Oppisopimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moi"

Vieras
Jos jollakin on omakohtaista kokemusta tai tietää asiasta niin voisi kerto minulle ainakin seuraavat asiat: Mikä oppisopimus on? Kuinka kauan se kestää? (Verrattuna tavalliseen koulutukseen joka kestää kolme vuotta.) Millaista on suorittaa oppisopimus? (Verrattuna normaaliin koulumaiseen opetukseen) Saako siitä palkkaa, jos niin paljonko yleensä? Maksetaanko silti opintotukea? Käydäänkö välillä tavallistakin koulua? Oliko työ rankkaa? Kuinka pitkiä päiviä? Plussat ja miinukset oppisopimuksesta eli mitä hyviä asioita ja mitä huonoja verrattuna normaaliin tutkintoon.

Kiitos, jos jaksatte vastata :)

Ehdotan Googlea, täältä löytynee useimpiin kysymyksiisi vastaus http://www.oppisopimus.net/html/yleista.html

Lyhyesti: Oppisopimus kestää yleensä 2-4v. Siinä tehdään hommia itse hankitulla/työkkäri kautta saadulla työnantajalla, sekä opintoihin yleensä kuulunee myös teoriatunteja. Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta ja opiskelija saa työehtosopimuksen mukaista palkkaa työssä oppimisen ajalta sekä taloudellista tukea tietopuolisen opetuksen ajalta.

Oppisopimuskaverit ovat taloudellisesti pärjänneet paremmin, kuin tavan opiskelijat. Oppisopimuspaikkoja on ilmeisesti vaan hankala saada. Riippunee alastakin.

Mä olen käynyt kauppiksen oppisopimuksella. Olin töissä kaupassa, oppisopimus edellytti työtunteja 30 tuntia/viikko ja sen sain. Palkka oli sama kuin kaikilla muillakin, paitsi että opiskelupäiviltä en tietty saanut palkkaa. Koulu maksoi niiltä päiviltä "päivärahaa" 14€+ lapsilisä 16€. Opintotukea ei maksettu.

Koulutus kesti 2 vuotta ja koulupäiviä oli 4 kuukaudessa. Tentit suoritettiin näyttöinä (kestivät useamman tunnin ja käsitti monta eri aihealuetta) ja näyttöjä oli yhteensä muistaakseni 8 kpl.

Mun mielestä oppisopimuskoulutus oli huisin hyvä juttu ja ainakin tämmöiselle levottomalle sielulle oikein sopiva kun sai sekä opiskella että tehdä töitä. Eikä ollut rankkaa, todella yksinkertaisia asoita käsiteltiin ja monesta selvisi pitkälti maalaisjärjellä.

Yhteistyössä