Osaisko joku arvailla mikä mua vaivaa: kurkku turvonnut ja tosi kipeä, pyörryttää ja korva nakuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tautinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tautinen

Vieras
Taustaa sen verran, että viime torstaina illalla nousi kuume, korkeimmillaan oli yli 39 astetta, viimeinen kuumepäivä oli muistaakseni lauantai, jolloin kävin lääkärissä korva- ja kurkkukivun takia, otettiin nieluviljely (negatiivinen), tutki korvat (ei mitään) ja sen jälkeen on vaan olo pahentunut... kurkkukipu kasvaa päivä päivältä, välillä tuntuu ettei saa henkeä kun ahdistaa ja tuntuu, että kurkku on turvoksissa... korvat "lumpsaa", nakuttaa ja tuntuu olevan "lukossa"/painetta sisällä. Pyörryttää jotenkin välillä ja päänsärky on ollut lähes päivittäinen torstaista asti. Työnsin etusormen kurkkuun (heikko oksennusrefleksi) ja kokeilin niin rakkuloita ja turvotusta on paljon. Onko tää nyt vaan flunssaa, kuten lääkäri väitti vai jotain pahempaa?

Lääkäriin tuntuu olevan turha mennä, siellä sanotaan vaan, että flunssa se on tai joku virustauti eikä edes vaivauduta tutkimaan.

No, entäs jos tää on kurkunpääntulehdus (oireet sopii siihen) ja henkeä ahdistaa ja ei saa nielaistua kunnolla jne. niin saako siihen mitään hoitoa vaikka onkin virustauti? Vai laittaako ne kotiin hengitystiet ahtaana?

Työkaverilla oli aikoinaan tämä, oli niin ärhäkkänä että joutui lopulta sairaalaan kun nielu oli niin tukossa että oli jo hengitysvaikeuksia.

Mononukleoosi?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00585&p_haku=mononukleoosi

Soittelin päivystykseen ja sieltä vaan suurin piirtein naurettiin mulle.

Eniten tässä huolestuttaa kurkun turvotus, ettei vaan turpoa niin että ei saa henkeä, kun välillä jo tosiaan ahdistaa. Ja sitten tuo korva, ei kai siinä vaan ole jotain tulehdusta tms. Ja niskaankin sattuu ja se on ihan kuuma (tulehdustako?).

Jos tämä on mononukleoosi kuten joku äsken kirjoitti niin sen liitännäisenä/jälkeen voi tulla aivokalvontulehdus, jonka oireena on mm. niskakipua.

Nyt mua sitten pelottaa ihan oikeasti... :(

Rakkuloita suussa ja käsissä – mistähän on kyse?

Syksyisin esiintyy usein enterorokkoa eli enterovirusten aiheuttamaa kuumetautia, johon liittyy ihorakkuloita sekä suun limakalvon rakkuloita. Ihorakkulat ilmaantuvat yleensä käsiin ja jalkoihin, mistä johtuu englanninkielinen nimitys hand-and-mouth-disease (suu- ja käsitauti). Enterorokkoon liittyvä suutulehdus on useimmiten melko lievä, ja juominen ja syöminen sujuu paremmin kuin herpestulehduksessa. Se myös paranee itsestään muutamassa päivässä.

Toinen enterovirusten aiheuttama infektion muoto on nk. herpangiina. Siinä rakkuloita ilmaantuu nielukaareen, suulakeen ja nielurisoihin. Rakkulat ovat aluksi pieniä ja selvän renkaan ympäröimiä. Ne suurenevat vähitellen ja paranevat nopeasti 2-10 päivässä. Yleisoireina ovat kuume, pahoinvointi, vatsakivut, päänsärky ja lihassärky, jotka ilmaantuvat ennen suuoireita. Myös herpangiina paranee itsestään ilman jälkitauteja.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00013&p_haku=enterovirus

[QUOTE="vieras";21934339]Rakkuloita suussa ja käsissä – mistähän on kyse?

Syksyisin esiintyy usein enterorokkoa eli enterovirusten aiheuttamaa kuumetautia, johon liittyy ihorakkuloita sekä suun limakalvon rakkuloita. Ihorakkulat ilmaantuvat yleensä käsiin ja jalkoihin, mistä johtuu englanninkielinen nimitys hand-and-mouth-disease (suu- ja käsitauti). Enterorokkoon liittyvä suutulehdus on useimmiten melko lievä, ja juominen ja syöminen sujuu paremmin kuin herpestulehduksessa. Se myös paranee itsestään muutamassa päivässä.

Toinen enterovirusten aiheuttama infektion muoto on nk. herpangiina. Siinä rakkuloita ilmaantuu nielukaareen, suulakeen ja nielurisoihin. Rakkulat ovat aluksi pieniä ja selvän renkaan ympäröimiä. Ne suurenevat vähitellen ja paranevat nopeasti 2-10 päivässä. Yleisoireina ovat kuume, pahoinvointi, vatsakivut, päänsärky ja lihassärky, jotka ilmaantuvat ennen suuoireita. Myös herpangiina paranee itsestään ilman jälkitauteja.

Suutulehdus :: Terveyskirjasto[/QUOTE]

Vois olla tuo herpangiina. Tarkkaan en omaan suuhuni näe, mutta käsitunnustelun perusteella olis tosiaan rakkuloita takana nielussa.

Hei! Kuulostaa ihan herpangiinalta, kun nyt itse olen sen kourissa niin näin lääkärin mukaan.
Varsinkin äkisti nouseva kuume, nielemisvaivat, mikään ei mene alas tai ylös, päänsärky...
Eli mulla on varmuudeksi antibioottia, mutta sain myös lääkäriltä sellaista suuvettä kurlaukseen ja sanoi, että sitä voi pieninä annoksina myös niellä niin se ei ole vaarallista vaan desindioi myös kurkkua ja sitä kautta vähentää särkyä. Ja käski syömään jäätelöä!

Itelläni on ollu täs jo 3 viikkoa yli 38astetta joka päivä kuumetta. oon vaa nukkunu ja syöny kipulääkkeitä. Kurkku on turvonnut ja vaikea niellä mitään. Kolme kertaa on lääkärissä käyty ja sanottu vaan "flunssaa tämä on". Korvan takana on kova patti. Mikä minulla on?

Yhteistyössä