittaisella, teen 6,5h päiviä. Mies on vuorotöissä joten lapsilla on muutenkin noin 2-4 hoitopäivää viikossa. Käteen jää noin 300 euroa vähemmän ja on tosiaankin sen arvoista.

Olen osittaisella hoitovapaalla ja teen 4 päivän työviikkoa. 6,5h työpäivä ei ollut meille varteenotettava vaihtoehto pitkien työmatkojen vuoksi. Yksi vapaapäivä viikossa parempi lapselle ja koko perheelle.

Oon tehny jo kolme vuotta 6h työpäivää. Työnantaja on ollut ihan kannustava ja saan suunnitella työaikani ihan perheen tarpeen mukaan. Usein teenkin 7-13 työaikaa niin saan olla lasten kanssa koko iltapäivän. Palkassa kyllä näkyy selvästi, vähän vajaa 800 eur siitä vähennetään joka kuukausi, mutta on sen arvoista. Ehdin kyllä tehdä töitä kun lapset vähän isompia.

Mulla tyttö aloittaa syksyllä ekaluokan ja haluaisin aloittaa osittaisen hoitovapaan niin että tekisin 6-6,5h päivässä töitä.

Olen yh ja varsinkin aamut jännittää miten tyttö osaa lähteä itekseen kouluun. Ei tarttis sit ihan niin pitkää aikaa olla aamuisin yksin kotona jos saisin mennä vähän myöhemmin töihin.

Toivottavasti työnantaja suostuu! Viimeksi kysyin 2 v sitten jos olisin saanut tehdä 4pvä viikossa töitä eli olisin ollut myös osittaisella (tuntui työpäivät niin raskailta ja olin tosi poikki, mutta tätä en kehdannut sanoa työnantajalle syyksi vaan sanoin että ehtisin olla enemmän lapsen kanssa. Mikä sekin siis totta ja oli toinen syy), mutta silloin työnantaja ei suostunut.

Nyt eri juttu kun tyttö aloittaa koulun en tiedä miten kestän jos vieläkään ei myönnetä!

[QUOTE="mama";27813334]Mulla tyttö aloittaa syksyllä ekaluokan ja haluaisin aloittaa osittaisen hoitovapaan niin että tekisin 6-6,5h päivässä töitä.

Olen yh ja varsinkin aamut jännittää miten tyttö osaa lähteä itekseen kouluun. Ei tarttis sit ihan niin pitkää aikaa olla aamuisin yksin kotona jos saisin mennä vähän myöhemmin töihin.

Toivottavasti työnantaja suostuu! Viimeksi kysyin 2 v sitten jos olisin saanut tehdä 4pvä viikossa töitä eli olisin ollut myös osittaisella (tuntui työpäivät niin raskailta ja olin tosi poikki, mutta tätä en kehdannut sanoa työnantajalle syyksi vaan sanoin että ehtisin olla enemmän lapsen kanssa. Mikä sekin siis totta ja oli toinen syy), mutta silloin työnantaja ei suostunut.

Nyt eri juttu kun tyttö aloittaa koulun en tiedä miten kestän jos vieläkään ei myönnetä![/QUOTE]

Periaatteessa työnantajasi on suostuttava. Työnantajalla pitää olla erittäin painava syy perusteluineen miksi ei vapaata myönnä.

Tästä on ihan lakitekstiä olemassa: Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.

FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 284/1988

[QUOTE="mama";27813334]Mulla tyttö aloittaa syksyllä ekaluokan ja haluaisin aloittaa osittaisen hoitovapaan niin että tekisin 6-6,5h päivässä töitä.

Nyt eri juttu kun tyttö aloittaa koulun en tiedä miten kestän jos vieläkään ei myönnetä![/QUOTE]

No eihän se työnantaja voi sitä oikeasti kieltää, tuo on lakisääteinen oikeus. Pitää olla töissään tosi tärkeässä asemassa ennenkuin työnantaja voi kieltää ja jos on muka niin tärkeä henkilö firmalle, niin sen pitää sitten näkyä myös tilipussissa...

