Opiskelu ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arvontako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arvontako

Vieras
Mulla on ollut vaikeaa päättää mitä lähtisin opiskelemaan. Listasin ylös kaikki oman kuntani ja 100km säteellä olevat oppilaitokset ja niiden koulutus tarjonta. Viivasin yli kaikki ne ammatit joita en vois missään nimessä haluta opiskella. Jäljelle jäivät nämä...

-lastenohjaaja
-lähihoitaja
-tradenomi
-perhepäivähoitaja
-parturi-kampaaja
-terveydenhoitaja

Noissakin on sitten omat "mutta"...

Lastenohjaajassa mietityttää se että viihtyisinkö mä oikeasti lasten kanssa, osaisinko mä oikeasti "käsitellä" niitä. Mulla on omiakin lapsia ja välillä musta tuntuu että olen hukassa niiden kanssa. Lähinnä mietin pitääkö lastenohjaajan osata leikkiä? :D

Lähihoitajassa mietityttää ne eritteet. Ok kestän lasten kakat, pissat ja oksennukset. Mutta vanhuksen lääkeripulit voikin olla sitten ihan oma juttunsa. Entä kestääkö selkäni sitä työtä? Lapsiakin toki joutuu nostelemaan mutta ihan hyvin olen pärjännyt omieni kanssa eikä ole selkä vihoitellut. Mutta en tiedä kestääkö se jos jotain lasta painavempaa joutuu nostamaan.

Perhepäivähoitajassa sitten on se etten haluaisi niitä lapsia sinne omaa kotiini. Voisin kuitenkin kuvitella työskenteleväni esim jossain ryhmäperhepäivähoidossa.

Parturi-kampaaja kiinnostaa kun sais käsillä tehdä jotain vaikka vähän kyllä epäilen osaanko olla tarpeeksi "luova"..

Terveydenhoitaja, noh en tiedä miksi edes jätin sen yliviivaamatta kun en kestä yhtään verta ja th varmaan sitä kuitenkin jonkun verran näkee.

Tradenomi kuulostaa tylsältä ja onko se nyt edes kannattavaa tuntuu ettei merkonomit ja tradenomit nyt oikein työllisty ainakaan täällä päin.

Jos meinaat edes joskus elämässäsi tienata / saada mahdollisuuden tienata, niin tradenomi on ainoa vaihtoehto. En sano että silläkään rikkauksiin mennään, mutta kaikki muut ammatit ovat palkkakuopassa ja eivät sieltä ole nousemassakaan.

Nooh... omat tradenomituttuni työskentelevät kaupan kassalla ja kahvilassa.
Itse opiskelen nykyään sairaanhoitajaksi. Ei pitäisi työt loppua ja sisältö muutakin kuin p****n pesua. Vanhainkotiin ei ikinä!

Parturi-kampaajien riesana ovat allergisoitumiset niille kemikaaleille mitä työssä käytetään, eli en voi suositella jos olet yhtään allerginen immeinen alkujaan. Perhepäivähoitajan oma koti kuluu ja työpäivät voivat helposti venyä sovitusta. Terveydenhoitaja on aika erikoistunut ammatti, mutta toisaalta työ voi olla kevyempää kuin listaamallasi lähihoitajalla. Lähihoitaja taas sitten toisaalta taipuu moneen ja yö-/viikonloppulisiä kertyy helpommin. Tradenomihan voi tehdä oikeastaan mitä tahansa, siihen voi liittää minkä tahansa alan koulutusta ja kaupallistaa sen osaamisen. En koe paikkakuntakohtaisena, koska aina voi tehdä duunia muuallakin tai etänä tms. Itselläni kaksi tutkintoa mainitsemistasi.

Hakuajat on vain aika eriaikoihin.. Pph ja lähihoitaja olis aikuiskoulutuksina ja niihin pitää hakea jo nyt opiskelu alkaa syyskuussa. Ammattikorkean th ja tradenomiin hakuaika oli joskus syksyllä oliko syys-lokakuun vaihteessa ja opiskelu alkais sitte keväällä. Kampaaja linjalle olisin hakenut tuossa yhteishaussa joka meni jo mutta siinä oli joku ihmeellinen ehto että kampaaja linjalle otetasn vaan hakijoita peruskoulu pohjalta. Eli minä en voinut hakea kun on tuo merkonlmin tutkinto pohjalla.

