Opiskelu äitiyslomalla?

Etsiväkaksoset

Aktiivinen jäsen
30.12.2007
1 334
0
36
Osaako joku sanoa miten Kela suhtautuu äitiysloman aikana opiskeluun?

Mulla on sel tilanne että olen ollut ihan täysipäiväisesti työelämässä ja saan siis tulojen perusteella määriteltyä äitiyspäivärahaa. Nyt jos haluaisin ensi talvena äitiysloman ohella vähän myös opiskella, niin menetänkö äitiyspäivärahan?

Kyseessä on ihan tutkintotavoitteinen opiskelu eli työn ohella tehdyistä opinnoista puuttuu enää lopputyö...

Vai pitääkö odottaa että äitiysloma on ohi ja sitten vasta?

Kyselin asiaa Kelasta hiljattain ja kuulemma opiskelulla ei ole vaikutusta äitiyspäivärahaan jos ei nosta opintotukea eikä opiskelu ole täyspäiväistä. Itse olen tulkinnut tuon niin, että voin tehdä gradun äitiysloman aikana - en tosin sitten tiedä, mitä Kela tarkemmin ottaen tuolla täyspäiväisyydellä tarkoittaa...

Jos opiskelet äitiysloman aikana etkä nosta opintoetuuksia niin ei kela suhtaudu mitenkään opiskeluun eli ei vaikuta vanhempainpäivärahaan, mutta jos haet/saat opintoetuuksia niin silloin vanhempainpäiväraha maksetaan näiltä opiskelupäiviltä (ma-pe) miniminä..itsekin opiskelen tässä vanhempainvapaalla

No itse luen kotona muutamaan tenttiin ja käyn kerran viikossa koulussa nyt äitiysloman loppuvaiheessa. En ole kokenut tarvetta ilmoitella siitä kelaan ja mun käsittääkseni niin kauan kuin lapsesi on kotihoidossa etkä nosta opintotukea, niin kelan ei tarvitse tietää luetko lapsen päiväuniaikaan romaania vai koulukirjaa. Tai oletko kaksi kertaa viikossa jumpassa vai koulussa.

Yhteistyössä