Ora Taiga???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja orataiga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

orataiga

Vieras
Moi!
Onko kellään Oran vaunuja? Millaiset ovat käytössä? Erityisesti olisin kiinnostunut Oran Taiga mallista.. :) Vaikuttavat kivan näköisiltä ja hyviltä "ulkoiluvaunuilta". Kauhean sirot ja pienet ne eivät ilmeisesti ole? Mahtuuko Tavarakoriin paljon ostoksia? Ovatko paljon pienemmät kuin Oran Jovi air vaunut? Mahtuuko niihin kuinka iso lapsi vielä nukkumaan päiväunia?

tulee ora saagat. Eka meinattiin jovi aireja mutta kun asiantuntija piti esitelmän vaunujen eroista ja päädyttiin saagoihin. Taigoja ei ees harkittu. Jovi airien ja taigojen materiaali ihan toista kuin saagoissa,jotka siis ainoat oran vaunut jotka ovat täysin kotimaiset eli soveltuvat materiaaliltaan suomen oloihin. Jovi airien matskut tehty jossain vinku-intiassa. Tokihan jovi airit ja taigat on sirot verrattuna saagoihin,siksipä saagoja karsastinkin heti kättelyssä ja olisin ottanut jovi airit ja katunut kovasti.. Mies onneksi oli saagojen kannalla :)

Mutta kukin tyylillään,tämä mun kokemus tähän asti,vaikka vaunut vielä tehtaalla :) Tsemit vaunujen valintaan,siinä onkin hommmaa ;)

oon luullut että Ora Jovi aireissa ja Ora saagoissa on sama runko mutta kankaat vaan tehdään eri paikoissa? Joveissa tulee kiinasta tms mut saagoihin tehdään suomessa. Taigathan ovat vissiin hieman pienempi kokoiset kuin Jovi airit tai Saagat?
Paljonko maksoitte saagoistanne? Niiden kankaathan näkyy vissiin myös hinnassa.. ;)

Meillä ora saagat ja on ollu erittäin hyvät vaunut (käytössä nyt reilun vuoden) otettiin vaunut täyskumirenkailla ja oon kyllä tykänny. Alla oleva tavara kori on ihan riittävän kokonen, kyllä sinne yksi kauppakassi mahtuu. Helppo kasata ja muutenkin nätit (meillä limenvihreä-mustat) :)

2v ollut käytössä taigat ja ei mitään moitittavaa..noh,ehkä tavarakori sais olla hieman tilavampi. Meillei oo ees sadesuojaa ja vaunuilla on rämmitty läpi tuulen ja tuiskeen ja säilytetty välillä ulkona ja kangas sekä vaunut ovat edelleen kuin uudet:)

Meillä on Taigat, ostettu 2009. Ihan tyytyväinen oon ollut, tosi hyvät maaseudulla, pääsee kelissä kuin kelissä etenemään. Isot on eikä mahdu kunnolla edes farmarin takaluukkuun. En suosittelisi kaupunkiin, jos tarkoitus on kulkea esim. julkisilla vaunujen kanssa.
Me otettiin taigat siksi, kun niissä on heittoaisa, jota ei kai saagoissa ole. meillä se aisan käännettävyys on ollut ehdottoman tärkeä. Vaunuista maksoimme uutena 400e silloin 3v sitten. Ovat vieläkin kuin paketista otetut, kankaat ei ole menneet miksikään, ei nitise eikä natise.

ovatko vaunut mielestänne kauheen matalat? erityisesti noi Taigat. Haluaisinkin sellaiset hieman korkeammat ja isommat vaunut. ei mitään kaupunki kärryjä :) ostosreissuille meillä on gracon kaukalo ja matkikset! Taigat tulisivat lenkkeily käyttöön. ja autona meillä on maastoauto jos joskus tarttee sinne pakkailla :)

oon luullut että Ora Jovi aireissa ja Ora saagoissa on sama runko mutta kankaat vaan tehdään eri paikoissa? Joveissa tulee kiinasta tms mut saagoihin tehdään suomessa. Taigathan ovat vissiin hieman pienempi kokoiset kuin Jovi airit tai Saagat?
Paljonko maksoitte saagoistanne? Niiden kankaathan näkyy vissiin myös hinnassa.. ;)

