Tervehdys!
Minä opiskelen Helsingin yliopistossa (pääaine folkloristiikka) ja aloitin syksyllä 2003 juurikin ollessani 23v. ja esikoispoika oli silloin vähän päälle vuoden. Nyt syntyy ennen vappua toinen ja ensi vuosi menee mammalomalla (aion tosin tehdä pari tenttiä ja esseetä silloinkin). Kun tämä kakkonen syntyy niin plakkarissa pitäisi olla sellainen 90ov eli tiukkaa tahtia olen pitänyt, kun on tosiaan vasta toinen opiskeluvuosi menossa - arvosanat on kyllä olleet erinomaisia, joten ei se tahti ole haitannut (sanoo hän itsetyytyväisyyttä hehkuen ja kaiken viimevuotisen stressin unohtaneena :saint: ). Kaikkiaan uskon valmistuvani maisteriksi 5 tai 6 vuodessa mammaloma mukaan lukien, joten selviän nopeammin kuin moni lapseton.
Minulla on ihanteellinen tilanne sillä armas aviosiippani on tähän asti myös ollut opiskelija (nyt päättötyötä vaille ja siirtynyt täyspäiväisesti töihin) joten joustoa on löytynyt sieltä. Ja lisäksi anoppi on eläkkeellä ja omalla äidilläkin mahdollisuus auttaa välillä, joten poika on ollut kotihoidossa. Tämä on järjestynyt tekemällä paljon kirjatenttejä ja lisäksi sivuaineopintoja avoimessa niin on osa opiskeluista sijoittunut ilta/ viikonloppuaikaan, kun mies on kotona. Vähemmänkin ihanteellisessa tilanteessa olevan kohdallakin uskon kyllä, että kaikkiaan opiskelun ja lastenhoidon yhdistäminen on helpompaa kuin työn ja lastenhoidon ja tuota jälkimmäistähän jengi tekee koko ajan. Esim. jos olet laittamassa muksun päivähoitoon heti mammaloman jälkeen niin varmasti jää hoitopäivät lyhyemmiksi kuin työssäkäyvän lapsilla. Ja töissä aikataulun suunnittelee työnantaja - opiskellessa sinä itse.
Toimeentulohan on opiskelijalla tunnetusti niukka mutta ei se ole meillä tahtia haitannut silloinkaan, kun myös mies vielä opiskeli täyspäiväisesti. Kyllä meillä on riittänyt rahaa kaikkeen tarpeelliseen ja usein vielä tarpeettomaankin
- kun oppii tulemaan toimeen vähällä niin ei tarvitse tuntea jäävänsä paitsi mistään. Sitäpaitsi pienten lasten kanssa iso kämppä ynnä muu sellainen ei todellakaan ole vielä välttämätöntä ja alle kouluikäinen kuluttaa muutenkin todella vähän - kaikkea kun ei tarvitse ostaa ainakaan uutena.
Ryhdy siis ihmeessä opiskelemaan ja tehtailemaan lapsia. Minä ainakin ennemmin teen lapset nuorena ja opiskelen heidän ollessaan pieniä ja olen enemmän heidän kanssaan ja tienaan sitten enemmän ja omaan mieleiseni koulutuksen ja kenties sitä vastaavan työnkin, kun muksut on isompia ja perheen kulut kasvaa.
Lisäksi kuljen toisesta kaupungista ja tunnin junamatkat käytän lukemiseen ynnä muihin opiskelujuttuihin. En osaa sanoa muiden tiedekuntien tai laitosten meiningeistä enkä juuri omanikaan sillä jouston olen järjestänyt omalta puolelta enkä ole sitä yliopiston puolelta kaivannutkaan. Mitään ekstra tukea ei tietääkseni perheellisellekään heru mutta enpä ole sellaistakaan kaivannut
Täällä subjektiivisen päivähoito-oikeuden ja ilmaisen koulutuksen sekä kattavan sosiaaliturvan maassa kyllä opiskelu ja lastenteko onnistuu. Tarvitkoon moiseen "paljon rahaa" kuka haluaa - minä ja onnellinen perheeni olemme eri mieltä.