Oprah tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Beep

Vieras
Aiheena oli "Lapsi vai työ". Puheenaiheena on työ ja kotiäitiys. Onko naisen mahdollista saada kaikki?

Kuka katsoi? Mitä ajatuksia herätti?

Mua lähinnä huvittaa se kahtiajakoisuus mikä aiheen ympärillä yleensä on. Ja lähinnä muistin mikä vääntö täälläkin palstalla on joskus aiheesta ollut.

Oprahin shrinkki sanoi että USA on erittäin musta-valkoinen maa, samaa sanoisin kyllä Suomestakin. Joko-tai...

Itse valitsen lapsen, mutta en tuomitse työssäkäyviä. Ohjelmassa tais joku olla sitä mieltä, että työssäkäyvät ei rakastaisi lapsiaan samoin kotiäidit... täh? Ai niinku miten niin? Ihan älyttömiä väitteitä.

no täytyy kyllä sanoa, että on ihan sairasta pistää lapsi hoitoon 2 kuisena. |O

ja ihan taatusti tuolla ja masennuslääkkeiden/mielisairauksien välillä on yhteys. ajatelkaa nyt, vauva on pahimmillaan jopa 10 tuntia päivässä vierailla hoitajilla. ei voi tehdä hyvää. mistä vauva edes voi lopulta tietää että kuka se äiti on? se kuka hoitaa päivät vai se kuka hakee ja pistää nukkumaan?

kyllä vauvan paikka on vanhempiensa luona, ei vieraiden.

Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
no täytyy kyllä sanoa, että on ihan sairasta pistää lapsi hoitoon 2 kuisena. |O

ja ihan taatusti tuolla ja masennuslääkkeiden/mielisairauksien välillä on yhteys. ajatelkaa nyt, vauva on pahimmillaan jopa 10 tuntia päivässä vierailla hoitajilla. ei voi tehdä hyvää. mistä vauva edes voi lopulta tietää että kuka se äiti on? se kuka hoitaa päivät vai se kuka hakee ja pistää nukkumaan?

kyllä vauvan paikka on vanhempiensa luona, ei vieraiden.

Tollanen kohta meni ihan ohi. Puolustiko joku 2kk vauvan hoitoon viemistä? Huh...

Ei sitä kukaan puolustellut vaan usa on kolmen afrikan maan kanssa ainoita maita maailmassa missä ei paikallista äitiyspäivälakia!Jos pitää äitiysloman,se on oma kustanteinen.Kuinka monella täällä olisi varaa olla 10kk-3vuotta kotona ilman tukia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä kukaan puolustellut vaan usa on kolmen afrikan maan kanssa ainoita maita maailmassa missä ei paikallista äitiyspäivälakia!Jos pitää äitiysloman,se on oma kustanteinen.Kuinka monella täällä olisi varaa olla 10kk-3vuotta kotona ilman tukia?
tätä mäkin olin sanomassa, että täällä ne kysymykset on enempi etiikkaa siellä ihan simppeleitä talouskysymyksiä...mulla ei olis varaa tehdä lapsia jos asuisisn USA:ssa...

Olen sitä mieltä, että jossakin vaiheessa lapsen voi olla hyväkin mennä hoitoon, jos lapsi on reipas, sosiaalinen, aktivinen ja haluaa itsenäistyä. Minusta Suomessa tuo kolmen vuoden ikä on ihan hyvä ikä mennä hoitoon. Harmittaa vaan ne tarhan olosuhteet nykyään. Ylibuukaattuja ryhmiä ja liian vähän hoitajia ym. Jos yhteiskunta ei tue kotiäitiyttä, tulee tarhanhoidon tasoa nostaa.

Usa on erittäin vanhoillinen maa vielä. Ei oikein voi edes puhua Usa:n sosiaaliturvasta. Mutta mitä tuohon työssäkäymiseen tulee, voisi Suomessakin tehdä joitain muutoksia VIELÄ parempaan päin. Esim. naisvaltaisilla aloilla, joissa on paljon äitejä pätkätöissä, tulisi päästä helpommin ns. puolikkaalle, myös näiden "virattomien". Eli poistettais se viiden kuukauden pakkotyöttömyys ennen puolikkaan tekijäksi pääsemistä ja näin annettais myös "viralliselle" äidille/mummille mahdollisuus päästä tekemään lyhyempää viikkoa. Ne joilla on vakituinen paikka voivat tehdä tietysti muutenkin lasten takia ajoittain näitä ratkaisuja, mutta mielestäni myös murrosikäisten lasten äideillä ja isillä tulisi olla mahdollisuus lyhyempään työaikaan.
No, tämä oli vain tällainen äidin "hajatelma" -en ole mikään poliitikko tms. mutta ajatuttaa nykyinen työvoimapolitiikka ja lasten etu.
Minusta ihmiset, jotka ajattelevat lastensa parasta saavat hoidettua ja kasvatettua muksunsa hyvin, vaikka olisivat töissäkin. Aina joutuu tekemään kompromisseja tässä elämässä, ja lasten ja kodin yhdistäminen vaatii suunnitelmallisuutta ym. Mutta niin vaatii kotiäidin tuloilla pärjääminenkin! Jos olisin urasuuntautunut nainen, en olisi parisuhteessakaan -ainakaan kovin vakavassa. Erittäin henkilökohtaista. Minä ainakin tunnen niin, ettei minun ole saatava kaikkea. Lapset, mies ja oma hyvinvointi menee työn edelle. Jopa koti menee työn edelle, siksi en ole lähtenyt työn perään muuttamaankaan. Sitten tulee työ ja sitäkin teen rahan takia -

joo, on se hyvä asua suomessa...ei meilläkään olisi usassa varaa lapsiin.. :ashamed:

vielä kyllä tännekkin toivoisin, että vanhempainvapaakausi kestäisi kunnes lapsi on vuoden. 9 kuinenkin on vielä niin pieni...
kuinkakohan monen vauva on ottanut ensiaskeleensa hoidossa?

toki asiat paljon paremmin täällä kun muualla silti.

Hyviä kirjoituksia. :flower:

Mä uskon myös että se vanhempi joka on lapselle läsnä ja kuulee, kuuntelee, oli sitten työssäkäyvä tai kotiäiti on parasta lapselle. Tietenkin on. Ei tarvitse olla Einstein, miettii vain mitä itse halusi ja tarvitsi kun oli lapsi.

Päivähoitohan tulee Suomelle kalliimmaksi kun kotihoito, siis kodinhoidontuki, joten musta olis järkevää antaa mahdollisuus kotihoitoon ja maksaa lastenhoidontukea (mikä nimike se nyt onkaan virallisesti) kouluikäiseksi asti.