Osittainen hoitovapaa ja arkipyhät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Teen 4-päiväistä työviikkoa (n. 30h/vko) ja tuli mieleen arkipyhät.
Eli jos sovitulle perjantaiselle hv-päivälle sattuu arkipyhä (ma-to töitä), niin teenkö sillä ko. viikolla töitä 3 vai 4 päivänä?

Tai jos arkipyhä osuu vaikka keskiviikolle, niin miten silloin?

Tessistä löytyy vain seuraavaa:

Arkipyhästä johtuva työajan lyhennys kuukausipalkkaiselle työntekijälle
2. Arkipyhät lyhentävät kuukausipalkkaisen työntekijän tasoittumisjakson säännöllistä työaikaa.
3. Kokoaikaisen kuukausipalkkaisen työntekijän työaikaa lyhennetään työehtosopimuk-sen 5 §:n mukaista säännöllistä vuorokautista työaikaa vastaavasti.
4. Arkipyhästä johtuva työajan lyhennys toteutetaan antamalla työntekijälle arkipyhäpäi-vä vapaaksi tai kokonainen vapaapäivä kyseisen työvuoroluettelojakson tai kahden sitä edeltävän tai kahden sitä seuraavan työvuoroluettelojakson aikana, työajan tasoittumis-jakson aikana tai työntekijän suostumuksella muuna aikana.
Arkipyhäkorvaus tuntipalkkaiselle työntekijälle
5. Jos tuntipalkkainen osa-aikatyöntekijä vakiintuneesti työskentelee vähintään 64 tuntia neljän kalenteriviikon pituisen työvuoroluettelojakson aikana, lyhentävät yllämainitut arki-pyhät myös hänen työaikaansa. Työajan lyhennys korvataan maksamalla työntekijälle ar-kipyhäkorvauksena työehtosopimuksen 26 §:n mukainen keskimääräinen päiväpalkka. It-senäisyyspäivältä maksetaan lain mukainen poissaolopäivän palkka, mikäli se vakiintu-neen työvuoroluettelon mukaan olisi ollut työntekijän työpäivä. Arkipyhäkorvaus suorite-taan myös työntekijän vuosiloma-ajalle sattuvilta arkipyhiltä.

Mä en tarkkaan osaa sua neuvoa. Olen tehnyt vuosia osittaista ja kyllä arkipyhät vaikuttavat listan suunnittelurajaan samassa suhteessa myös osittaista työtä tekevillä. Ylityöraja on korkeampi, joskus suunnitellaan yli suunnittelurajan, mutta korvataan seuraavassa listassa. Olen vuosityöajassa.

Mä en tarkkaan osaa sua neuvoa. Olen tehnyt vuosia osittaista ja kyllä arkipyhät vaikuttavat listan suunnittelurajaan samassa suhteessa myös osittaista työtä tekevillä. Ylityöraja on korkeampi, joskus suunnitellaan yli suunnittelurajan, mutta korvataan seuraavassa listassa. Olen vuosityöajassa.

Eli periaatteessa sä teet arkipyhäviikoilla 3pv töitä?

Jos noin niinkuin keskiverrollisesti ajatellaan?

[QQUOTE="aapee";29301853]Eli periaatteessa sä teet arkipyhäviikoilla 3pv töitä?

Jos noin niinkuin keskiverrollisesti ajatellaan?[/QUOTE]

Periaatteessa joo. Vuorotyössä tämä toki toimii vähän eri tavalla, mutta kyllä arkipyhä pienentää tunnit.

Näin mä ymmärtäisin tuosta tessistäkin.
Ainakin keskellä viikkoa olevan arkipyhän.
Mutta jos se arkipyhä osuu siihen sovitulle vapaapäivälle, niin sai se hyvitetään siinäkin, eli sillä viikolla pidän jonkin muun päivän vapaana.

Kylläpä on vaikeaa!

[QUOTE="aapee";29301888]Näin mä ymmärtäisin tuosta tessistäkin.
Ainakin keskellä viikkoa olevan arkipyhän.
Mutta jos se arkipyhä osuu siihen sovitulle vapaapäivälle, niin sai se hyvitetään siinäkin, eli sillä viikolla pidän jonkin muun päivän vapaana.

Kylläpä on vaikeaa![/QUOTE]

Totta kai hyvitetään. Ei se siihen saa vaikuttaa.

Arkipyhä lyhentää viikoittaista työaikaasi viidesosalla eli jos teet 30 h/vko niin arkipyhä viikolla teet 24 h. Sillä ei ole mitään merkitystä teetkö ne tunnit kolmena vai neljänä päivänä. Työaikaa, jossa tehdään töitä esim neljänä päivänä viikossa ei oikeastaan TES tunne vaan on viikottainen työaika, joka jaetaan viidelle päivälle (paitsi tietysti vuorotyössä tai jaksotyössä). Vuosilomapäiviä kuluu myös se viisi (tai kuusi) Tesistä riippuen viikon lomalla eli et siin voi olla neljää päivää vuosilomalla ja viidentenä päivänä osittaisella hoitovapaalla. Se, että teet töitä esim. neljänä päivänä viikossa on vain sinun ja työnantajasi välinen sopimus.

Yhteistyössä