Osa-aikainen hoitopaikka ja kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimoska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mimoska

Jäsen
18.05.2005
965
0
16
Jäi mietityttämään johdatettuna tuosta "Lapset tarhassa, äiti kotona"-ketjusta, että

1) voiko päiväkotiin viedä vaikka yhdeksi päiväksi kuussa vai onko osa-aikaisessa päivähoidossa minimipäivät?
2) maksetaanko silti kotihoidontukea alle 3-vuotiaasta kotona olevalle vanhemalle, jos on vain yksi lapsi ja sekin osa-aikaisessa päivähoidossa?
3) jos on kaksi lasta ja toinen lapsi on osa-aikaisessa päivähoidossa ja toinen kotona, maksetaanko kotivanhemmalle täysi kotihoidontuki?

Kiitän asiallisista vastauksista. Tämä ei ole provokatiivinen aloitus, vaan kiinnostaa ihan todella.

Jos lapsi on päivänkin kunnallisessa päivähoidossa, ei kotihoidontukea saa. Tätä asiaa on joillakin paikkakunnilla kierretty nimittämällä osa-aikaista päivähoitoa muulla niimellä esim. leikkitoiminta, puisto, kerho...

Eikös osa-aikaisessa olla vain joku tietty tuntimäärä päivässä?
Milelestäni kotihoidontukea ei saa jos lapsi kunnallisessa hoidossa.Sitten saa jos joku hoitaa lasta esim kotona.Mummu tms

Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kotihoidon tukea maksetaan myös perheen muista alle kouluikäisistä lapsista, jotka hoidetaan samalla tavalla. Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha, joka maksetaan erikseen jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta. Hoitolisä sen sijaan maksetaan vain yhdestä lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Saako kahdesta lapsesta korotettua kotihoidontukea (olettaen, että molemmat hoidetaan kotona), vai miten se menee?

Muutama vuosi sitten oli joku sisarkorotus, oliko 50 vai 80 ?.

Jos lapsi tarvitsee lastensuojelullisista syistä päiväkotipaikkaa, voi olla että perhe saa silti kotihoidon tukea.

1.4.2007 nousevat myös kotihoidontuen hoitorahan sisarkorotukset. Korotuksiin tulee 10 euroa lisää. Alle 3-vuotiaasta sisaresta saa 84,09 kuukausikorotuksen sijaan 94,09 e/kk ja alle kouluikäisistä sisaruksista 50,46 kuukausikorotuksen sijaan 60,46 e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jos kaksi lasta,kotona olevasta saa tukea,päiväkodissa olevasta ei.

Pitääkö tämä muka paikkansa? Mä olen luullut, että jos yksikin perheen vaikka kymmenestä lapsesta on päivänkin kunnallisessa hoidossa, ei saa kotihoidontukea.

Pitääkö tämä muka paikkansa? Mä olen luullut, että jos yksikin perheen vaikka kymmenestä lapsesta on päivänkin kunnallisessa hoidossa, ei saa kotihoidontukea.

kyllä pitää paikkansa. laki muuttui 1.4.2007

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:

kyllä pitää paikkansa. laki muuttui 1.4.2007

Siis jos mä olen kotona vauvan kanssa ja esikoinen on osa-aikahoidossa 3 pvä/vko, olen oikeutettu kotihoidontukeen?

Siitä lapsesta joka on hoidossa ei saa tukea,kotona olevista saa.

Siitä lapsesta joka on hoidossa ei saa tukea,kotona olevista saa.

Onko se niinkuin äitiysloman jälkeen se kotihoidontuki? Eli vanhempainrahaa ja kotihoidontukea ei voi saada samaan aikaan?

Yhteistyössä