oppisopimus ja koulutus,häh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghg

Vieras
oppisopimus ja opiskelut

elis jos olet saanut pakan oppisopimus työpaikkaan ja alkamis ajankohtakin jo sovittu niin voiko olla ettei pääsekään sitten opiskelupaikkaan.
minulla on ns. 4kk koeaika, jollon pitäs sit vielä suorittaa päsykoe seka soveltavuustestit...mitäs jos et läpäise niitä. loppuuko koko oppisopimus vai miten(työnantajahan on jo minut haastatellut ja valinnut)

hiukkasen ahistaa ne kokeet... terveys ei niin hyvässä kunnossa, ettei sitten kosahda siihen(selkä jumittaa ajoittain)

Millä alalla on kokeet kun aloittaa oppisopimusopiskelut? Hoitoalalla ei ainakaan ole, eikä soveltuvuustestejä.

Jotenkin ihmeellinen käytäntö, joten en kyllä tiedä :o

Meillä töissä (vanhainkodilla) oppisopimusopiskelijat, sekä jo valmistunut että vasta oppisopimusopiskelua aloittava, joutuivat kyllä hoitoalan soveltuvuuskokeisiin ennen kuin saattoivat alkaa varsinaista opiskelua. Lisäksi ainakin toisella oli ollut perusopinnot niin kuin tavallisillakin alan opiskelijoilla eli vuoden perusopinnot piti ekaks suorittaa ennen kuin pääsi töihin oppimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Väitän vastaan:
Meillä töissä (vanhainkodilla) oppisopimusopiskelijat, sekä jo valmistunut että vasta oppisopimusopiskelua aloittava, joutuivat kyllä hoitoalan soveltuvuuskokeisiin ennen kuin saattoivat alkaa varsinaista opiskelua. Lisäksi ainakin toisella oli ollut perusopinnot niin kuin tavallisillakin alan opiskelijoilla eli vuoden perusopinnot piti ekaks suorittaa ennen kuin pääsi töihin oppimaan.

Meillä ei, minä mukaanlukien ja ei todellakaan tarvinnut opiskella ensin.

Vasta valmistunut oppisopimusopiskelija joutuu soveltuvuustesteihin? En ihan ymmärtänyt..
näin ajattelinkin, mutta

minulle siis koulupaikasta sanottiin, että ihan normisti on tuo 4kk "koeaika" myös oppisopimuslaisella ja sen aikana sitten on soveltavuuskokeet, pääsykoe. Aika outoa, jos sitten katsotaan ettet ole soveltuva, niin työnantaja joutuu uudelleen hakee opiskelijan jos sen tahtoo!
ja tämä ala on lapsi ja perhetyön tutkinto.

Yhteistyössä