Minä en työskentele opintojen ohella ja ainoat saumat, jossa ehkä niin teen on vuoden 2006 ja 2007 kesät, jos onnistun jotain kehittämään ja silloin on motiivina työkokemuksen hankkiminen - ei raha. Ja tämä siksi, että lapsi (piakkoin lapset) on kotihoidossa. Eli työskentelen päätoimisten opintojen ohella kotiäitinä
Esikoinen oli 1v4kk, kun aloitin opinnot 2003 syksyllä ja mies aloitti työt omien opintojensa ohella 2004 keväällä. Meillä ei yksilapsisena perheenä ollut mitään pärjäämisongelmia silloinkaan, kun molemmilla oli tuloina vain tuet. Nyt, kun mies on siirtynyt vakituisesti työelämään tulot ovat luonnollisesti hieman paremmat (sitä kyllä tasoittaa minun putoamiseni äitiyspäivärahalle tilapäisesti

) Mutta mitään ongelmaa tämäkään ei tuota, vaikka perhe kasvaakin näinä päivinä nelihenkiseksi.
Opiskelijaperhe tai perhe, jossa toinen vanhempi opiskelee tulee toimeen siinä missä muutkin pienituloiset perheet

Omalla kohdalla täytyy kyllä kehuskella, että aika usein naureskellaan isompituloisille ystäville, jotka valittavat rahojen loppumista :saint: Meiltä ne eivät lopu koskaan ja silti on rahaa syödä niinkuin huvittaa, molemmilla vanhemmilla harrastaa liikuntaa (jonkin verran siis myös sellaista, joka maksaa), huvitella jne. eikä lapsilta todellakaan puutu mitään. Meillä siis on homma toiminut ihan vain järkevän stressittömän taloudenpidon turvin.
Minä ainakin rohkaisen ketä vain perheellistä opiskelemaan! Tai ainakaan taloudellista tilannetta ei kannata pelätä, jos omat kulutustavat on siis kunnossa