Osaisko joku auttaa... vanhempainpäiväraha ja sen verotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä

Vieras
Vanhempainpäiväraha minulle laskettiin 6:kk:n työtulojen mukaan.

Verokortissa valitsin tälle vuodelle tulorajaksi 15 000€, koska ajattelin ettei ne ylity tuon 6 kk:n aikana. Veroprosentiksi tuli joku 7,5%.

6 kk:n aikana tuloja tuli n. 11 000€, eli alle 15 000€, mutta en ottanut huomioon että toki ne loppuvuoden vanhempainrahatkin lasketaan tuloiksi.. jolloin tuo 15 000€ paukkuu yli ja reilusti.

Tässä kelan lapussa sanotaan että vanhempainpäivärahasta ennakonpidätys on vähintään 20% joka tapauksessa, eli se meen automaattisesti. Mutta olen surkea veroasioissa, mitä nyt pitää tehdä (mitä esim. pitää tietää/olla mukana kun marssin verovirastoon), että vältän tuhottomat veromätkyt. ?

Jos menet Verotoimistoon niin ota mukaan viimeisin palkkakuitti ja laskelma tulevista vanhempainpäivärahoista. Voit itsekin ilmoittaa tulosi ja laskea uuden veroprosentin vero.fi -sivuilla.
Vanhempainpäivärahasta ei muuten pidätys ole vähintään 20%, vaan se on se, mikäli muuta ei verottajalle ilmoiteta.

Jos menet Verotoimistoon niin ota mukaan viimeisin palkkakuitti ja laskelma tulevista vanhempainpäivärahoista. Voit itsekin ilmoittaa tulosi ja laskea uuden veroprosentin vero.fi -sivuilla.
Vanhempainpäivärahasta ei muuten pidätys ole vähintään 20%, vaan se on se, mikäli muuta ei verottajalle ilmoiteta.

Ok.

No siis se on 20% minun kohdalla, koska oma palkkaa varten annettu pidätysprosentti on pienempi (tuo 7,5). Muuten se oma korotettaisiin kahdella prosenttiyksiköllä. Ja kyllä tuossa lukee että ennakonpidätys on aina vähintään 20%.

[QUOTE="vieras";26656321]Ok.

No siis se on 20% minun kohdalla, koska oma palkkaa varten annettu pidätysprosentti on pienempi (tuo 7,5). Muuten se oma korotettaisiin kahdella prosenttiyksiköllä. Ja kyllä tuossa lukee että ennakonpidätys on aina vähintään 20%.[/QUOTE]

Mutta sosiaalietuuksille voi hakea oman verokorttinsa, silloin pidätysprosentti voi olla alempi kuin 20%
Näin siis mulla.

Katso mitä sulle on tähän mennessä maksettu, mikä on ollut ennakonpidätys mene Verohallinto sivustolle ja laske itsellesi uusi veroprosentti loppuvuodelle niiden sosiaalietuuksien suhteen.
eikö tuo 15000€ ole kuitenkin ansiotuloja varten, ei sosiaalietuuksille.

Tai otat kaikki paperit tuloistasi ja tulevista tuloista ja marssit sinne verotoimistoon ja siellä laskevat sulle uuden veroprosentin, ja edelleen sosiaalietuuksille.

Mutta sosiaalietuuksille voi hakea oman verokorttinsa, silloin pidätysprosentti voi olla alempi kuin 20%
Näin siis mulla.

Katso mitä sulle on tähän mennessä maksettu, mikä on ollut ennakonpidätys mene Verohallinto sivustolle ja laske itsellesi uusi veroprosentti loppuvuodelle niiden sosiaalietuuksien suhteen.
eikö tuo 15000€ ole kuitenkin ansiotuloja varten, ei sosiaalietuuksille.

Tai otat kaikki paperit tuloistasi ja tulevista tuloista ja marssit sinne verotoimistoon ja siellä laskevat sulle uuden veroprosentin, ja edelleen sosiaalietuuksille.

Juu, se on ansiotuloja varten. Näin teen.

Yhteistyössä