Ööh,meillä saagat maksaa 739e,mukaan tulee sadesuoja ja hoitolaukku. Kalliit ovat mutta ei pelota etteikö ois laatukin sen mukainen. Joo,jovi aireissa ja taigoissa sama runko. Meille pidettiin hyvä selostus tuosta heittoaisastakin,jota itse ensin halusin ehdottomasti. Mutta selostuksen kuultuani,ei ärsytä yhtään ettei saagoissa sitä ole.. Ja siis voin kertoo että kun heittää aisan toiseen suuntaan eli niin että lapsella kasvot menosuuntaan,niin voi jumpe että ovat raskaat kääntää verrattuna heittoaisattomiin. Rungon jousitus joustaa ikäänkuin väärästä kohdasta silloin kuin vaunua käytetään lapsen kasvot menosuuntaanpäin eli runko painuu kohti pyöriä,ei pelkästään jouset painu.
Ja meille tulee ihan kumipyörillä. Ilmakenno renkaat kovat,esim. kivet painuu renkaaseen,kuluvat nopeasti ja koko rengas tulee uusia jos menee rikki/huonoksi. Kumipyörään saa vaihdettua sisä -ja ulkokumin,eikä tarvi uusia kokonaan.

Kuosit ei kylläkään ole kaikista kauneimmat saagoissa,mutta ei kai se nyt ole kaikista tärkein asia.. Meille tulee ruskeat.

ja siis saagoihinhan voi valita vaikka oman kankaan kantokopan ja kuomun sisäkankaisiin eli vaikka joku itselle rakas/tärkeä kangas voidaan tehtaalla vaunuihin ompeluttaa,ei maksa extraa. Me kyllä otettiin ihan oran omilla,ei jaksanu miettiä minkälainen kangas: nalle puh/raitoja/palloja/örkkejä/ruutuja/yksiväristä/minkäväristä jne. :D

ovatko vaunut mielestänne kauheen matalat? erityisesti noi Taigat. Haluaisinkin sellaiset hieman korkeammat ja isommat vaunut. ei mitään kaupunki kärryjä :) ostosreissuille meillä on gracon kaukalo ja matkikset! Taigat tulisivat lenkkeily käyttöön. ja autona meillä on maastoauto jos joskus tarttee sinne pakkailla :)

Mun mielestä ei ole matalat. Ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä ja ihan hyvän korkuiset on meille ainakin.

Ööh,meillä saagat maksaa 739e,mukaan tulee sadesuoja ja hoitolaukku. Kalliit ovat mutta ei pelota etteikö ois laatukin sen mukainen. Joo,jovi aireissa ja taigoissa sama runko. Meille pidettiin hyvä selostus tuosta heittoaisastakin,jota itse ensin halusin ehdottomasti. Mutta selostuksen kuultuani,ei ärsytä yhtään ettei saagoissa sitä ole.. Ja siis voin kertoo että kun heittää aisan toiseen suuntaan eli niin että lapsella kasvot menosuuntaan,niin voi jumpe että ovat raskaat kääntää verrattuna heittoaisattomiin. Rungon jousitus joustaa ikäänkuin väärästä kohdasta silloin kuin vaunua käytetään lapsen kasvot menosuuntaanpäin eli runko painuu kohti pyöriä,ei pelkästään jouset painu.
Ja meille tulee ihan kumipyörillä. Ilmakenno renkaat kovat,esim. kivet painuu renkaaseen,kuluvat nopeasti ja koko rengas tulee uusia jos menee rikki/huonoksi. Kumipyörään saa vaihdettua sisä -ja ulkokumin,eikä tarvi uusia kokonaan.

Kuosit ei kylläkään ole kaikista kauneimmat saagoissa,mutta ei kai se nyt ole kaikista tärkein asia.. Meille tulee ruskeat.

Ihan mielenkiinnosta, mitä oli myyjän argumentit heittoaisattomuuden puolesta?

Oon luullut että oran jovi aireissa ja saagoissa on sama runko mutta onko siis jovi aireissa ja taigoissakin sama? Jovi airit oon nähnyt luonnossa ja ne ovat kyllä aika isot.. ovatko taigatkin siis samankokoiset?

Ora Saagojen hinnalla saa jo sitten Emmaljungan vaunutkin. Ennemmin sellaiset sitten :) Minulla oli aiemmin Oran vaunut vaan kun ei pitänyt enää lapsia tehdä,niin möin ne pois... ja kun lapsonen ilmoitti tulostaan niin piti vaunut jälleen hommata. Orat oli hyvät mutta kyllä Emmaljungat on paremmat. Ja ennen kuin tulee kiviä niskaan niin tämä on minun henk.kohtainen mielipiteeni,jonkun toisen mielipide on erilainen. :)

Emmaljunga Edget on isot ja korkeammat. Mutta ei mitkään röhmyt ja hyvin mahtuvat farmarin auton kyytiin.

Arvasin että joku ehdottaa kohta Emmaljungia :D ne on pois suljettu vaihtoehto koska ovat mielestäni kalliit ja rumat! Jos olis 800 euroa laittaa vaunuihin niin ostaisin kyllä mielummin Oran Saagat jollain uniikilla kuosilla kuin Emmaljungan vaunut..

