osaako kukaan neuvoa lanka-asiassa

  • Viestiketjun aloittaja Wannabe kilkutin
  • Ensimmäinen viesti
Wannabe kilkutin
minkälaisesta, siis nimisestä (merkkisestä) langasta kannattaa kutoa vauvalle myssy ja villatakki?

hypistelin kaupassa lankoja ja kaikki tuntui niin kutisevilta...

ikänä en ole mitään tehnyt, mutta jos nyt koittaisin :)
 
"vieras"
Mene oikeaan lankakauppaan. Marketista ei löydy kuin Novitaa. Novitan langoissa baby-lanka on tekokuitueläimen villaa. Ei hyvä. Bambulankaa suosittelisin. Sitä oli joskus Novitankin valikoimissa, miten lie tilanne nyt...
 
Eedla harmaana
Mäkään en suosittele Novitan lankoja vauvan vaatteisiin vaikka niillä onkin joku babylanka, sekin on tosi karkea vauvan iholle. Eettisesti tuotettu Merinovilla on yksi parhaita vauvan vaatteisiin. Tai alpakka, se on myös lämmin mutta pehmeä. Suosittelen asiointia lankakaupassa, siellä on asiantunteva myyjä joka osaa neuvoa.
 
"nenna"
Peesaan "Neulojaa" ja kysyn, mikä niissä Novitan langoissa on vikana? Kyllä meillä on käytetty paljon niin seiskaveikkaa, nallea kuin wooliakin. Ja olen kyllä kokeillut muunkin merkkisiä lankoja, ei ole siitä kiinni.

Novitan Woolista mä olen tehnyt vauvoillekin vaikka mitä :)
 
[QUOTE="Neuloja";26956872]Mikä vika Novitan langoissa on? :O Itse teen niistä sukkia yms. myyntiin ja hyvin ovat menneet kaupaksi.[/QUOTE]

Ostajat eivät tiedä mitä saavat? Harva varmaan kysyy edes millä se on tehty? Jos käyttää vähän sukkia ja ostaa pilkkahintaan myyjäisistä aina uudet, niin silloin varmasti Novita kelpaa.
 
Neulefriikki
Ostajat eivät tiedä mitä saavat? Harva varmaan kysyy edes millä se on tehty? Jos käyttää vähän sukkia ja ostaa pilkkahintaan myyjäisistä aina uudet, niin silloin varmasti Novita kelpaa.
Näinpä juuri. Ne, joita neulominen ei yhtään kiinnosta, tuskin tietävät muita lankamerkkejä kuin 7veljestä. Ja mummothan edelleen uskovat siihen Novitan vuosikymmenien takaiseen laatuun.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
[QUOTE="Neuloja";26956872]Mikä vika Novitan langoissa on? :O Itse teen niistä sukkia yms. myyntiin ja hyvin ovat menneet kaupaksi.[/QUOTE]

Vaikka perussukat Nalelsta tai 7veikasta syntyvätkin parissa illassa, kyllä ärsyttää hukkaan mennyt työ, kun pahimmillaan sukat nyppääntyvät jo ekalla käyttökerralla. Paljon kutovana arvostan kunnon välineitä ja materiaaleja. Ajatuskin jonkin nirskuvan 7 veljeksen vääntämisestä Novitan marketissa myytävillä puikoilla saa hampaanpaikat vihlomaan.

Parempilaatuisia lankoja löytyy joko samassa hintaluokassa kuin Novita tai jopa sitä halvemmallakin.
 
Mä moitin Novitan villalankoja lähinnä siitä että ne on niin karkeita. Kyllä ne sukkalankoina menee mutta siihen se sitten jääkin. Jos teet villapaidan tms siitä langasta niin se kutittaa ikävästi ainakin meidän perheessä jossa kaikki ollaan atoopikkoja. Vanhin lapsista ei pysty laittaa jostain 7veljestä- tai nallelangasta tehtyä paitaa päälleen vaikka sillä olisi kaksikin aluspaitaa siellä.

Itse teen Novitasta lähinnä sukkia, muihin neuleisiin käytän muita lankoja. Onhan ne laadukkaat langat kalliita mutta silti.
 

Yhteistyössä