Optikko ei suostu antamaan näentarkastustietoja ilmaiseksi asiakkaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höö

Vieras
Onko tuo laillista Suomessa? Eikö asiakkaalla ole oikeutta saada nähdä häntä koskevat tiedot ilmaiseksi optikollakin, kun kyse on näöntarkastuksen tuloksista? Muutamia vuosia sitten sai edes pikku lappusen mukaan johon oli merkitty näön arvo miinuksissa tai plussissa(oikea, vasen, molemmat), mutta nyt ei saa edes sitä lappusta.

Jenkeissä kuulemma asiakkaalla on lain mukaan saatava nuo tiedot ihan ilmaiseksi, mites Suomessa?

Mun mielestä näöntarkastus on maksullinen jos ei ilmaiseksi mainosteta näöntarkastusta esim. jonkun jutun yhteydessä.

Kerrotko koko jutun!?

MUOK. Menit siis näöntarkastukseen ja..? vai miten!?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai, miksei saisi? Omituista..

Kävin näkötarkastuksessa optikolla, ja optikko sanoi, että jos haluan tiedot tarkastuksesta, maksaa se 30e. Olisin siis halunnut saada tiedot ihan ilmaiseksi, mutta kuulemma maksaa. Onko siis ihan laillista tuollainen maksattaminen tässä tilanteessa?

Kävin näkötarkastuksessa optikolla, ja optikko sanoi, että jos haluan tiedot tarkastuksesta, maksaa se 30e. Olisin siis halunnut saada tiedot ihan ilmaiseksi, mutta kuulemma maksaa. Onko siis ihan laillista tuollainen maksattaminen tässä tilanteessa?

Sanoiko niitä suullisesti? Olisit kai voinut kirjoittaa ne itse ylös :D

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Mun mielestä näöntarkastus on maksullinen jos ei ilmaiseksi mainosteta näöntarkastusta esim. jonkun jutun yhteydessä.

Kerrotko koko jutun!?

MUOK. Menit siis näöntarkastukseen ja..? vai miten!?

Menin näöntarkastukseen normaalisti, ja totta kai siitä maksoin. Mutta olisin halunnut tiedot tarkastuksen tuloksista, vaikka niin, että olisin kirjoittanut itse paperille. Mutta eivät suostuneet näyttämään, jos en olisi maksanut 30e. JA en muuten maksa yhdestä lippulappusesta sen vertaa.

Jos tarkastus on ilmainen, ei ole liikkeellä velvollisuutta antaa silmälasireseptiä asiakkaalle. Jos asiakas siitä maksaa, on oikeus saada tiedot mukaan.

Älkää siis sortuko näihin ilmainen tarkastus mainoksiin, ellette aio laseja siitä samaisesta liikkeestä hankkia.

Sanoiko niitä suullisesti? Olisit kai voinut kirjoittaa ne itse ylös :D

No ei edelleenkään suostunut sanomaan edes niitä miinuksen määriä, sanoi vain, että toisessa x prosenttia ja toisessa y prosenttia.. Ja mä olisin ne miinukset sun muut halunnut kuulla.

Vielä muutama vuosi sitten sai pienen lapun, jossa miinukset oli mainittu.

On ihan laillista. Tietysti jos käy maksullisessa näöntarkastuksessa niin resepti ("tiedot lapulla") kuuluu hintaan, mutta maksuton näöntarkastus saa olla tasan pelkkä tarkastus, ei reseptiä.

Ja kuten joku jo sanoikin, olisit itse kirjottanut tietosi paperille, kun ne sinulle kerrottiin. Toki optikkokin tajusi että halusit käydä hänellä tarkastuttamassa näön ja sitten hommata rillit/linssit halvemmalla jostain muualta. Siksipä hänkin peri työstään hintaa.

Luulen että on "laillista". Tekevät näön tarkastuksia siksi ilmaiseksi, että ostaisit lasit samaisesta liikkeestä, etkä tilaisi niitä netistä. Jos haluat tilata netistä halvat lasit niin toki voit maksaa hieman näöntarkastuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Totta kai tarkastus maksaa, eri asia sitten että yleensähän on aina voimassa tarjous että "näöntarkastus ilmainen kun ostat samalla lasit".

No voe helvetti, kyllä maksoikin, mutta siitä perkeleen saatanan todistuksesta olisi vielä erikseen pitänyt maksaa!

Optikot, kuten kaupat, pankit ja apteekit ovat olemassa liiketaloudellisista syistä.
Niiden on siis tarkoitus tuottaa voittoa (=tuloja) omistajilleen.
Siksi ne perivät maksuja palveluistaan.

Kaikkee ne sit keksii. Melkeinhän tuohon hintaan käy jo silmälääkärillä ja todistuksen saa samaan hintaan. Kaks vuotta sitten ei vielä maksanut mitään ja käskettiin pitää tallessa se lappu. Eli nyt jos meneekin eri firmaan seuraavan kerran, ei ole mitään tietoja esittää vanhojen lasien vahvuuksista? Kuulostaa vähän... ei niin terveelliseltä.

Miksi et käy näöntarkastuksessa siinä liikkeessä mistä ostat silmälasit?
Itse ostin juuri uudet silmälasit ja liikkeessä tehty näntarkastus ei maksanut erikseen. Sain lasien mukana asiakaskortin, josta vahvuudet näkyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:

Luulen että on "laillista". Tekevät näön tarkastuksia siksi ilmaiseksi, että ostaisit lasit samaisesta liikkeestä, etkä tilaisi niitä netistä. Jos haluat tilata netistä halvat lasit niin toki voit maksaa hieman näöntarkastuksesta.

Ei vittu jo. Onko noin vaikeaa luetunymmärrys?

Näöntarkastus oli maksullinen, ja vielä erikseen olisi pitänyt siitä paperista maksaa.

Ahaa, eli kävit maksullisessa näöntarkastuksessa etkä saanut mukaasi vahvuustietoja ilmaiseksi. Et varmaan etukäteen kysynyt, että kuuluuko samaan hintaan saada tiedot paperilla mukaan. (en mäkään olis tajunnut kysyä)

Miksei olisi laillista? Maksaahan tavallinen lääkärintodistuskin. Tiedot kuitenkin sait optikolta, tuo maksu on "korvaus" todistuksen kirjoittamisesta. Jos otat lasit samasta paikasta, on se korvaus laitettu valmiiksi lasien hintoihin.

Miksi et käy näöntarkastuksessa siinä liikkeessä mistä ostat silmälasit?
Itse ostin juuri uudet silmälasit ja liikkeessä tehty näntarkastus ei maksanut erikseen. Sain lasien mukana asiakaskortin, josta vahvuudet näkyvät.

Olisin vain jessus sentään halunnut saada paperit katsottaviksi, jotta voin vähän verrata näön kehitystä verrattuna aiempaan, kun aiemmista olen saanut pikkuruisen käyntikortin tapaisen lapun, jossa vahvuudet ilmoitettu. Mutta eiii onnistunut. Ja uusia laseja en ole vielä hankkimassa.