Mutta nyt kyselinkin mielipiteitä Oran Taigoista? :)

nostelen vielä :) onko kokemuksia Oran Taiga mallista? Ovatko "isot ja kolhot"? Oletteko käyneet ostoksilla esim kauppakeskuksessa kyseisillä vaunuilla? Ihan pientä vauvaahan ei viitsi tuossa matkaratas+turvakaukalo yhdistelmässä useeta tuntia pitää jos menee ostosreissulle/kaupunkiin..

Nuo ovat todella painavat ja leveät rattaaat (19 kg painavat ja 63cm leveät). Eli ei ainakaan mahdu pk-seudun vanhoihin juniin, eikä kanssakulkijat mielellään tuollaisten kanssa nostoapua anna (rattaat, lapsi, ostokset = helposti yli 25kg). On siinä työntäjällä työnnettävää ja keulittavaa aina mutkissa.

Kun ostaa oikeina päivinä saa laaturattaatkin ihan edullisesti. Mä maksoin mun Emmaljungista 399 euroa (samana päivänä oli myös Brio GO -kärryt tarjouksessa 399e)

Niin siis jovi airin ja saagan runko on melkein sama ja taigassa erillainen runko, koska on se heittoaisa. Kaikkihan nuo rungot tehdään kiinan tehtaalla. Saagojen kankaat vaan ommellaan suomessa, suomalaisista materiaaleista.

Vähän vanha aihe, mut nostin tämän kun google tätä ehdotti. Siis yllätysvaavi tulossa ja vanhat vaunut romuna, ne ovat Ora Oivat ns. karvalakki-malli Saagoista. Ovat kyllä sitä laatua että kankaat ovat Suomessa tehdyt mutta muut osat Virossa (kuten runkokin), runko on vahva - ei siinä mitään ja tavarakori myös (kestää 8 kg - markkinoiden vahvin), mutta... kaikki muu melkein on vaunuissa väsähtäny; teleskooppitoiminen työntöaisa ei toimi enää, muuta kuin lekalla hakkaamalla. Vaunujen jarru meni rikki pari vuotta sitten. Lisäksi nepparit väsähti jo parissa vuodessa mihin pitäisi saada omat vaunupeitot kiinni.Vaunut ovat olleet käytössä runsas 4 vuotta, esikoisella taaperoiästä ja kakkosella koko vaunuiän, edelleen niitä voi käyttää nuorimmalla kun sallittu maksimikuormitus on 20 kg.

Aloin ensiksi etsimään hyvätasoista halpismerkkiä (hinta haarukassa 300-400 €), siis Emma-vaunuja ei!, sitten kun aloin tarkemmin niiden tietoja lukea; eniten kiinnosti mm. Babywelt Air ja ABC Design - huomasin että niiden rungon maksimikantavuus on vain 15 kiloa. Lähdin ottamaan selvää mitä Orat tänäpäivänä kantaa ja kaikille malleille oli se 20 kiloa luvattu, siis Orat alkoi kiinnostamaan.

Koska Saagat ovat kalliit niin Taigat ja Jovi Airit ovat sitte enempi kiinnostavia. Taigassa on se heittoaisa, mutta tässä keskustelussa se on saanut moitteita. Meitä lähimmässä kaupungissa on muistakkseni ORA jälleenmyyjä - tarvii sieltä kysellä eroja ja katsella esillä olevia malleja. Emmaljunga olisi tosi hyvä merkki, mutta niitä ei alle 1000 eurolla saa, muuta kun jotkut vanhat ja käytetyt. Uusia ollaan nyt hakemassa kuitenkin.

Olisko kenelläkään uusimpia Oran vaunuja ja kertoa niistä minkälaatuisia ovat?

Meillä on vaunu-budje

Meillä on vuoden 2011 alussa ostetut oran Taigat ja sekä ilmakumi että täyskumi renkailla. Täyskumiset paremmat mielestäni. Ja ihan hyvin oon kauppakeskuksissa ja junissa ja busseissa niillä päässy kulkemaa, esikoinen oli silloin vauva ja asuttiin Vantaalla. Ovat esim. kapeammat kuin ABC designit. Mieheni on pitkä eikä ole valittanut vaunujen mataluudesta, ei myöskään työnnettäessä.

Heittoaisa on mun mielestä hyvä juttu. Toki on hieman raskaamapi työntää, mutta taapero näkee paremmin mitä ympärillä tapahtuu. Myös se on hyvä, että ovat todella lämpimät vaunut. Pehmeästä kantokopasta saa sivun ja pohjan pois ja siitä lämpöpussin vähän isommallekin lapselle. Myös integroitu hyttysverkko on hyvä. Voin suositella. Meilä on 2 vuotas mahtuu vielä ihan hyvin Taigoihin. :)

Yhteistyössä