Osaako joku auttaa? Työpaikasta irtisanoutuminen ja karenssi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "blaah"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"blaah"

Vieras
Siis olen työpaikassa jossa en voi enää jatkaa. Tarina on pitkä eikä siitä sen enempää.Mutta koska kuulun liittoon olen oikeutettu päivärahaan mikäli minulla on pätevä syy irtisanoa itseni. Syy on kyllä pätevä ja uuden työn saan varmasti melko helpostikkin. Mutta teen silti työvoimatoimistoon selvityksen siitä minkä takia irtisanoin itseni. Kuinka paljon uskallan kertoa tästä työpaikasta ilman että rikon vaitiolovelvollisuutta? Jos kerron että työnantaja vaikka rikkoo lakia niin ottaako joku häneen yhteyttä?En siis todellakaan jaksa alkaa mitään soppaa keittämään.Mutta jos käykin niin etten ihan heti saakkaan uutta työpaikkaa tai tulee pätkiä jolloin ei ole töitä saisin kuitenkin liitonpäivärahaa..Siksi mun kannattaa se selvitys tehdä ja jos menee läpi niin helvetin hyvä..

karenssi tulee automaattisesti.
Mutta jos sinut on työnantaja irtisanonut tuotannolliista tai taloudellisista syistä tai sinut on irtisanottu koeaikana. muut selitykset ei mene läpi. Jos ITSE irtiisanoudut karenssi tulee automaattisesti.
diniuna hakisin valmiikis työn ja irtisanoutisin vasta sitten, koska silloin silä karenssilla ei ole mitään väliä, koska olet jo töissä ja se ei vaikta mitenkään. Karenssi ei siirry

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Liittoon ehdottomasti ensin yhteys. Karenssi paukahtaa automaattisesti vaikka olisi ollutkin pätevä syy irtisanoutumiseen, jos et ole ollut liittoosi yhteydessä.

Minä sain karenssia, vaikka pystyin todistamaan työkkärille että työnantaja rikkoi lakia. Ei esimerkiksi maksanut sitä palkkaa minkä oli luvannut vaan melkein euron vähemmän tunnilta, palkkoja ei maksettu ajallaan juuri koskaan, työsuojeluasiat olivat ihan retuperällä jne.

Minun olisi pitänyt kuulemma pitänyt ottaa yhteyttä liittoon, eikä irtisanoa itseäni. Siitäkin huolimatta että en edes kuulunut mihinkään liittoon, olin tuolla vain kesätyöntekijänä. Että sillä lailla.

Mutta jos sinut on työnantaja irtisanonut tuotannolliista tai taloudellisista syistä tai sinut on irtisanottu koeaikana. muut selitykset ei mene läpi. Jos ITSE irtiisanoudut karenssi tulee automaattisesti.
diniuna hakisin valmiikis työn ja irtisanoutisin vasta sitten, koska silloin silä karenssilla ei ole mitään väliä, koska olet jo töissä ja se ei vaikta mitenkään. Karenssi ei siirry

Ei ihan mene näin vaikkaksi aika usein se karenssi pamahtaakin,mutta jokainen asia tutkitaan tapauskohtaisesti.

Ystävälleni ei esim. tullut karenssia kun oli pätevä syy irtisanoutua. Tähän liittyi myös työnantajan laittomat toiminnat ja epärehellinen toiminta työntekijöitä kohtaan

Tämä oli pitkä prosessi ja vaati yhden valituksenkin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28207688]Liittoon ehdottomasti ensin yhteys. Karenssi paukahtaa automaattisesti vaikka olisi ollutkin pätevä syy irtisanoutumiseen, jos et ole ollut liittoosi yhteydessä.[/QUOTE]

ja vaikka olisi yhteydessä liittoon se ei auta. työkkäri on näissä asioissa työnantajan puolella aj siis koeaikanakin jos ITSE irtisanoutuu saa karenssin, vaikka lain mukaan koeaikana saa kunmpi tahansa irtisanoa. täsäskin ajatellaan TYÖNANTAJAN etua, ei työntekijän.
Itse myös kerroin erään työpaikan epäkohdista ja heidän mielestään en olisi näin saanut tehdä. työnanatajalla on heidän mieletaään tehdä vaikka kjuinka laittomuksia ja tyäntekijä tottelee

ja vaikka olisi yhteydessä liittoon se ei auta. työkkäri on näissä asioissa työnantajan puolella aj siis koeaikanakin jos ITSE irtisanoutuu saa karenssin, vaikka lain mukaan koeaikana saa kunmpi tahansa irtisanoa. täsäskin ajatellaan TYÖNANTAJAN etua, ei työntekijän.
Itse myös kerroin erään työpaikan epäkohdista ja heidän mielestään en olisi näin saanut tehdä. työnanatajalla on heidän mieletaään tehdä vaikka kjuinka laittomuksia ja tyäntekijä tottelee

