Orkidean elvytys?

Tukka Tötteröllä

Aktiivinen jäsen
05.10.2009
6 334
2
36
Sain elokuussa orkidean lahjaksi, ja josta pidin hyvää huolta...kunnes olin unohtanut kastella sitä muutamaan viikkoon. Nyt se sitten tiputti toisesta varresta kukat ja näyttäs että toisestakin huonolla tuurilla tippuu pois. Olen laittanut Orkidea ravinnetta 3 viikon välein (suositus pullossa) ja kastellut tasaisesti n. viikon välein. Itse orkidea on läpinäkyvässä ruukussa, mutta tämä ruukku on sitten tälläisen vähän leveämmän ruukun sisällä, jotta sinne hieman sitä valoakin pääsisi.

Voisiko joku neuvoa minulle, kuinka elvytän ainokaisen kukkaseni, josta todella tykkään. Mies kastelee meidän perheen muut kukat, mutta tämä on nyt minun silmäteräni ja entiseen kuntoon sen haluaisin. Otan kaikki ohjeet mielelläni vastaan!

Googlettamalla saa niin monia neuvoja ja ohjeita, että ei niistä nyt sit selvää ota mikä on oikein.

Ei ne tuommoiseen yleensä kuole ainakaan, vaikka nuput tippuiskin. Upota hetkeksi ruukku veteen (ei kasvia itteään!!!), sitten anna olla kastelematta taas ettet mädätä jos juuret on huonona. Tai sitten ota ruukusta ja sumuta juuria aina mennen tullen, istuta takaisin kun näyttää juuret lähtevän kasvuun.

Tai sitten joku muu resepti... Perhosorkideahan se vissiin oli, siis phalaenopsis?

upota veteen koko ruukku, niin, ettei vesi kuitenkaan jää sitten seisomaan, sen jälkeen jatka kastelua, kuten ennen , niin voi toipua. Orkideat on kyllä aika tarkkoja lämmön, valon ja ilman kosteuden suhteen, nyt kun on päivät pidenneet melkein tarvitsee kasvilampun.

mä en osaa sanoa yhtään mikä orkidea lajike on kyseessä
Tältä näyttää:
aihekuva.asp

Eli juuret veteen ja muutoin ei sais olla vedessä (mullahan tää nyt siis jatkuvaan lilluu vedessä)?

Jos kukat kuihtuu, ei se tarkoita, että kasvi kuolee. On ihan normaalia, että kukat kuihtuvat kukinnan päätteeksi :) Mun orkidea kukkii kerran vuodessa, eli odota vuosi, niin saat ehkä taas nauttia kukista.
Kastelen kerran viikossa siten, että annan ruukun olla n. 0,5h vedessä ja otan sitten pois.

Eikös niiden kuulu olla osan vuodesta vähän heikossa hapessa jotta ne sitten taas saa voimia uuteen kukintaan.
Pidä kosteana ja älä heitä menemään.
Mun orkidea "kuoli" syksyllä, vietti talven unohtuneena hyllyssä mihin vettä annoin kun muistin ja kissat paiskoi alas suht usein. Keväällä alkoi uudestaan elämään =)

Miten niin jatkuvasti lilluu vedessä???? Käääk!!!

Se on muuten kymbidi tuo sun kukkas. Ootko nuuhkinut, joissain harvoissa niissä on vesimelonin tuoksu?

Saat olla näppärä jos tuon janoon tapat

Eikös niiden kuulu olla osan vuodesta vähän heikossa hapessa jotta ne sitten taas saa voimia uuteen kukintaan.
Pidä kosteana ja älä heitä menemään.
Mun orkidea "kuoli" syksyllä, vietti talven unohtuneena hyllyssä mihin vettä annoin kun muistin ja kissat paiskoi alas suht usein. Keväällä alkoi uudestaan elämään =)

Häääh...
No orkidean ei tule lillua vedessä, ellei se ole sellainen orkidea minkä ei kuulukaan kauaa elää.

Ja lehdet ym. ei saa kastua.

Sen voi antaa imeä vettä....

Mutta siis, orkidea tiputtaa kukat, ei sille mitään voi. Kasvu, kukintakausi ei ole koko aikaa...

Se ei saa kukkia ns. liikaa.

Mulla tiputti ajat sitten kukat. eikä se kuollut ole...

Alkuperäinen kirjoittaja Mamusia09:
mä en osaa sanoa yhtään mikä orkidea lajike on kyseessä
Tältä näyttää:
aihekuva.asp

Eli juuret veteen ja muutoin ei sais olla vedessä (mullahan tää nyt siis jatkuvaan lilluu vedessä)?

tuo on cymbidium orkidea.

Perun aiemmat ohjeeni: jos olet uittanut sitä työksesi, niin nyt lopetat semmoiset touhut, ja kastelet varovasti parin viikon välein, ehkä kolmenkin. Jos tulee vettä pohjalle, kaadat heti pois. Kesällä annat sitten taas kerta viikkoon vettä. Ei lannoitetta talvella. Sumutella voi.

Läiski sitä, kato, kulkeeko henki ja tsekkaa pulssi. Jos ei kule henki, eikä pulssia tunnu, laita orkkis selälleen, taivuta kukkaa taaksepäin, jotta hengitystiet avautuu. Aloita painelu-puhalluselvytys. 2 tuhtia painallusta, että kukkavarsi painuu 4-5 senttiä, jonka jälkee seuraa 30 puhallusta. Tarkkaile, nouseeko kukkavarsi puhallusten tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Jos oot onnistunut kuivattamaan ne juuret perusteellisesti, niin sitä tuskin pelastaa enää mikään :(

Ei ny sentään nuin liki tuomiopäivää olla. Meitin kymbidi on istunu saunakamarissa varmaan 2kk ilman vettä, ei tarkoituksella tosin vaan unhetuksen vallassa kun koko huusholli on sekaisin emännän paksuuntumisen tähden. Eikä sitä näyttäis vaivaavan tasan mikään.