Olen aikaisemmin tehnyt puolipäiväisesti töitä itse räätälöitynä osittaisena hoitovapaaratkaisuna ja silloinkin tein työt kotoa lähes kokonaan kotoa käsin, eli aina sellaisessa välissä kun satuin ehtimään keskittyä niihin. Onnistui, koska työni on hyvin vapaasti järjesteltävissä.

Nyt vuoden alusta aloitan taas täysipäiväsenä, mutta olen tehnyt itseni kanssa sellaisen sopimuksen, että olen super-tehokas ja ahkeroin ma-to niin, että voin sitten pidellä "ommoo lommoo" perjantaisin. Saa nähdä kuinka hyvin pysyn tässä päätöksessäni... :D Mutta tuumailin vaan, että jos ilmoittaisin tekeväni 75% niin todennäköisesti ne olisivat kaikki ne kivat hommat, joita multa otettaisiin pois ja tekisin niitä joka tapauksessa, joten se ei nyt vaan ole millään tavoin järkevää. Silloin, kun tein puolipäiväistä, niin multa oli vähennetty myös muita kuin kivoja hommia, ja työtaakka oli oikeasti paljon pienempi.

Teen nelipäiväistä työviikkoa, mies tekee kokopäivätyötä. Palkassa menetän n.550e/kk, mutta lapsellakin on
osittaisen hoidon sopimus, joten säästyyhän siinäkin vähän kokoaikamaksuun verrattuna.

No eihän se työnantaja voi sitä oikeasti kieltää, tuo on lakisääteinen oikeus. Pitää olla töissään tosi tärkeässä asemassa ennenkuin työnantaja voi kieltää ja jos on muka niin tärkeä henkilö firmalle, niin sen pitää sitten näkyä myös tilipussissa...

Heh kuulun varmaan alimpaan kastiin tässä firmassa :D Mun yksi työtehtävistä on puhelinvaihteen hoito 8.00-16.00 niin siksi ei suostuttu! Tosin kyllä nytkin ruokatunnin ajan tuuraa työkaveri. Samoin jos joudun olemaan poissa oman tai lapsen sairauden takia niin työkaveri joutuu tuuraamaan koko päivän omien töiden ohella.

Tosi vähän olen kyllä joutunut olemaan pois kun lapsi on ollut aina tosi terve ja itellä osuu aina lomille flunssat sun muut.

Tein 2,5 vuotta 6 tunnin päivää (8-14), mies kokopäivätöissä. Työmatkojen vuoksi meillä oli silti kokopäiväinen hoitopaikka eli täydet maksut. Olisin todella mielelläni jatkanut vielä, mutta talous ei anna periksi. Menetys oli n.300 euroa nettotuloista kuukaudessa. Ja lain mukaan työnantajan täytyy suostua osittaiseen hoitovapaaseen kuten edellä on jo todettu. Sitä täytyy hakea 2 kk ennen aloitusta. Mutta työnantajan kanssa on neuvoteltava miten tunnit tekee. Eli itse ei voi päättää tekeekö lyhyempää päivää vai viikkoa. Itse myös olen ollut joustava ja työtehtävien mukaan muokannut tarvittaessa työaikoja, joten työnantaja ollut joustava minua kohtaan.

[QUOTE="mama";27813427]Heh kuulun varmaan alimpaan kastiin tässä firmassa :D Mun yksi työtehtävistä on puhelinvaihteen hoito 8.00-16.00 niin siksi ei suostuttu! Tosin kyllä nytkin ruokatunnin ajan tuuraa työkaveri. Samoin jos joudun olemaan poissa oman tai lapsen sairauden takia niin työkaveri joutuu tuuraamaan koko päivän omien töiden ohella.

