Osaako kukaan täällä neuvoa "lakiasioissa": mies omistaa tontin, johon olisi tarkoitus rakentaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olipas vaikeaa laittaa tuohon otsikkoon mitään.

Tilanne kuitenkin siis seuraava. Mieheni saa kotitilaltaan lohkotun tontin pienellä summalla. Tähän on meidän tarkoitus rakentaa jossain vaiheessa taloa ja saunamökkiä. Mitenkä tulisi toimia että minullakin olisi jotain´oikeuksia paikkaan. Onko minun ostettava tontista osa? Tontti on rantatontti ja arvo on suurempi, kuin mitä tästä mieheni tulee maksamaan. Vai voikohan tontin suoraan osittaa meille molemmille?

enhän nyt ala rakentamaan tontille joka ei ole edes minun, olisikohan tuo edes mahdollista.

Yksinkertaisinta teidän tapauksessa olisi se, että sinä ostaisit 50% tontista.

Ei siitä lahjaverosta kannata olla liian huolissaan, se paljonko miehesi maksaa tontista vanhemmilleen (joilta ilmeisesti ostaa tontin) ja milloin (hehän voivat sopia kauppahinnan maksamisesta haluamallaan tavalla, esimerkiksi korottomana "lainana" ) on heidän välisensä asia. Käytännössä näitä perheenjäsenten välisiä alihintaisia luovutuksia tehdään paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:

Ei siitä lahjaverosta kannata olla liian huolissaan, se paljonko miehesi maksaa tontista vanhemmilleen (joilta ilmeisesti ostaa tontin) ja milloin (hehän voivat sopia kauppahinnan maksamisesta haluamallaan tavalla, esimerkiksi korottomana "lainana" ) on heidän välinen asia.

Jos mieheni ostaisi esim. 5000 eurolla tämän tontin, maksaisinko tästä puolet, vai yleisesti arvioidun hinnan mukaan puolet. (Jos tämä rantatontti on esim. 20000 euron arvoinen)

Ei siitä lahjaverosta kannata olla liian huolissaan, se paljonko miehesi maksaa tontista vanhemmilleen (joilta ilmeisesti ostaa tontin) ja milloin (hehän voivat sopia kauppahinnan maksamisesta haluamallaan tavalla, esimerkiksi korottomana "lainana" ) on heidän välinen asia.

Kaveri maksoi lahjaveron kun osti veljeltään liian halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos mieheni ostaisi esim. 5000 eurolla tämän tontin, maksaisinko tästä puolet, vai yleisesti arvioidun hinnan mukaan puolet. (Jos tämä rantatontti on esim. 20000 euron arvoinen)

maksat puolet siitä summasta joka on kauppakirjassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No, ilmeisesti kaverisi ei hoitanut kauppaa riittävän fiksusti. ;)

olisivat laittaneet virallisiin papereihin eri hinnan. kauppakirjassahan voi lukea vaikka 100000, vaikka itse maksettu summa olisi yksi euro. mut sit tietty tulee varainsiirtoverot ja lainhuuto joka maksetaan kauppakirjan mukaan....

Tehkää niin, että miehesi ostaa tontin 20000:lla vanhemmiltaan ja sinä puolet siitä, mutta kauppahinnasta osa jää tietysti "velaksi". Siitä pitää tietysti tehdä lainasopimus ja maksuohjelma ym. veroviranomaisia varten, mutta kukaanhan ei valvo sen noudattamista käytännössä.

miks ostasit puolt jos olette loppuelämänne yhdessä, mutta jos meinaat hyötyä tosta ja eroat miehestäsi eli ajatuksesikaan ei ole olla loppuelämänne yhdessä. olet aika kyöni. häpeäisit.

Ollaan naimisissa. Mutta mies haluaa avioehdon tehdä nyt, koska hänellä metsäpalsta johon minulla ei osaa eikä arpaa. Haluaa myös turvata sen, että jos perii vanhempansa kuoltua kotitilan ja metsä+maapläntit, etten minä saisi tästä osuutta. Ja tämän siis ymmärrän täysin kyllä, jos itsellä olisi sama tilanne, toimisin samoin.

