Osaiskohan kukaan auttaa (päivähoito & eskari kun paikkakunta vaihtuu pahalla hetkellä)?

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Meillä on tilanne se, että alkusyksystä olemme muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Esikoisella alkaa silloin eskari. Olen hakenut, päiväkodin neuvon mukaan, eskariin tänne nykyiselle kotipaikkakunnallemme. Tuntuisi muutenkin hullulta laittaa papereita vetämään uudelle paikkakunnalle kun mikään ei ole vielä 100% varmaa... Riippuu mun opiskelupaikastani, mutta kyllä mä uskoisin johonkin hakemaani oppilaitokseen pääseväni melko varmasti.

Eli siis. Voiko sen eskaripaikan (koska siitä edes tulee päätös jos syksyllä pitäisi eskarin jo alkaa?) "tosta vaan" muuttaa uudelle paikkakunnalle? Ja lapsi tarvitsee myös päivähoitoa eskarin jälkeen. Päivähoitopaikkaa tarvitsee myös ainakin yksi nuorempi sisarus. MISSÄ VAIHEESSA mun tulisi niitä paikkoja sitten hakea? Se "yhteishaku" on kaiketi tässä keväällä, mutta kun ei mulla nyt ole mitään täysin varmaa tietoa vielä mistään... Saati että tietäisin jotain asuinalueista tai yhtään mitään - kraaaaaaaah! |O

Tää on ihan hanurista ja vaikeeta muutenkin, kun pitää sitä asuntohakemustakin laittaa ja sen voi tehdä vissiin kesäkuun alussa jos elokuussa muuttaa jajajajaja... Menee koko kesä niin ettei tiedetä yhtään että missä halvatussa sitä ollaan syksyllä!

Ja koska toi nykyinen päivähoitopaikka sitten irtisanotaan?

Joo, kyllä, muutan ensimmäistä kertaa paikkakunnalta toiselle :xmas:

Joudut hakemaan paikkoja uudessa kunnassa uudestaan. Irtisanomisaika lienee siellä sinunkin asuinpaikassasi 2 viikkoa (näin ainakin meillä). Ota yhteyttä uuteen kuntaan, ja kysele vähän päivähoitotilanteesta. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Joudut hakemaan paikkoja uudessa kunnassa uudestaan. Irtisanomisaika lienee siellä sinunkin asuinpaikassasi 2 viikkoa (näin ainakin meillä). Ota yhteyttä uuteen kuntaan, ja kysele vähän päivähoitotilanteesta. Tsemppiä!

Onneksi ei sentään pidempi kuin 2vkoa.

Mutta voi elämän käsi silti, nehän voi joutua vaikka kaikki mukulat eri puolille kaupunkia! Ja jos eskarin jälkeen tarvitsee päivähoitoa niin miten se lapsi sinne päiväkotiin sitten kulkee?

Kiitoksia :) Mä olen näistä asioista pihalla kuin lumiukko.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Mutta voi elämän käsi silti, nehän voi joutua vaikka kaikki mukulat eri puolille kaupunkia! Ja jos eskarin jälkeen tarvitsee päivähoitoa niin miten se lapsi sinne päiväkotiin sitten kulkee?

Jos eskari ja päivähoito ovat eri paikoissa, kuljetus on kyllä järjestetty. Yleensä hoito on kuitenkin samassa paikassa.

Onneksi monet eskarit on päiväkodissa tai i-p-hoito on järjestetty koululle. Toivotaan että hyvin käy, kannattaa tosiaan soittaa uudelle paikkakunnalle ja hieman tiedustella etukäteen niiden päivähoitotilannetta ja käytäntöjä. Kysyvä ei tieltä eksy... :)

Kannattaa hakea varmasti jokatapauksessa niitä paikkoja sieltä uudelta paikkakunnalta, eihän niitä pakko ole ottaa vastaan jos tuleekin muutoksia suunnitelmiin. Muuten en osaa sanoa kyllä...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Jos eskari ja päivähoito ovat eri paikoissa, kuljetus on kyllä järjestetty. Yleensä hoito on kuitenkin samassa paikassa.

Ok, thanks :)

Onneksi monet eskarit on päiväkodissa tai i-p-hoito on järjestetty koululle. Toivotaan että hyvin käy, kannattaa tosiaan soittaa uudelle paikkakunnalle ja hieman tiedustella etukäteen niiden päivähoitotilannetta ja käytäntöjä. Kysyvä ei tieltä eksy... :)

Totta juu :) Mietin jo sitäkin, että mahtaakohan noi virastot olla lomalla kesällä, jolloinka mulle vasta alkaa tämä tulevaisuus selvitä... Se on katsokaas hyvä alkaa stressata jo varhain (mä olen stressannut jo kuukausi tolkulla), niin ei pääse liian kevyesti sujumaan mikään :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Kannattaa hakea varmasti jokatapauksessa niitä paikkoja sieltä uudelta paikkakunnalta, eihän niitä pakko ole ottaa vastaan jos tuleekin muutoksia suunnitelmiin. Muuten en osaa sanoa kyllä...

Voiko niinkin muka tehdä? :saint: Ja mihin sitä sitten hakee, kun ei asuinalueestakaan ole vielä mitään tietoa :|

No siis lain mukaanhan päivähoitopaikkaa on haettava neljä kuukautta ennen tarvetta, mikäli hoidontarve tiedetään, eli palaat töihin äitiyslomalta tms.

