osa-aikainen ja liiton tuet???patti tilanne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
kertokaapa joku, joka on asa-aikainen että mitenkä tuet menee jos tekee vajaita tunteja kuussa!ja paljonko tunteja saa tehdä kk:ssa, jotta on oikeutettu johonkin liiton rahaan (en tiedä termejä...)
tilanne töissä, olen siis vakkari, mutta hiljaisten kuukausien myötä tunteja tiputetaan rajusti 20-40 tuntia kuussa, palkka siis tippuu, olen tuntityöläinen, ja mietinkin oisko parempi jäädä suoraan osa-aikaseksi kun yrittää kittuuttaa...kahdenlapsen päiväkotimaksutkin on maksettava...hitto mikä tilanne...ja kaupanalasta siis kyse...kokemuksia?

Ei se tuntien mukaan mene vaan palkan, eli kun olin osa-aikaisena (2vko töissä, 2vko kotona), toimitin joka kk palkkalaskelman pamille ja ne laski siellä sit päivärahan sen mukaan..Ei se iso raha ollu mitä sieltä sai, mut tein kuitenkin 80h kuussa ja sain siitä ihan kelvollisen korvauksen..

onkohan siihen päivärahaan joku kuukausi tuloraja, ja jos sen ylittää ei saa mitään...että tietäs minkä verran voipi tehdä työtä saaden lisäansiota - vaiko tyytyäkkö vaan tähän tilanteeseen...

Palvelualojen työttömyyskassa maksaa ansiopäivärahan soviteltuna, jos

1. olet osa-aikatyössä
2. teet lomatuksen vuoksi lyhennettyä työpäivää
2. olet vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön
3. sinulla on tuloa yritystoiminnasta tai omasta työstä

Sovittelussa kokonaan työttömän ansiopäivärahasta vähennetään puolet työtulosta. Soviteltua päivärahaa maksetaan viideltä päivältä viikossa eli myös työpäiviltä. Päivärahaa ei makseta, jos työaikasi hakujakson (esim. kuukausi) aikana on enemmän kuin 75% kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta.

Soviteltu päiväraha ja työstä saatu palkka voivat yhteensä olla enintään 90% päivärahan perusteena olevasta palkasta. Korotettua ansio-osaa tai muutosturvan ansio-osaa maksettaessa soviteltu päiväraha ja ansaittu palkka voivat yhteensä olla enintään päivärahan perusteena olevan palkan suuruinen.

Omavastuuaika otetaan aina kun uusi 500 päivän maksukausi alkaa ja sen on pituudeltaan seitsemää täyttä työpäivää vastaava aika. Osa-aikatyötä tekevien kohdalla tämä merkitsee sitä, että omavastuuaika on yleensä pidempi kuin seitsemän työpäivää.

Maksetut päivät lisätään myös ansiopäivärahan 500 päivän laskuriin. Laskurin päivät lisääntyvät kuitenkin hitaammin, koska soviteltu päiväraha ei ole yhtä suuri kuin täysi ansiopäiväraha.

tämän tekstin siis löysin, kiitos! vielä kun osaisin tätä tulkita...elikkä jos koko päiväinen tekee 160 tuntia/kk, saan tehdä max sen 75% tuosta, elikkä 120h ja olen oikeitettu päivärahaan, joka lasketaan tulojeni mukaan?? tälläi ymmärtääkseni saisin enemmän kuin tekemällä kokoaikaisena sen n.130h/kk...ja lapsen saisin hoitoon vaikka 15päiväsiksi, jolloin maksu pienenee...Hittolainen, kun on hölmöä miettiä vakkaripaikan osa-aikaistamista...

Yhteistyössä