V
vierailija
Vieras
Ilta-Sanomat uutisoi kesäkuussa, että hallitusohjelman mukaan tunnin juna -hanke Turun ja Helsingin välillä olisi toteutumassa. Turun Sanomien mukaan hanketta puidaan lähiviikkoina talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.
Hankkeessa on tarkoitus rakentaa oikorata välille Espoo–Salo ja parantaa Salo–Kupittaa-yhteysväliä.
Hanke tarvitsee julkista rahaa arviolta 2,55 miljardia euroa. Kokonaisuudessaan se tulisi maksamaan vähintään 3,4 miljardia euroa. Hankeyhtiö on arvioinut, että tunnin junalla olisi 5–6 miljardin euron positiivinen vaikutus Suomen bruttokansantuotteeseen.
Valtiovarainministeriö ei puolla hanketta, sillä sen arvion mukaan tunnin juna maksaisi veronmaksajille seuraavien 50 vuoden aikana noin 4,8 miljardia euroa.
www.is.fi
Yleensä näiden hankkeiden hinta pakkaa nousemaan vielä reippaasti.
Eli mistähän seuraavaksi leikataan Orpo ja Purra?
Hankkeessa on tarkoitus rakentaa oikorata välille Espoo–Salo ja parantaa Salo–Kupittaa-yhteysväliä.
Hanke tarvitsee julkista rahaa arviolta 2,55 miljardia euroa. Kokonaisuudessaan se tulisi maksamaan vähintään 3,4 miljardia euroa. Hankeyhtiö on arvioinut, että tunnin junalla olisi 5–6 miljardin euron positiivinen vaikutus Suomen bruttokansantuotteeseen.
Valtiovarainministeriö ei puolla hanketta, sillä sen arvion mukaan tunnin juna maksaisi veronmaksajille seuraavien 50 vuoden aikana noin 4,8 miljardia euroa.
Kommentti: 3,4 miljardin euron nopea junamatka ei lämmitä, jos aikaa ei pysty hyödyntämään
Työmatkalaisille ei ole mitään merkitystä, kestääkö matka Turusta Helsinkiin puolitoista vai kaksi tuntia, jos koko aika menee pätkivän netin pähkäilyyn, kirjoittaa toimittaja Anna-Maija Naakka.
Yleensä näiden hankkeiden hinta pakkaa nousemaan vielä reippaasti.
Eli mistähän seuraavaksi leikataan Orpo ja Purra?