Tiedoksi vain Rollolainen, että liiton lakimiehet ovat huippuasiantuntijoita ja osaavat neuvoa mitä tehdä, ja jos liitto katsoo, että työnantaja toimii väärin niin lakitupaan mennään ja se on työnantaja, joka homman häviää, jos toiminta on laitonta. Jos lain mukaan homma ok työnantajan taholta niin ei silloin liitto ala mihinkään vastatoimiin. Työkkärin toimintakin perustuu lakiin ja eivät he aja kenenkään etua, vaan toimivat kuten säännöt sanoo. Ammattiliittojen tehtävä on ajaa omien jäsenien etuja ja he ovat työntekijän puolella, jos työnantaja toimii väärin.

• Tykkää
Reactions: Bonaire

Haloo!!! Koeaikana työntekijä saa irtisanoa itsensä, mutta se ei tarkoita sitä, että saa sitten nautiskella työttömyysetuuksia. Tottakai karenssi tulee. Koeaikana voi irtisanoutua ja hakeutua toiseen työhön ilman irtisanomisaikaa.

y

Äläpä jauha taas paskaa.

Eipä tule karenssia, jos esim. työntekijä irtisanoo itsensä työpaikkakiusaamisen vuoksi ja tästä on dokumentit mm. työterveyshuollossa. Muitakin syitä on, jotka voivat estää karenssin. Mulla ei ystävä saanut karenssia, kun irtisanoi itsensä työpaikkakiusaamisen vuoksi. Saa siis nyt liiton päivärahaa.

[QUOTE="vieras";28207802]Haloo!!! Koeaikana työntekijä saa irtisanoa itsensä, mutta se ei tarkoita sitä, että saa sitten nautiskella työttömyysetuuksia. Tottakai karenssi tulee. Koeaikana voi irtisanoutua ja hakeutua toiseen työhön ilman irtisanomisaikaa.[/QUOTE]

niinhän mä sanoin että SAA irtisanoutua, mutta tulee karenssi. Mutta jos TYÖNANTAJA istisanoo koeaikana ei tule karenssia.
Työntekijän on vaan pakko olla töissä vaikka kuinka tietäisi että paikka ei sovikaan hänelle, sitä kun ei vaan voi tietää enenkuin siellä on ollut töissä jonkun aikaa

Kun työtekijä itse irtisanoutuu, useimmiten tulee 3 kk karenssi (jolta ajalta ei saa tukia), mutta sen jälkeen on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, olipa irtisanoutumisen syy mikä hyvänsä.

On vain muutama syy, jolloin irtisanoutunut itse ei saa karenssia. Nämä tapaukset on harvassa.

Jos et halua soppia keitellä, et yksinkertaisesti ilmoita yhtään mitään syytä, miksi irtisanouduit. Sun ei ole työkkäriin pakko ilmoittaa irtisanoutumisesi syytä. Sulle tulee vain 3 kk karenssi, jonka jälkeen olet oikeutettu liiton rahoihin eli ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan.

[QUOTE="vieras";28207802]Haloo!!! Koeaikana työntekijä saa irtisanoa itsensä, mutta se ei tarkoita sitä, että saa sitten nautiskella työttömyysetuuksia. Tottakai karenssi tulee. Koeaikana voi irtisanoutua ja hakeutua toiseen työhön ilman irtisanomisaikaa.[/QUOTE]

Kun ollaan koeajalla, ei puhuta irtisanomisista puolin eikä toisin. Työsuhde päätetään ja puretaan ilman irtisanomisaikoja.

[QUOTE="vieras";28207824]Kun työtekijä itse irtisanoutuu, useimmiten tulee 3 kk karenssi (jolta ajalta ei saa tukia), mutta sen jälkeen on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, olipa irtisanoutumisen syy mikä hyvänsä.

On vain muutama syy, jolloin irtisanoutunut itse ei saa karenssia. Nämä tapaukset on harvassa.

