oppisopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Painotuotantoassistentiksi luen tällä hetkellä. Olen ollut tyytyväinen kun saa työstä rahaa ja ammatin. Opiskelupäivä 2-3/kk. Tentit on vaikeita ja paljon saa itse opiskella mut sujunut on nyt ja oon menny tätä puoli vuotta, vähän reilu tähän mennessä.

Rohkeasti vaan kyselemään työpaikkaa!
Sitten kun on sopiva paikka löytynyt, niin oppisopimuskeskukseen otetaan yhteyttä. Sieltä käy henkilö työpaikalla kirjoittamassa sopimusen ja alustavat suunnitelmat laaditaan.

olen olllut kaupan alalla yli 15 vuotta mutta halusin tuon tutkinnon ja saan saman palkan kuin muutenkin saisin. Tosin noista 2 koulupäivästä kuukaudessa työnantaja ei maksa palkkaa. Saan noista kahdesta päivästä sitten opiskelukorvausta joka haetaan koulun kautta

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Työn antajan ei tarvi maksaa ku 70% normi palkasta paitsi jos löytää alan jossa on pulaa työntekijöistä niin sit saa hyvän palkan :D Mut yleisesti ottaen paikkoja on aika vaikea löytää.

Niin ja työvoimatoimiston kautta voi hakea palkkatukea, eli siis työpaikalle maksetaan korvausta siitä että palkkaavat työntekijän.
Ainakin näin oli silloin pari vuotta sitten kun aloitin työt.

Mikäs ois semmonen ammatti joka ois päivätyötä ja vois oppisopimuksella opiskella? Mä en voi vuorotöitä tehdä monestakin HYVÄSTÄ syystä ja työpaikkaa on tosi vaikea löytää kun ei ole edes koulutusta mihinkään.

Siis maksaako työnantaja 70% oppisopimusajan palkasta ja saako työvoimatoimiston kautta palkkatukea sen päälle? vai miten se menee? vai onko opiskelijan tarkoitus pärjätä sillä pienennetyllä palkalla.. ei tajuu..

Alkuperäinen kirjoittaja tia:
Siis maksaako työnantaja 70% oppisopimusajan palkasta ja saako työvoimatoimiston kautta palkkatukea sen päälle? vai miten se menee? vai onko opiskelijan tarkoitus pärjätä sillä pienennetyllä palkalla.. ei tajuu..

Siis työnantaja maksaa palkan ja siitä tehdään ilmoitus työvoimatoimistoon joka kuukausi. Se on kaiketi jotain 23?/päivä.
Niin ja tietysti työntekijän täytyy olla työkkärin kirjoilla työnhakijana.

Mä tein merkonomin työn ohessa Markkinointi Instituutissa tyyliin joskus pari kymppisenä. Kesti muistaakseni pari vuotta. Eli sain saman palkan kuin ennenkin, eli kävin palkallisesti lähiopetuspäivinä koulussa silloin tällöin. Työnanatajalle maksetaan siitä jotain.

Se merkonomin tutkinto olikin sitten ihan pilipalitutkinto, vaikkain Markkis oli tasokas koulu ja opettajat hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja tia:

Siis työnantaja maksaa palkan ja siitä tehdään ilmoitus työvoimatoimistoon joka kuukausi. Se on kaiketi jotain 23?/päivä.
Niin ja tietysti työntekijän täytyy olla työkkärin kirjoilla työnhakijana.

Tämä palkkatuki ei sinänsä liity mitenkään oppisopimukseen, mutta tämä voi olla ns. porkkana työnantajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
Mä tein merkonomin työn ohessa Markkinointi Instituutissa tyyliin joskus pari kymppisenä. Kesti muistaakseni pari vuotta. Eli sain saman palkan kuin ennenkin, eli kävin palkallisesti lähiopetuspäivinä koulussa silloin tällöin. Työnanatajalle maksetaan siitä jotain.

Se merkonomin tutkinto olikin sitten ihan pilipalitutkinto, vaikkain Markkis oli tasokas koulu ja opettajat hyviä.

Enkä ollut työtön vaan mun työnantaja suostui siihen, että sanoin haluavani ko koulutukseen.

Saako työkkäristä siis palkkatukea JOS esim. ois ollu jo pidempään eka äitiyslomalla, vanhempainlomalla ja lopuks hoitovapaalla? Vai onko siihen joitain kriteerejä, jotka pitää täyttyä et saa? Ja mitä ne mahd. kriteerit on?

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Saako työkkäristä siis palkkatukea JOS esim. ois ollu jo pidempään eka äitiyslomalla, vanhempainlomalla ja lopuks hoitovapaalla? Vai onko siihen joitain kriteerejä, jotka pitää täyttyä et saa? Ja mitä ne mahd. kriteerit on?

Täytyy olla työtön työnhakija, jotta sitä saa. Mutta siis se palkkatuki maksetaan työnantajalle.
*muoks*
Ellen väärin muista, niin piti olla ollut työkkärin kirjoilla 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:

Täytyy olla työtön työnhakija, jotta sitä saa. Mutta siis se palkkatuki maksetaan työnantajalle.
*muoks*
Ellen väärin muista, niin piti olla ollut työkkärin kirjoilla 6kk.

Eli toisin sanoen, jos lasten jälkeen haluaisin oppisopimuksella hankkia uuden koulutuksen, niin pitäis eka hoitovapaan jälkeen olla työkkärin listoilla 6kk? Muutoinkin voi saada oppisopimuspaikan, muttei niin helposti?