oppisopimuskoulutus + äitiys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirjam hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirjam hämillään

Vieras
miten asiassa menetellä.

olen aloittamassa oppisopimuskoulutuksen eräässä yrityksessä, jossa työnantaja on sitä mieltä, ettei työntekijä saisi jäädä äitiyslomalle.
olen aloittamassa oppisopimuskoulutuksen ensivuoden alussa, jolloin olisi myös aika tehdä ensimmäinen "siirto" lapsettomuushoidoissa.
entä jos nyt tulisinkin raskaaksi tulevasta ( 2010 ) siirrosta, miten sitten menettelisin? joutuisinko nyt jäämään täysin työttömäksi siltä varalta, että tulen raskaaksi, vai joudunko valitsemaan lapsettomuuden työn edelle?
tilanne on todella hämmentävä, enkä osaa laittaa kumpaakaan vaihtoehtoa toistensa edelle..
nyt kysyisinkin neuvoa, voiko tosiaan olla niin, ettei työnantaja suostu oppisopimuskoulutukseen sen takia, että minulla ja miehelläni on haaveissa saada oma vauva lähitulevaisuudessa..

työnantajan mielipide on, että oppisopimus on turha, jos aion jäädä äitiyslomalle heti sopimuksen alettua. vaikkakin nämä hoitojonot tietäen, en pääse hoitoihin ennen kevättä.
eihän se niin voi mennä? vai voiko?

Alkuperäinen kirjoittaja mirjam hämillään:
miten asiassa menetellä.

olen aloittamassa oppisopimuskoulutuksen eräässä yrityksessä, jossa työnantaja on sitä mieltä, ettei työntekijä saisi jäädä äitiyslomalle.
olen aloittamassa oppisopimuskoulutuksen ensivuoden alussa, jolloin olisi myös aika tehdä ensimmäinen "siirto" lapsettomuushoidoissa.
entä jos nyt tulisinkin raskaaksi tulevasta ( 2010 ) siirrosta, miten sitten menettelisin? joutuisinko nyt jäämään täysin työttömäksi siltä varalta, että tulen raskaaksi, vai joudunko valitsemaan lapsettomuuden työn edelle?
tilanne on todella hämmentävä, enkä osaa laittaa kumpaakaan vaihtoehtoa toistensa edelle..
nyt kysyisinkin neuvoa, voiko tosiaan olla niin, ettei työnantaja suostu oppisopimuskoulutukseen sen takia, että minulla ja miehelläni on haaveissa saada oma vauva lähitulevaisuudessa..

Itse aloitin oppisopimuksen enkä kertonut JO OLEVANI raskaana....
Ja kun asia tuli PAREMMIN ajankohtaiseksi (vatsa alkoi näkyä) kerroin...minua onniteltiin ja jäin ihan normisti äitiyslomalle josta sitten jatkoin opiskeluja iha normisti.
Muutama ylimääräinen paperi täytyy täyttää (keskeyttämis- ja jatkamisilmoitus) ei siinä sen kummempia ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
työnantajan mielipide on, että oppisopimus on turha, jos aion jäädä äitiyslomalle heti sopimuksen alettua. vaikkakin nämä hoitojonot tietäen, en pääse hoitoihin ennen kevättä.
eihän se niin voi mennä? vai voiko?

näinpä kylläkin, oppisopimus on määräaikainen työsuhde joten työnantajan näkökulmasta ymmärtää tuon. tosin oppisopimuksen tarkoitushan on kouluttaa työntekijä työsuhteeseen, antaen samalla mahdollisuus hankkia tutkinto. Siltikään en antaisi työnantajan päättää milloin on lapsen aika, vaan aloittaisin työt joka tapauksessa ja jatkaisin hoitoja samalla. Kuten sanoit, jonot ovat pitkät eikä toivottua tulostakaan välttämättä heti valitettavasti tule.

Yhteistyössä