Opiskelu aikuisena, vaihto sosiaali/terveysalalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
No kun näytti joku muukin tänään pähkäilevän samoja asioita kun minä, niin kysynpä nyt sitten kerralla, jos joku vaikka osais vastata...

Siis ajattelin hakea ammattikorkeeseen joko sosionomin tai terveydenhoitajan koulutukseen. Millasta opintotukea tuolloin saa? Kannattaisko yli 3-kymppisen hakea mieluummin johonkin aikuiskoulutukseen?

Millasta palkkaa saa sosionomit ja terveydenhoitajat? Onko samoissa lukemissa kuin sairaanhoitajilla?

Onko melkein 4-kymppisen enää helppo työllistyä, kun alalla nuorempia ja jo kokemusta omaavia?

Minä aloitin viime syksynä th-opinnot nuorisopuolella, ikää 30v :) Itse olen ainakin hyvin viihtynyt minua nuorempien joukossa. Yksi minua vanhempikin on ryhmässämme. Minä saan tavallista opintotukea, mutta jos sinulla on työhistoriaa tarpeeksi, voit saada aikuisopintotukea.

Varsinkin terveydenhoitajan työssä uskon että elämänkokemus on vain eduksi, joten työllistymisen ei pitäisi olla vaikeaa. Tietenkin aluksi voi joutua tekemään sijaisuuksia tai sairaanhoitajan hommia.

Aikuiskoulutusta, monimuotokoulutusta.. Kannattaa ottaa yhteyttä siihen amkiin, johon on suunnitellut hakevansa ja opon kanssa selvittää, mikä oppimuoto itselle sopii parhaiten. Menee puhelinkeskustelussa aikaa 5-10 min ja sen jälkeen ei tarvi jälkikäteen miettiä.
Terveydenhoitajille varsinaisesti on kovin vähän töitä tarjolla, mutta siinähän tulee samalla sairaanhoitajan pätevyys, joten ainakin sairaanhoitajille löytyy töitä. Työt ovat määräaikaisia, melko lyhyitäkin, mutta niitä tulee paljon putkeen, joten työttömyys ei varsinaisesti tällä hetkellä ole alan pahin ongelma.
Työt pääsääntöisesti 3-vuorotyötä. Työpaikasta riippuen voi olla pelkkää aamua/päivää ja iltaakin, mutta ainakin opiskelujen aikana vaaditaan että harjoittelujen ajan tekee 3 vuorotyötä. (eli 1-3 yövuoroa/jakso)

Yhteistyössä