Osaako joku sanoa äkkiseltään: Saako lainaa ilman tuloja, jos omaisuutta lainan määrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neera

Vieras
Jos esim. talon+kiinteistön arvo on yhteensä 240 ja omistat jo valmiiksi puolet, eli sulla on omaisuutta tuosta 120t. Haluaisit lainaa 120t.
Lisäksi olisi muuta omaisuutta noin 40t euron edestä?

Tuloja toki on, mutta vaan noin 1300/kk.

Varmaa se ei ole, mutta ei täysin mahdotonta. Pankki ei anna asunto vakuudelle täyttä arvoa, siis oliko että 75% vakuuden arvosta antavat lainaa. Kai siltä varalta että asuntojen hinnat laskee. Aiotko aloittaa lyhennysvapailla siis? Mulla oli vähän tuollainen tilanne ja sain 3 v lyhennysvapaita ja lainaa tilanteessa, jossa ei ollut käytännössä sen saamishetkellä mahdollisuutta lyhentää sitä. Tosin en muista enää niin tarkkaan... Äkkiä unohtuu! Mutta vakuudet oli. Saatiin laina silloin 0,39% marginaalilla... V 2008.

Kysymällä pankista ei häviä mitään. Vaakakupissa kuvittelisi painavan myös se miten helposti realisoitavissa muu omaisuus on. Jos talo on velaton, voi hyvinkin onnistua, jos taas lainaa on ennestään, vaikeutuu homma taas. 120k on aika iso summa, periaatteessa sulla tarvii olla todella hyvät vakuudet noin pienillä tuloilla huomioonottaen kaikki kulut.

Jaaha. Mulla on sellainen tilanne, että vakuuksien lisäksi tiedän saavani perinnön lähitulevaisuudessa jolla laina maksetaan pois. Koska minulla ei ole edelleenkään varaa lyhentää lainaa lyhennän sitä ns. Asuntojoustolla, jossa laina-aika on 10 v. ja tämä laina maksetaan silloin pois kerralla. Nyt maksan asuntojoustosta vain korot, n. 87 e/kk ja lyhennän sen avulla toista lainaa, joka siis myös vakuudellista. Asuntojoustossa asunto on vakuutena, mutta kaiketi vain, jos vakuutta on jäljellä.
En suosittele, ellei todella varmaa, että jotain rahaa joskus tulossa.

Yhteistyössä