Oppisopimuksesta tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meneekö sen oppisopimus jutun kanssa oikeestikkin vaan niin helposti, että ite hommaa sen oppisopimuspaikan ja sitten se on periaatteessa siinä?
Tai kun musta on vaan outoa että luulis että kaikki haluais opiskella oppisopimuksella (meinaan siis kerta siitähän maksetaan palkkaa)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lisbet78:
Periaatteessa joo. Pestin pitää kestää vaan sen 3 vuotta. Eli ei tarvi kuiten vakituinen olla.. Sitte vaan oppisopimustoimiston kautta koulun penkille..
Mitä meinaat siis oppisopimustoimiston kautta koulun penkille?
Eiks se koulu ja työ kestä yhteensä sen 3vuotta? ja eiks siinä olla aikas paljon siellä työelämässä?

vieras
Käytännössä helppoa, jos vain siis löytää työnantajan, joka haluaa tätä. Työnantajahan joutuu palkan maksamaan, mutta saa paljon vähemmän korvausta sinusta oppisopimustoimistolta. Ja työnantaja on myös velvollinen antamaan sulle työpaikan vielä kolmeksi vuodeksi koulutuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käytännössä helppoa, jos vain siis löytää työnantajan, joka haluaa tätä. Työnantajahan joutuu palkan maksamaan, mutta saa paljon vähemmän korvausta sinusta oppisopimustoimistolta. Ja työnantaja on myös velvollinen antamaan sulle työpaikan vielä kolmeksi vuodeksi koulutuksen jälkeen.
Ei ole velvollinen.
Vaikeasti työllistyvä voi parhaimmassa tapauksessa saada työkkäristä palkkatukea jopa 900?/kk...että jos siihen tukeen on oikeutettu, edes perusosaan joka on n. 500?/kk, on se työnantajalta vähemmäksi sekin.

vieras
Jos työpaikka on valmiina, niin yhteys oppisopimustoimistoon. Sieltä sitten tekevät erittäin mielellään opintosuunnitelman ja hommaavat paikan kouluun. Mun tapauksessa olisi pitänyt olla koulussa yksi päivä viikosta, lisäksi tentit. Ja neljä päivää töitä.

nimim. kokemusta on
Ja työnantaja on myös velvollinen antamaan sulle työpaikan vielä kolmeksi vuodeksi koulutuksen jälkeen.
WHAT?!? Ei todellakaan ole. Koulutuksen ajaksi ja piste. Ja oppisopimussuhteenkin voi purkaa (yhteisellä sopimuksella).

lähihoitaja
oppisopimuspaikkoja ei joka kulmalta löydy, hyvä tuuri jos saa sellaisen. Minulla ei työnantaja ollut velvollinen järjestämään työtä koulutuksen päätyttyä. Helppoa se ei tule olemaan jos lapsia, kun tekee tehtäviä , hoitaa työnsä ja sen mukana tulevat "pakolliset" ylityöt ja koulutukset. Itselläni opiskelu jäi kesken kun sopimus päättyi äitiysloman aikana ja totesin et ei enään kouluttautumista oppisopimuksella, kun kaksi pientä lasta.

vieras
No mulle sanoivat, että pitää työllistää näin myös jälkikäteen. Ja mä olisin saanut tuon isomman tuen, kun joudun terveydellisistä syistä vaihtamaan ammattia. No mun selkäni vain huononi, joten jouduin tästäkin vaihtoehdosta tilapäisesti luopua.

qzz
Alkuperäinen kirjoittaja nimim. kokemusta on:
Ja työnantaja on myös velvollinen antamaan sulle työpaikan vielä kolmeksi vuodeksi koulutuksen jälkeen.
WHAT?!? Ei todellakaan ole. Koulutuksen ajaksi ja piste. Ja oppisopimussuhteenkin voi purkaa (yhteisellä sopimuksella).
Usein yksityisyrittäjä yrittää viimeisenä keinonaan oppisopimusta yrityksen pelastamiseksi ja yritys kaatuu. Ainakin aikoinaan toiminnan loppuminen oli yleisin syy oppisopimuksen keskeytymiseen. Sitä voi silloin onneksi jatkaa muualla.

Yhteistyössä