Osa-aikatyöt, minne lapsi hoitoon ja miten kotihoidontuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vielä täysin kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vielä täysin kotiäiti

Vieras
Tyttäremme täyttää tänä kesänä kaksi vuotta ja vielä en raaskisi laittaa häntä kokopäiväiseen hoitoon ensi talvena. Vuoden päästä syksyllä olen lähdössä uudestaan opiskelemaan ja olen nyt tässä mietiskellyt että jos saisinkin jostain jonkinlaisia osa-aikatöitä ensi talveksi, saisi lapsi harjoitella sitä hoidossa olemisen arkea vähän pehmeämmin ja minä vähän "ylimääräisiä" tuloja. En ole kuitenkaan yhtään perillä näistä käytännön asioista... Lähteekö kotihoidontuki heti jos menen töihin vai onko siinä jonkinlaista rajaa että paljonko saa siihen päälle hankkia? Ja kuinkahan tuo hoitopuoli, minne lapsen saisi hoitoon vaikka parina päivänä viikossa? Olisiko osa-aikatöissä mitään järkeä vai menisikö kaikki palkka hoitomaksuihin? Ketään tuttua ei ole jolle hoitoon voisi laittaa, lähellä asuvat mummo ja ukkikin ovat vielä työelämässä....

Auttakaas tietämätöntä. :)

Jos sä laitat lapsen kunnalliseen hoitoon, lähtee kht, kht ei muuten hetkahda sun tuloistas mihinkää koska ne ei siihen vaikuta.

Mutta, jos sulla ei ole ketää kelle lasta laittaa hoitoon, taitaa vaihtoehdot olla aika vähissä. Ite käyn osa-aikatöissä ja nostan liitosta soviteltua ansiosidonnaista, lapset päiväkodissa.

Ja mitä hoitomaksuihin tulee niin nehän määräytyy sinun ja sinun mahdollisen puolisosi tulojen mukaan, todennäköisesti osa-aikatyöstä tulee melko kallis "harrastus"..Ainoastaan yksin asumalla siihen saa jonkinlaisen kannattavuuden.

No voi höh... Justiin ehdinkin kelan sivuilta vähän lueskella, mahtaisi tulla melko kallis harrastus juu. :(

Harmittaa. Koko hommassa olisi kannatusta siis ainoastaan jos minulla olisi vaikka mummo lasta hoitamassa sen pari päivää viikossa?

Miehellä on ihan hyvät tulot niin että meillä se hoitomaksukin on aika hyvä... :(

Viikonlopputöitä olen miettinyt mutta mies ei tykkää ajatuksesta yhtään - käy tosi paljon reissutöissä eli on vain ne viikonloput kotona ja siihen minun työssäkäyntiin menisi sitten se vähäinenkin yhteinen aika.

No pari päivää ja mahdollisesti osapäivähoitona, ei nosta niitä hoitomaksuja vielä mihinkään aivan mahdottomaan luokkaan ja jos tulot on hyvät niin kai ne maksettua sais?Netissä on ihan laskureita jotka antaa suuntaa sille hoitomaksulle.

Mä olen käynyt osa-aikaisesti töissä ja 2 lasta päivähoidossa vaikka miehen tulot on olleet kohtuu kovat, joo, ei siitä varsinaisesti mitää käteen jääny, mutta pitää taas aatella sitäkin et kaikki työkokemus on plussaa ja mun oman henkisen jaksamisen kannalta paras ratkasu.

Täällä voi esim. laskea.

http://www.vaasa.fi/WebRoot/380444/Vaasa2010SubpageWithoutBanner.aspx?id=1047862

Tuo antas yhdelle lapselle, 11 päivälle, osapäivähoitoa, 5000€ bruttotuloilla hinnaks n. 87€.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä täysin kotiäiti;28532039:
Kiitos, nyt löytyi! :)

Entäs jos lapsen laittaisi hoitoon yksityiselle? Miten sitten menee maksut?

