Opiskelu ja pieni lapsi (kokemusta avoimesta yliopistosta?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva opiskelija

Vieras
Minulla on 1,5 vuotias lapsi, mies on myös kuvioissa. Olen hakenut ammattikouluun ja todennäköisesti pääsen haluamalleni linjalle. Olen kiinnostunut myös avoimen yliopiston kirjallisuuden opinnoista, mutta en tiedä olisiko siinä jo liikaa... Millainen tahti avoimessa yleensä on, voiko tehdä omaan tahtiin jne? Illat ja viikonloput olisi hyvää aikaa opiskella ja ammattikoulussa ei tietääkseni ole aina kovin pitkiä päiviä, riippuen onko työssäoppimista.

Muutenkin kuulisin mielelläni kokemuksia avoimessa opiskelusta tai muuten vaan pienen lapsen kanssa opiskelusta :)

Parhaiten löytyy tietoa avoimen yliopiston nettisivuilta, se kun riippuu vähän alasta ja yliopistostakin. Mutta useita kursseja voi käydä niin, että tenttii vaan kirjat ja tenttipäiviäkin saattaa olla useita, joista voi valita itselle sopivan.

Minusta olet ottamassa liian isoa urakkaa. Ainakin omalla pojallani on koulussa ollut ihan pitkiä päiviä klo 8 -16 ja lisäksi on pitkät useamman kuukauden työharjoitteluajat, joilloin poikani on ollut töissä klo 7 - 16 ja siihen vielä työmatkat päälle. Jos vielä opiskelisit iltaisin, niin aikaa ei jäisi lapselle eikä kodille.

Ehkä voisit katsoa, millaisia avoimen kurssit ovat ja tutustua aiheisiin jo etukäteen. Kurssiesittelyissä yleensä mainitaan opiskeltava kirjallisuus, joten kurssiin pääsee jo hyvin sisälle, vaikka opiskeluoikeutta ei olisikaan. Kun sitten näet, miten paljon ammattikoulu vie aikaa, niin voit tehdä päätöksen opinnoista.

Ota kokeeksi vaikka yksi kurssi avoimesta, jos haluat. Katsot sitten miten asiat etenee. Minusta ongelma pienen lapsen kanssa tai työssäkäyvänä on se, että ellei ehdi käymään luennoilla tai harjoituksissa niin oppiminen itsekseen ei välttämättä suju kovin hyvin. Kun ei ne yliopiston opettajatkaan ihan turhaa työtä tee, yleensä saa eniten irti jos on mukana tunneilla ja saa sitä hiljaista tietoa myös kouluympyröistä muutenkin. Ja ne illat ja viikonloput on hyvä viettää lapsen ja perheen kanssa, jos päivisin on koulussa...

Niin avoimessa yliopistossa on ihan sama tahti kun yliopistossa normaalistikin, eli riippuu ihan siitä kuinka monta kurssia aiot tehdä lukuvuodessa. Ymmärtääkseni ammattikoulun käyminen on hyvin tiukasti aikataulutettua eli joka päivä on jotain joten voi olla että sinun olisi hankala päästä yliopistokursseille, joten vaihtoehdoksi saattaa jäädä vaan kirjatenttien tekeminen, joiden mahdollisuus riippuu ihan alasta ja yliopistosta.

Avoin on tosi joustava, monia eri tenttikertoja ja erilaisia (pelkkä kirjatentti, luennot ja tentti, kirjallinen työ jne.). Mutta tentteihin pitää lukea ja kirjallisiin töihin menee myös aikaa, ei niistä paneutumatta selviä. Toi oli hyvä neuvo, että otat yhden kurssin, et heti koko kokonaisuutta. Ainakin Helsingin yliopiston avoimessa se on mahdollista. Itse olen opiskellut jo pitkään työn ja kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa ja ihan hyviä arvosanoja olen saanut. Tosin aina silloin tällöin pitää viikonloppuja järjestää niin, että saan 2-3 tuntia rauhassa lukea. Muuten luen iltaisin lasten nukahdettua pari tuntia parina iltana viikossa. Aika ei ole poissa perheeltä, ennemminkin poissa tvn katselusta.

Yhteistyössä