Mutta vielä mietin tätä.... että kun mieheni voi ostaa tontin halvemmalla vanhemmiltaan, kuin mitä todellinen hinta olisi, ilman että verottaja tähän puuttuu (kait). Eikö minun kannattaisi olla jo tässä mukana? Vai mitenkä hitossa tämä oikein menee.. kai se ois viisasta kysyä lakimieheltä kun ei näistä itse mitään tajua. =/

Ollaan naimisissa. Mutta mies haluaa avioehdon tehdä nyt, koska hänellä metsäpalsta johon minulla ei osaa eikä arpaa. Haluaa myös turvata sen, että jos perii vanhempansa kuoltua kotitilan ja metsä+maapläntit, etten minä saisi tästä osuutta. Ja tämän siis ymmärrän täysin kyllä, jos itsellä olisi sama tilanne, toimisin samoin.

Mutta vielä mietin tätä.... että kun mieheni voi ostaa tontin halvemmalla vanhemmiltaan, kuin mitä todellinen hinta olisi, ilman että verottaja tähän puuttuu (kait). Eikö minun kannattaisi olla jo tässä mukana? Vai mitenkä hitossa tämä oikein menee.. kai se ois viisasta kysyä lakimieheltä kun ei näistä itse mitään tajua. =/

Verottaja puuttuu tietysti usein alihinnalla myyntiin (lahjaveron muodossa) mutta tämä riippuu aivan siitä minkäsisältöisen kauppasopimuksen teette miehesi vanhempien kanssa. Tässä asiassa kannattaa konsultoida lakimiestä.

miks ostasit puolt jos olette loppuelämänne yhdessä, mutta jos meinaat hyötyä tosta ja eroat miehestäsi eli ajatuksesikaan ei ole olla loppuelämänne yhdessä. olet aika kyöni. häpeäisit.

Ajatteleppa asiaa omalta kantiltasi, jos olisit vastaavassa tilanteessa!

Tottakai tarkoitus olla yhdessä loppuun saakka, mutta jos ja jos ero tulee...

niin: tontille on siis tarkoitus rakentaa talo. Mieheni ei voi tällaista lainaa yksin ottaa ja käsittääkseni on hankalaa (mahdotontakinko?) rakentaa yhdessä YHTEISELLÄ lainalla omakotitaloa tontille, joka on vain toisen nimissä. Siksi olisi oikein, että myös tontti olisi yhteinen.

Tässä mitään kukaan yritä hyötyä, vaan ajatella myös omaa etuaan, koska tosiasia on että koskaan ei voi tietää mitä tulee käymään. Et edes sinä!

tota aviohtoa ei voi tehdä naimissa oleva?? älkää korjatko jos olen väärässä, täytyykö alkaa säästämään kaikki kuitit jotka oplen ostanut?? ;) vaan avioehdon on turvata aikaisempi omaisuus ennen avioliittoa!! avioliitossa hankittu on yhteistä, eihän muuten kannata mennä naimisiin.

tota aviohtoa ei voi tehdä naimissa oleva?? älkää korjatko jos olen väärässä, täytyykö alkaa säästämään kaikki kuitit jotka oplen ostanut?? ;) vaan avioehdon on turvata aikaisempi omaisuus ennen avioliittoa!! avioliitossa hankittu on yhteistä, eihän muuten kannata mennä naimisiin.

Tottakai avioehdon voi tehdä myös avioliiton aikana. Ja avioehdolla suojataan sekä avioliittoa ennen että sen aikana hankittu/saatu omaisuus.

mutta talo on yhteinen. tota otapa johonkin oikeaan lakineuvojaan yhteyttä!! Jotkut antavat ilmaista neuvontaa!!! ja tule kertomaan miten kävi. uskomattomalta kuulostaa!!

Yhteistyössä