Jos et halua soppia keitellä, et yksinkertaisesti ilmoita yhtään mitään syytä, miksi irtisanouduit. Sun ei ole työkkäriin pakko ilmoittaa irtisanoutumisesi syytä. Sulle tulee vain 3 kk karenssi, jonka jälkeen olet oikeutettu liiton rahoihin eli ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan.[/QUOTE]

Jos huonosti käy niin karenssin umpeuduttua työkkäri tekee työhön osoituksen juuri samaan firmaan ja sinne on pakko mennä tai taas tulee karenssi, joten kannattaa tehdä ne asiat ihan kunnolla liittoon yhteyttä ottaen ja epäkohdat pitää tuoda julki.

[QUOTE="blaah";28207493]Mutta koska kuulun liittoon olen oikeutettu päivärahaan mikäli minulla on pätevä syy irtisanoa itseni.

Mutta teen silti työvoimatoimistoon selvityksen siitä minkä takia irtisanoin itseni. ..[/QUOTE]

Olet oikeutettu liiton päivärahaan, vaikka sinulla ei olisikaan pätevää syytä irtisanoa itseäsi. Sulle tulee vain 3 kk karenssi ja sen jälkeen saat liiton rahaa. Eli ehkä ei kannata kertoa mitään syystä.

[QUOTE="vieras";28207830]Jos huonosti käy niin karenssin umpeuduttua työkkäri tekee työhön osoituksen juuri samaan firmaan ja sinne on pakko mennä tai taas tulee karenssi, joten kannattaa tehdä ne asiat ihan kunnolla liittoon yhteyttä ottaen ja epäkohdat pitää tuoda julki.[/QUOTE]

No tuskinpa!!!

Työhönosoitukset menee yleensä vain ja ainoastaan pitkäaikaistyöttömille, jotka ovat olleet yli 500 päivää työttöminä. Siis työhönosoitus tarkoittaa sitä, että ihan vain yhdelle työnhakijalle määrätään just se yks ainoa paikka.

Sellaisia lappuja voi tulla, että hae tähän ja tähän paikkaan työpaikkaan, jos et hae, tulee 2 kk karenssi. Sama kirje menee monille muillekkin. Ja työnantaja valitsee itse tuosta joukkiosta haastateltavan porukan. Jos haet, etkä pääse, ei tule karenssia.

Yrittäisin hankkiutua jollekin työttömien kurssille nopeasti/jo ennen irtisanoutumista!!! Karenssi päättyy siihen kun kurssi alkaa :) Se voi olla ihan joku "miten teen työhakemuksia" -tyylinen...

[QUOTE="vieras";28207845]Olet oikeutettu liiton päivärahaan, vaikka sinulla ei olisikaan pätevää syytä irtisanoa itseäsi. Sulle tulee vain 3 kk karenssi ja sen jälkeen saat liiton rahaa. Eli ehkä ei kannata kertoa mitään syystä.[/QUOTE]

Se vaan että milläs elää tuon 3 kk? Kaikilla ei ole säästöjä. Ehkä sossu auttaa... =/

[QUOTE="vieras";28208068]Yrittäisin hankkiutua jollekin työttömien kurssille nopeasti/jo ennen irtisanoutumista!!! Karenssi päättyy siihen kun kurssi alkaa :) Se voi olla ihan joku "miten teen työhakemuksia" -tyylinen...[/QUOTE]

ei onnistu. pitää olla työtön työnhakija.

[QUOTE="vieras";28208084]Se vaan että milläs elää tuon 3 kk? Kaikilla ei ole säästöjä. Ehkä sossu auttaa... =/[/QUOTE]

Sossusta tulee alennettua tukea, jos on karenssi = omaehtoinen irtisanoutuminen alla.

Mutta tosiaan, kaikesta omaehtoisesta irtisanomisesta ei saa karenssia. Mikä on syysi irtisanoutua?

Hei,
epäilenkö oikein että saattaa olla tiedossa myös se, että saatu raha katsotaan palkaksi, jolla elän kunnes se on loppuu?
Vasta sitten alkaa juosta karenssiaika ja sen jälkeen ansiosidonnainen?

Kiristystä ja uhkailua se on tämä ns. "kultainen kädenpuristus" .
Vieläkö joku uskoo että 52 vuotias saa töitä IT- projektipäälikkönä?
Ei ole nykyään seksikäs ikä vaikka osaaminen kattaa paljonkin.

T. Merja

..ja höpöhöpö...täälläkin jatkat samaa linjaa näköjään eli kerrot perättömiä ja valheellisia asioita.
Ei ihme että sait kenkää.

Yhteistyössä