Sitten saat siihen joko yksityisen hoidon tukea tai pidät sen kotihoidontuen ja makselet siitä. Yksityisellä hoitopäivä maksaa noin 50 euroa.

Jos mies ei tykkää ajatuksesta, että olisit viikonloput töissä, niin ole viikolla. Esim. iltasiivouksia 3 iltana viikossa. Siivoojille löytyy aina hommia. Niin tienaat, eikä lasta tarvi laittaa hoitoon.

[QUOTE="kkk";28532056]Sitten saat siihen joko yksityisen hoidon tukea tai pidät sen kotihoidontuen ja makselet siitä. Yksityisellä hoitopäivä maksaa noin 50 euroa.

Jos mies ei tykkää ajatuksesta, että olisit viikonloput töissä, niin ole viikolla. Esim. iltasiivouksia 3 iltana viikossa. Siivoojille löytyy aina hommia. Niin tienaat, eikä lasta tarvi laittaa hoitoon.[/QUOTE]

Ok, eli olisi aika paljon kalliimpi kuin kunnallinen...

Muuten hyvä idea, mutta kuten sanoin niin mies ei ole viikolla kotona lasta hoitamassa ja muita hoitajia ei ole.

Minä työskentelin 3pv/vko ja lapsi oli tuolloin yksityisessä päikyssä (palvelusetelin saa kunnalta, joten hoitomaksu sama kuin kunnallisella). Osittaista kotihoidontukea sain palkan lisäksi noin 90e/kk. Tosi tyytyväinen olin ratkaisuuni ja suosittelen kyllä jokaiselle, joka siihen vain työpaikan puolesta kykenee! :)

[QUOTE="vieras";28532132]Minä työskentelin 3pv/vko ja lapsi oli tuolloin yksityisessä päikyssä (palvelusetelin saa kunnalta, joten hoitomaksu sama kuin kunnallisella). Osittaista kotihoidontukea sain palkan lisäksi noin 90e/kk. Tosi tyytyväinen olin ratkaisuuni ja suosittelen kyllä jokaiselle, joka siihen vain työpaikan puolesta kykenee! :)[/QUOTE]

Millaisia töitä teit?

Työpaikkaahan minulla ei tiedossa ole mutta luulisin että jonnekkin siivoushommiin pääsisin, niitä olen tehnyt ennenkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vielä täysin kotiäiti;28532139:
Millaisia töitä teit?

Työpaikkaahan minulla ei tiedossa ole mutta luulisin että jonnekkin siivoushommiin pääsisin, niitä olen tehnyt ennenkin. :)

It-puolen juttuja, vakityöpaikka ollut jo ennen kuin jäin äitiyslomalle.

Luulisin, että osa-aikaista työtä tekevällekin löytyy töitä, eikö siivouspuolellakin ole enemmänkin tekijäpulaa kuin kovaa tunkua? Lapselle oli varmasti mukavampi aloittaa päikky kun sai olla lyhyempää viikkoa, siksi kyllä kovasti siihen kannustan jos mahdollista vain on :)

[QUOTE="vieras";28532155]
Luulisin, että osa-aikaista työtä tekevällekin löytyy töitä, eikö siivouspuolellakin ole enemmänkin tekijäpulaa kuin kovaa tunkua? Lapselle oli varmasti mukavampi aloittaa päikky kun sai olla lyhyempää viikkoa, siksi kyllä kovasti siihen kannustan jos mahdollista vain on :)[/QUOTE]

Kyllä tuntuu täälläpäin olevan jatkuva haku siivoajista... Jos sitä jostakin saisi paikan jossa säännöllinen työaika niin kelpaisi nekin hommat minulle.

Ja näin juuri ajattelen että lapselle olisi helpompi tutustua ensin sinne hoitoon muutamana päivänä viikossa/ pari tuntia per päivä kuin sitten syksyllä lähteä ihan kylmiltään kokopäivähoitoon. Ja olisihan se vaihtelua itsellekin. :)

Yhteistyössä