Osapäivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piia"

Vieras
Mä mahdollisesti aloitan osapäivätyön, jossa työaika 4h/päivä viitenä päivänä viikossa. Lapset tarvitsisivat hoitopaikan siis viideksi tunniksi päivässä ja hoitoajat saattavat olla miten sattuu puoli kahdeksan ja neljän välillä (mä menisin aikaisintaan kahdeksaan ja mies olisi aina neljältä hakemassa lapset hoidosta). Mä tässä mietin sitä, että miten hankala lapsille on, että päivät menee miten sattuu (yhden viikon aikana mun työvuorot saattaisivat olla 7.45-11.45, 9-13, 11-15 tai 13-17 jne.) eli ei ole mitään selkeää rytmiä, että päivähoidossa ollaan aina tiettynä aikana. Onko kenelläkään kokemusta? Ja miten tuo käytännössä onnistuu, saako lapset vaan hakea kesken päivän pois hoidosta jos on esim. päiväuniaika vielä? Olisikohan helpompi viedä perhepäivähoitajalle, kun ympäristö on kodinomainen ja toiminta muutenkin vapaamuotoisempaa? Ois kiva kuulla kokemuksia.

Kesken päiväunien on paha hakea paitsi jos lapsi on nukutettu valmiiksi vaunuihin. Ei ole suositeltavaa herättää lasta kesken unien.
ei tossa kait muuten ole mitään ongelmaa. Hoitoon tottumiseen voi vaan mennä alussa kauemmin kun ei ole selkeätä rytmiä. Siinäkin auttaisi jos lapsen hoito alkaisi vaikka viikoin ennen sun töitä ja ekan viikon voisi olla hoidossa samaan aikaan joka päivä.

Siis tarkoitin lähinnä tuota päiväuniaikaan sillä, että jos lapset eivät enää nuku päiväunia, niin onko silloin ok hakea vaikka ois päiväuniaika (kaikkihan siellä joutuvat pötköttelemään, mutta eikös yleensä saa tietyn ajan jälkeen nousta ylös jos ei nuku?). Tällä hetkellä pienempi vielä nukkuu päiväunet, mutta nukahtaa vasta yhden-puoli kahden maissa.

Niin, tai sitten otat sen kokopäivä hoidon, mutta haet sillä tavalla, että esim aina saavat syödä ja vaikkapa vielä välipalaakin.

Näin pysyisi lapsilla jokin rytmi hommassa.

Jo slapsi ei nuku päiäväunia niin hänet voi hakea siihenkin aikaan. Ainakinmeillä se kävi. Mutta jos nukkuu niin haetaan vasta unien jälkeen. Pph:t yleensä toivovat ettei päiväuniaikaan haeta ketään, koska nukuttavat pienempiä... Tai näin siis kaikki tuntemani hoitajat toivovat. :)

Voisihan sitä tietty ottaa kokopäivähoidon, mutta jos työaika on 20h/viikko niin on aika iso siivu siitä maksaa kahden lapsen kokopäivähoito... Sen takia tietenkin ois tarkoitus mahdollisimman vähillä tunneilla selvitä, jotta ois rahallisesti jotakin hyötyäkin työnteosta.

Pitää lapset viedä viimeistään 9.30-10.00 aikaan, ellei jotain lääkäriä/neuvolaa tms.. poikkeusta ole. Hakea saa koska vaan, me parhaimmillaan jto kympin aikaan haettu, useimmiten vähän ennen kahta jolloin vielä ovat päiväunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26312595:
Pitää lapset viedä viimeistään 9.30-10.00 aikaan, ellei jotain lääkäriä/neuvolaa tms.. poikkeusta ole. Hakea saa koska vaan, me parhaimmillaan jto kympin aikaan haettu, useimmiten vähän ennen kahta jolloin vielä ovat päiväunilla.

No ei todellakaan tarvitse viedä noin aikaisin jos ei ole kysymys esim. esikoulusta.

Mulla on epäsäännölliset työajat ja lapset pph:lla hoidossa. Muuten toimii joustavasti, mutta kesken päiväunien ei oikein voi viedä eikä hakea kun lapset nukkuvat hoitajan kotona, päiväkodissa varmaan tätä ongelmaa ei olisi, kun pukemiset ja riisumiset onnistuu erillisessä tilassa päiväkodin eteisessä. Kyllä teillä pitäisi onnistua tuo osapäivähoito max 5 tuntia päivässä, mikä täällä ainakin on 60% kokopäivähoitomaksusta.

[QUOTE="mä";26312611]No ei todellakaan tarvitse viedä noin aikaisin jos ei ole kysymys esim. esikoulusta.[/QUOTE]

Meillä se on noin, itse tätä tiedustelin kun viime syksynä poika vähän alle 1v aloitti päiväkodissa, minä töissä 8-15 ja mies 15-23, meinattiin että olisi tehnyt hyvää lyhyempi päivä, mutta päiväkodista sanottiin että ei käy lapsi tuotava viimeistään tuohon aikaan. Niimpä sumplittiin sitten omia vuorojamme niin että viedään aamusta ja haetaan aijemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26312595:

Meillä pph:lla ei PIDÄ viedä lapsia tuohon aikaan, mutta hoitaja itse on sitä mieltä, että mielellään ottaa lapset ulkoiluun yms.mukaan, jos itse olen menossa iltavuoroon töihin, että lapset saisivat enemmän hoitopäivästä irti. Toivoo, että viimeistään 11 maissa vietäisiin, että lapset ehtivät vähän purkaa energiaansa ennen ruokailua ja päiväunia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26312632:
Meillä se on noin, itse tätä tiedustelin kun viime syksynä poika vähän alle 1v aloitti päiväkodissa, minä töissä 8-15 ja mies 15-23, meinattiin että olisi tehnyt hyvää lyhyempi päivä, mutta päiväkodista sanottiin että ei käy lapsi tuotava viimeistään tuohon aikaan. Niimpä sumplittiin sitten omia vuorojamme niin että viedään aamusta ja haetaan aijemmin.
No jo on joustamatonta toimintaa päiväkodissa, tehän oisitte ehtiny viedä pojan vaikka päiväunien jälkeen hoitoon suoraan välipalalle, niin ei olisi edes kenenkään toimintaa häirinnyt. Tai sitten suoraan lounaalle.

No jos ei sinun tarvitse joka päivä hakea päiväunten aikaan niin eipä siinä mitään ongelmaa ole, ihan hyvin sopii se osa-aikahoito teille. Ja voihan sitä kysyä jos pitäisi hakea päikkärien aikaan jos joustavat sen verran että haet esim sen puoli tuntia myöhemmin? Meillä ei ainakaan päiväkodissa vahdita noita aikoja mitenkään minuuttikellon kanssa.

Yhteistyössä