Osaako kukaan auttaa imusolmukeasiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Löysin eilen kaulaltani pitkulaisen imusolmukkeen n.1.5cm pitkä, se on pyöreä molemmista päistä, ihan kuin kaksi imusolmuketta ois tarttunu toisiinsa kiinni. Patti on n. 10 cm korvan alapuolella vasemmalla puolella. Onko kellään ollut samanmuotoisia imusolmukkeita? Patti ei oo yhtään kipeä eikä aristava ja se muljuaa kun siihen koskee. Mulla on nyt vaan pahin mielessä eli pelkään syöpää. :'(

öööö onko sulla korvikset? Mä olin allerginen mun korviksille ja mulla turpos imusolmukkeet luumun kokoisiksi :o . Mut ei ollu mitään vakavaa siis :hug: käypä näyttämässä lääkärille jos sulla olis jotain tulehdusta

Mua se pelottaa, kun ne imusolmukkeet eivät ole yhtään kipeitä? Oon käsittäny, että tulehduksesta ym. ei niin vakavasta johtuvat suurentuneet imusolmukkeet ovat kipeät ja aristavat, mulla niihin ei koske ollenkaan. Huomenna näytän lääkärille, mutta jatkotutkimuksiin pääsen vasta myöhemmin. Kauhea olo, pelottaaa koko ajan. :'(

mul on ollu samanlain huoli jo pari kuukautta...kaulal on n.2cm pitkä imusolmuke...siin se o ollu jo kauan..ei arista...paitsi vähä ku räplään sitä kamalast....oon lukenu et ei pitäs olla vaarallinen jos muljuaa..niiku mullaki...imusolmukesyöväs ne on kovii ja kiinni ympäristös tiukast eli ei muljua...ja yleensä kyl yli 2cm isompii...mul on kyl hammas vähä kipiä...se saattaa olla syy.kannattaa aina käyä lääkäris...ni tietää

Lääkärillä kävin ja lääkäri sanoi, että tuntuu ihan normaalilta. Sanoin, että pelkään imusolmukesyöpää ja lääkäri vakuutti, että 99.999% varmuudella ei ole syöpää. Verikokeissa kävin ja jos niissä on jotain häikkää niin sitten pääsen koepalan ottoon. Mutta eihän se syöpä välttämättä niissä verikokeissa näy :( Huomasin patin alle viikko sitten, onneks se ei (kai) kauemmin ole vielä ollut. Pitää nyt toivoo, että alkaisi itekseen pienentymään. Mulla siis alle sentin kokoinen se isoin patti ja lääkärin mukaan imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia. Mutta mutta mutta.. edelleen pelottaa, ei onneks yhtä paljon, mutta kuitenkin. Nyt pitää olla räpläämättä kaulaa kun koskettelen sitä kymmeniä kertoja päivässä. Jos verikokeet on ok niin pitää kai vaan ootella pieneneekö patti, mutta jos yhtään alkaa kasvaa niin meen vaatimaan tarkempia tutkimuksia.

Sain verikokeiden tulokset ja ne oli normaalit. Mua kyllä edelleen pelottaa kun eihän verikokeesta näy jos on imusolmukesyöpää :( Mitä mun kannattais tehdä, pitäiskö mennä yksityiselle vielä vai odotella jos patit pienentyy?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2005 klo 18:43 vieras kirjoitti:
Sain verikokeiden tulokset ja ne oli normaalit. Mua kyllä edelleen pelottaa kun eihän verikokeesta näy jos on imusolmukesyöpää :( Mitä mun kannattais tehdä, pitäiskö mennä yksityiselle vielä vai odotella jos patit pienentyy?

Hei jos asia vaivaa sinua, niin älä mietiskele turhaan. Soitappa vaikka lähimmän syöpäjärjestön klinikalle. Sieltä neuvovat ja opastavat mielellään tällaisissa asioissa.

lämmintä kesää sinulle :hug:

Tuota mua kans aluks vaivas mulle tuli kaulaan kaks turvonnutta imusolmuketta.Ne katottiin röntgenis, eikä erikoista ollut. Ny ne on ollu jo pari vuotta.lääkäri sano et niitä saattaa jäädä jos on joku tulehdus/flunssa tms...

Kuuleppa mä oon sellanen pattitohtori että VAKUUTAN ettei kertomasi patti ole syöpää.Itselläni oli samanlainen ja se leikattiin, kun en antanut lääkärille rauhaa. Tutkittiinkin vaikka lääkäri sano, että näkee heti et se on hyvälaatuinen.Niin kuin se sit olikin.Jos se siis liikkuu ei mitään hätää. :flower: :wave:

Maria5, kiitos sanoistasi! Nyt mun paniikki ei ole enää niin kova. Yritän olla hiplaamatta pattia(koskettelen sitä ehkä 10-20 kertaa päivässä) ja katson pienentyykö se! Jos se on vielä muutaman viikon päästä samanlainen tai suurempi niin menen tk:n tai yksityiselle ultraan! Mut toivotaan, että se pienenis siihen mennessä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2005 klo 18:43 vieras kirjoitti:

Kyllä ne verikokeet aika paljon kertovat! Joten sulla ei ole syytä huoleen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2005 klo 21:52 vieras kirjoitti:
Maria5, kiitos sanoistasi! Nyt mun paniikki ei ole enää niin kova. Yritän olla hiplaamatta pattia(koskettelen sitä ehkä 10-20 kertaa päivässä) ja katson pienentyykö se! Jos se on vielä muutaman viikon päästä samanlainen tai suurempi niin menen tk:n tai yksityiselle ultraan! Mut toivotaan, että se pienenis siihen mennessä!

Lähinnä sääntö on että jos kasvaa, niin on huolestuttavaa. Kaulan imusolmukkeet on usein suurentuneita (pysyvästikin), koska joka flunssassa reagoivat, ja pahemman tulehduksen jäljiltä voivat arpeutua tai kasvaa yhteenkin. Mutta jos tuntuu pehmeältä, liikkuu hyvin, eikä esim kuukaudessa kasva, on lähes varmasti hyvänlaatuinen (niin kuin lääkärisikin sanoi).

Olen itse ollut samassa tilanteessa, löysin vahingossa leukakulmastani n 3cm:n imusolmukken ja ehdin jo pelätä vaikka mitä. Nyt siitä jo 3v eikä ole patti kasvanut, joten olen rauhoittunut. Tsemppiä ja kaunista kesää sinne! Ja vielä lohdutukseksi, nuorten ihmisten imusolmukesyövät ovat syövistä kilteimpiä, lähes kaikki (yli 90%) sairastuneet paranevat täysin hoidoilla!

Kiitos sullekin pattitohtoriII. Olen taas koko päivän hipelöinyt sitä pattiani kun musta tuntuu, että se ois vähän suurentunut :( Ei ne edelleenkään suuria ole, mutta ihankuin ne ois isompia kun muutama päivä sitten. Tai sitten kuvittelen. Kuinkahan nopeesti ne syöpäpatit suurenee? Mulla kohta 2vk olleeet ja molemmat patit suurentuneet ehkä 2 milliä tai sitten ei ollenkaan. Oon välillä jo ihan vainoharhainen näiden vaivojeni kans, ja toivottavasti siihen vainoharhaan jäiskin, eikä tulis mitään syöpää. Mulla on ollut jo muutaman viikon ainakin kutinaa myös ja pelottaa, että kutina ja suurentuneet imusolmukkeet liittyy syöpään, kun molemmat ovat yksi imusolmukesyövän oire. Voispa hyvpätä ajassa eteenpäin muutaman viikon niin sais selvyyden tähän asiaan!