Osaisiko kukaan antaa neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ohikulkija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ohikulkija"

Vieras
Millä ihmeen keinoilla pystyisin omaksumaan välinpitämättömän asenteen kaikkia näitä kemikaaleja ja myrkkyjä kohtaan, joita elinympäristössämme on? Tosiasiahan on, että näitä aineita on joka puolella, emmekä pysty niiden vaikutuksilta suojautumaan. Mutta kun en ole kohdannut ketään muuta äitiä (tai isää), jota pelottaisi tai huolettaisi se, mitä seuraa, kun erityisesti lapset altistuvat näille myrkyille. Miten siis pystytte elämään kantamatta huolta siitä, mikä määrä myrkkyjä ympärillämme jatkuvasti on?

No, en ole vanhempi, mutta välitän kyllä asioista muuten :)

Mun mielestä ei tarvitse olla välinpitämätön mutta suhteellisuudentajua kannattaa kehittää. Nimittäin me täällä Suomessa ollaan maailman mittakaavassa erittäin etuoikeutettuja ympäristön puhtauden suhteen toistaiseksi. Toki täälläkin on saasteita, ja ydinjätteet meinataan loppusijoittaa tänne ja luonto on kärsinyt teollisuudesta, ydinonnettomuuksista ja muusta saastuttavasti jonkin verran. MUTTA. Jos eläisit Kiinassa, Intiassa, tai monessa monessa muussa vaihtoehtoisessa maailman kolkassa niin hengittäisit, söisit ja joisit paljon saastuneempaa ilmaa, ruokaa ja vettä.

Eli suomalaisena, hyvinvoivana, länsimaalaisena on mun mielestä ärsyttävää, itsekeskeistä ja epäreilua valittaa ympäristösaasteista. Ei ne ole toivottuja, mutta kuten kaikki varmaan on kuulleet, niin virtsammekin on puhtaampaa kuin suurimman osan maailman ihmisistä juomavesi. Eli koitetaan kestää.

Jostain syvemmältähän tuokin pelko tulee, niinkuin muutkin neuroosit. Ei esim. siivousvimmassa ole kyse siitä että pelätään pöpöjä, vaan jostain ihan muusta.

Joten jos alkaa liikaa ahdistamaan niin juttelemaan psykologille. En tarkoita että olisit hullu tai sinussa olisi vikaa, mutta ajattelua on itse hankala (joskus jopa mahdoton) muuttaa.

Minua ahdistaa samat asiat kausittain kovastikin. Yritän vain ajatella että niitä on aina ollut, toisin sanoen tuskinpa määrä on lisääntynyt viime aikoina, en tiedä. ja silti ihmiset elävät vanhoiksi, toisaalta uskon että suuri osa vakavista sairauksista esim. jotkut syövät johtuvat myrkyistä, saasteista ja ydinsäteilystä. Sitten yritän panostaa puhtaampaan ja vähäprosessoidumpaan ruokaan, se on juu työläämpää ja kalliinpaa mutta varmasti tasapainottaa (erityisesti lasten) terveyttä tässä myrkky-maailmassa.

Kiitos vastauksista! Minun kohdallani kyse on todellakin jo normaalielämää vaikeuttavasta neuroosista. Olen jo hakeutunut hoidon piiriin. Mutta kaipaisin niin kovasti vertaistukea tai edes (tervettä) äitiystävää, jonka kanssa voisin keskustella huolista ja löytää niitä iloisia asioita elämässä. Niin, että saisin välillä nämä pahat asiat pois mielestäni.

Yhteistyössä