Lähtisin opiskelemaan korkeampaa tutkintoa kuin mitä nyt taskussa. Sellasta vielä, että eikö lähialueella mitään insinööritutkintoa? Ois aika hyvä kombo ton merkonomin kanssa, mahis hyviin tienesteihin.

Kysytään nyt vielä että onko tradenomi haastava tutkinto? Mulla meni 4,5vuotta suorittaa merkonomin tutkinto :/

Olen varmaan väärä henkilö vastaamaan, suoritin tradenomin tutkinnon englanniksi 2,5 vuodessa kiitettävin arvosanoin, vaikka olin kahden pienen lapsen yh ja tein paria työtä siinä sivussa plus opiskelin yliopistossa samaan aikaan. En kokenut haastavaksi.

Olen varmaan väärä henkilö vastaamaan, suoritin tradenomin tutkinnon englanniksi 2,5 vuodessa kiitettävin arvosanoin, vaikka olin kahden pienen lapsen yh ja tein paria työtä siinä sivussa plus opiskelin yliopistossa samaan aikaan. En kokenut haastavaksi.

Millä ajalla opiskelit?

Minulla meinaa karahtaa opiskelu siihen, että en jaksa. Käyn töissä noin 30 h/vko. Kaksi lasta. Iltaisin olen niin naatti, että kaadun sänkyyn viimeistään klo 22.30. Ei puhettakaan, että pystyisin illalla keskittymään opiskeluun.

[QUOTE="vieras";28402267]Millä ajalla opiskelit?

Minulla meinaa karahtaa opiskelu siihen, että en jaksa. Käyn töissä noin 30 h/vko. Kaksi lasta. Iltaisin olen niin naatti, että kaadun sänkyyn viimeistään klo 22.30. Ei puhettakaan, että pystyisin illalla keskittymään opiskeluun.[/QUOTE]

Vedin ekan vuoden ihan supertäytenä kurssien puolesta ja koska mulla ei silloin ollut koulutusta niin en siinä sitten tehnyt mitään kovin kummoisia duuneja, lähinnä käännöstöitä kotoa käsin. Mun ei ole koskaan ollut vaikea oppia asioita kerta kuulemalta, enkä lukenut tentteihin tms tylsää.

Vedin ekan vuoden ihan supertäytenä kurssien puolesta ja koska mulla ei silloin ollut koulutusta niin en siinä sitten tehnyt mitään kovin kummoisia duuneja, lähinnä käännöstöitä kotoa käsin. Mun ei ole koskaan ollut vaikea oppia asioita kerta kuulemalta, enkä lukenut tentteihin tms tylsää.

Meillä ei ole tenttejä. Eikä luentoja. Koulua on kerran kuukaudessa. Opiskelu tapahtuu tekemällä tehtäviä ts.piirtämällä CAD-ohjelmilla. Sähköpuolelle erikoistun. Hommat voi oppia vain tekemällä, joten oikoa ei pahemmin voi. Välillä mietin, että AMK:ssa pääsi tavallaan helpommalla: kun kirjoitti, niin ei ollut niin tarkkaa sen tekstin kanssa. Nyt kun piirtää, niin sen pitää olla oikein.

[QUOTE="vieras";28402386]Meillä ei ole tenttejä. Eikä luentoja. Koulua on kerran kuukaudessa. Opiskelu tapahtuu tekemällä tehtäviä ts.piirtämällä CAD-ohjelmilla. Sähköpuolelle erikoistun. Hommat voi oppia vain tekemällä, joten oikoa ei pahemmin voi. Välillä mietin, että AMK:ssa pääsi tavallaan helpommalla: kun kirjoitti, niin ei ollut niin tarkkaa sen tekstin kanssa. Nyt kun piirtää, niin sen pitää olla oikein.[/QUOTE]

Opiskelen nytkin, faculty of technology, mathematics and computing.

Yhteistyössä