Mikäli hoidontarvetta ei voi tietää ennalta esim. opiskelu ja uusi työ, niin hoitopaikkaa on heti kun tietää, mutta kuitenkin kaksi viikkoa ennen hoidon alkua. Eli niillä on kaksi viikkoa aikaa järjestää hoitopaikka äkillisissä tilanteissa.

Meillä ei ole kahen viikon irtisanomista, kunnasta riippuu.

Sun tapauksessa varmaan saat tiedon joskus heinäkuussa, sitten irtisanot ja haet niitä paikkoja toiseen kuntaan. Se on totta et lapset sitten voi joutua vaikka toiselle puolelle kaupunkia kuskaamaan, eli ei ole sitten se lähin päiväkoti välttämättä.

Usein eskarissakin on päivähoito mahdollisuus, ei ne tädit siellä mitään neljän tunnin työpäiviä tee ;) Ja jos se päivähoito järjestetään muissa tiloissa, ne tädit kävelee yhdessä lasten kanssa sinne tai sitten taksi vie, jos pitkä matka (tosi harvinaista).

Toivottavasti sait jotain apua!

Alkuperäinen kirjoittaja Tesmis:
No siis lain mukaanhan päivähoitopaikkaa on haettava neljä kuukautta ennen tarvetta, mikäli hoidontarve tiedetään, eli palaat töihin äitiyslomalta tms.

Mikäli hoidontarvetta ei voi tietää ennalta esim. opiskelu ja uusi työ, niin hoitopaikkaa on heti kun tietää, mutta kuitenkin kaksi viikkoa ennen hoidon alkua. Eli niillä on kaksi viikkoa aikaa järjestää hoitopaikka äkillisissä tilanteissa.

Meillä ei ole kahen viikon irtisanomista, kunnasta riippuu.

Sun tapauksessa varmaan saat tiedon joskus heinäkuussa, sitten irtisanot ja haet niitä paikkoja toiseen kuntaan. Se on totta et lapset sitten voi joutua vaikka toiselle puolelle kaupunkia kuskaamaan, eli ei ole sitten se lähin päiväkoti välttämättä.

Usein eskarissakin on päivähoito mahdollisuus, ei ne tädit siellä mitään neljän tunnin työpäiviä tee ;) Ja jos se päivähoito järjestetään muissa tiloissa, ne tädit kävelee yhdessä lasten kanssa sinne tai sitten taksi vie, jos pitkä matka (tosi harvinaista).

Toivottavasti sait jotain apua!

Kiitos!
:flower:

Mulla on se tilanne että sain ton lukion juuri loppuun ja olen perinteisesti lomaillut lasten kanssa kotona koko kesän. Näin ajattelin toimia nytkin. Sanonko mä silti tämän nykyisen hoitosopimuksen irti vasta sitten kun tiedän varmaksi jotain...? Niin se varmaan ois viisainta. Kun ei sitä koskaan tiedä kuitenkaan mitä tulee eteen... Turvallisempi olo ellei olla ihan "tyhjän päällä".

Joo, ei kannata vielä irtisanoa paikkoja, jos et tiedä varmasti ettet niitä tarvitse. Koska sitten menetät paikat, eikä lapset pääse välttämättä samaan paikkaan, vaikka ettette mihinkään muuttaisikaan.

Ja vaikka siellä sen uuden asuinalueen pomo oliskin lomalla niin aina sillä on sijainen (toisen alueen esimies), eli ei siellä samaan aikaan lomailla. Kyllä tarvittaessa asiat hoituu :)

Minä toimisin niin, että soittaisin sen paikkakunnan päivähoidonvastaavalle, johon olen muuttamassa. Kyselisin miten hänen mielestään kannattaisi toimia. Luultavasti ottavat hakemuksen vastaan mieluusti, vaikkette ole muuttaneetkaan, että on ikään kuin tarve jo ennakolta tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä toimisin niin, että soittaisin sen paikkakunnan päivähoidonvastaavalle, johon olen muuttamassa. Kyselisin miten hänen mielestään kannattaisi toimia. Luultavasti ottavat hakemuksen vastaan mieluusti, vaikkette ole muuttaneetkaan, että on ikään kuin tarve jo ennakolta tiedossa.

Totta!

no meillä oli tollanen tilanne muutama vuosi sitten...
Haettiin siis aikoinaan esikoiselle paikkaa siitä kaupungista missä asuttiin, sitten ihan yhtäkkiä päätettiinkin muuttaa 600km päähän :D kun saatiin asunto ja muutettua, niin otin vaan yhteyttä lähipäiväkotiin,tarvittiin sillon vaan eskariopetus, pääsi siihen. sitten myöhemmin tarvi myös joko aamu- tai päivähoitoa ja sai senkin. myöhemmin hoksasin että kävi ihan perkeleen hyvä tuuri! :D

eli siis haet nyt lähipäiväkotiin, sitten kun muutatte (tai kun asunto on varma), niin haet uuteen lähipäiväkotiin. Ei ole takuuta että lapset pääsee sinne minne haluat varsinkin kun yleinen haku on menny ja paikat buukattu täyteen :/ mutta johonkinhan lapset takuuvarmasti paikan saa!

Yhteistyössä