Tosi vähän olen kyllä joutunut olemaan pois kun lapsi on ollut aina tosi terve ja itellä osuu aina lomille flunssat sun muut.[/QUOTE]

No tuolla paikalla ei työnantajasi voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta. Ota yhteys luottamusmieheen tai liittoon jos työnantajasi uudelleen kieltäytyy.

[QUOTE="Vieras";27813443]No tuolla paikalla ei työnantajasi voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta. Ota yhteys luottamusmieheen tai liittoon jos työnantajasi uudelleen kieltäytyy.[/QUOTE]

Juuri näin. Työnantaja voi selitellä sulle ummet ja lammet, mutta todellisuudessa tietää varmasti itsekin ettei ole mitään perusteita evätä osittaista hoitovapaata.

Teen nornaaleja työvuoroja. Työtunnit 87h kolmessa viikossa. Lapsilla tulee 8-10 hoitopäivää kuussa. En häviä rahassa juurikaan, vuorolisät kompensoi, lisäksi pieni hoitomaksu. Jatkan niin kauan kuin pienin pääsee toiselta luokalta.

Eikö ole yhtään perhettä, jossa molemmat vanhemmat tai vain mies on osittaisella hoitovapaalla vai onko naiset kynsin hampain kiinni kaikissa lapsiperhevapaissa eivätkä päästä miestä niihin mukaan?

Mä teen kans 6-tuntista päivää. Lapsi n. 2-vuotias ja palasin just töihin. Tyttö jatkaa edelleen kotihoidossa, joten teen 8-14.30 päivää. Joustan toki tarvittaessa työajassa ja toisaalta lähden sitten joskus aiemmin. Saan suunnitella työni vapaasti.

Ehdotin miehellekin osittaista hoitovapaata, mutta ainakaan toistaiseksi hän ei pysty vähentämään työaikaa, työt tulisi sit kotiin tehtäväksi. On johtavassa asemassa.

Ajattelin pitää osittaista niin pitkään kuin vain saan, ainakin siihen asti, kun lapsi menee 2.luokalle. Jos työnantaja suostuu niin voisin jatkossakin tehdä lyhempää päivää. Haluan aikaa myös lapselle ja perheelle.

Meillä mentiin vähän aikaa niin että oltiin molemmat puolikkaina eli toinen töissä alkuviikon ja toinen loppuviikon, nostettiin sit kotihoidontuki siihen lisäksi. Tuo tuntu palkassa tietysti paljo enempi..

Meillä mies tekee lyhennettyä työaikaa. Hän aloitti syyskuussa, kun kuopus aloitti koulun. Bruttotuloissa pudotus on noin 700e/kk ( sisältää peruspalkan ja kaksi sunnuntain lisää). Toki hän saa ruhtinaallisen korvauksen Kelalta. Mies tekee 30 tuntia viikossa ja työpäivien pituus ja määrä vaihtelevat: joskus voi ollla viikossa kolme kymmentuntista päivää ja toisinaan useita lyhyitä päiviä ( esim. hän on sopinut, että keskiviikkoisin työ päättyy klo 12).

Meillä tämä järjestely on sopiva. Minä olin vuosia kotona lasten kanssa ja sain syksyllä vakipaikan. Minusta on mukava olla töissä, enkä jaksa olla enää 100% kodinhengetär - olkoon mies välillä!. Mies taas on ollut koko ajan työssä. Hän on ollut samalla työnantajalla jo vuosia ja kaipasi jotain vaihtelua elämäänsä.

Minä teen osittaistahoitovapaata,tyttö 7v(poika9v)Kolmen viikon listassa kolme "ylimääräitä"vapaata.Palkassa häviän n.300e.Poika kun lähti kouluun,tein 4h/pv töitä koko ekanluokan ajan.

6h päiviä olen tehnyt muutaman jakson, tykkäsin. Näkyyhän se useamman satasen pudotuksena palkassa (Kelalta saa toki osittaisen hoitorahan), mutta ei kaikkea voi mitata rahassa. Hyvin onnistui sopia työnantajan kanssa :)

Yhteistyössä