Opiskelijan tuet, argh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milliliina

Vieras
Nyt kun ollaan ostettu omakotitalo, ja olen kyllä siis alusta asti tiennyt että asumislisää en saa, enkä myöskään asumistukea, koska puoliso tienaa "liikaa", mutta olen tosissaan ruvennut miettimään, että herrankiesus sentään, kuinka vähän opiskelijoita tuetaan ylipäätään missään!!

nyt oon saanut sen 496e/kk, jolla on pärjännyt juuri ja juuri kun mies kuitenkin "elättää". Omat laskuni ja osuuden vuokrasta olen saanut maksettua. Joo, vois nostaa opintolainaa, mut ihanko oikeesti pitäis jokaisen opiskelijan ottaa yli 10 000e lainaa opiskelujen aikana et voi elää?

Nyt se opintotuki sit laskee siihen 296e/kk (tai mitä se onkaan verojen jälkeen prkl), eli se on käytännössä kaikki mitä saan ellen käy töissä.
Joo, se on oma valinta kuinka paljon töitä tekee, mutta esim. omalla alallani jossa opiskeluun sisältyy mieletön määrä työharjoitteluja, joissa ihan tosissaan sitten ollaan se 40h/vko kiinni, ja jokainen minuutti jonka olet pois, tulee korvata - miten siinä välissä sitten teet vielä palkkatöitä??

On se nyt ihan takapuolesta että mun puolison tulot on "liian suuret", että saisi minkäänlaista asumistukea. Voi hyvä lehmä sentään. Suututtaa.

Oonhan mä töitä tehnytkin ei siinä mitään, mutta kyllä nuo opiskelijan tuet on todella mitättömät verrattuna johonkin työttömään!! Saakeli. Minähän tässä luen itselleni ammattia jossa työllistyy varmasti, enemmän hyötyä mun opiskelusta on kuin työttömän kotona lorvimisesta (tässä nyt tarkoitan niitä työttömiä, jotka ihan oikeasti eivät tee MITÄÄN töiden saamiseksi, ns. elämäntapatyöttömiä)....

ARGH!

Tuon takia menenkin työvoimakoulutukseen josta saa työmarkkinatuen + ylläpitokorvauksen, n. 700 € kuussa käteen. Ei tulis mitään mun opiskeluista tavallisella opintotuella. On se epäreilua että elämäntapatyöttömät saa paljon enemmän rahaa kuin ahkerat opiskelijat jotka haluavat työelämään.

Jos on varaa ostaa omakotitalo ja ylläpitää sitä, pitäisi kyllä olla varaa elättää itsensä ja puolisonsa sitten opiskeluiden aikana.... omakotitalon osto opiskeluaikana on ihan puhtaasti oma valinta.

Toisekseen, aika harvassa muussa maassa taitaa saada ns. ilmaista koulutusta niinkuin täällä, joten ollaan onnellisia. Mua ei harmita yhtään mun 4000€:n opintolaina, koulutus on niin tärkeä juttu ja tuo siitä pieni hinta. Amerikassa koulutus olisi varmaan tullut maksamaan mulle kenties kymmeniä tuhansia.....

Aika monet aikuisopiskelijat opiskelee työttömyysturlla. Tosin en tiedä mitkä ehdot sen saamiseen on.

Sun kannattanee hakea nollaverokortti opintotukea varten jos kerta muita tuloja ei ole.
Opintolainahan on ilmaista lainaa kun korot ovat niin pienet.

Nojoo, on varaa ostaa omakotitalo enkä mä nyt sillä ja vaan omasta puolestani, mut kyllä esim. Joki työtön pariskunta siihen omistusasuntoonsa asumistuen saa. Suuttutti lähinnä nyt vaan kun rupes asiaa miettimään ja halus sitä purkaa. Oma valinta tää oli.

Kyl mä sitä opintolainaa nostan ja käytän mut silti ei vaan omakohtaisesti, opiskelijan tuissa on paljon purnaamista oli omistusasuntoa tahi ei.

Eikä meidän talo nyt mikään miljoonalukaali ole, saman verran maksaa kuin vuokralla olis. Lähinnä meinaan nyt sitä et kun mun puolison tulot vaikuttaa siihen niin et en saa mitään muita tukia ja asumislisä tippuu pois, niin on se aika. . Olis se asumislisä edes säilynyt.

No onhan se ihan perseestä, mutta minkäs teet. :(

Itse myös opiskelen hoitoalaa. Harjoitteluissa ollaan tosiaan se 40h/viikko, ja sen lisäksi oon tehnyt sairaanhoitajan keikkaa sen minkä oon jaksanut. Parhaiten jaksaa, jos ottaa iltakeikan heti aamuvuoron päälle ja seuraavalle päivälle iltavuoron harjoitteluun. Jos keikkaa tekee paljon, niin itsellä on periaatteena tehdä harjoittelu sillä tasolla, että läpi pääsee. Eli välillä esitän todellakin tyhmää opiskelijaa, jota ei voi laittaa yksin tekemään kaikkea... Paskinta tässä ei siltikään ole mielestäni rahapula vaan se, etta perheen yhteistä aikaa on todella vähän. Mulla on siis vielä lapset elätettävänä tähän päälle... :)

Opintolainaa en nosta, se on vissi. Asumistukea en edes hae, koska asutaan niin isossa asunnossa, ettei sitä myönnettäisi kuitenkaan.

Ajattelepas niitä sellaisia opiskelijoita joilla ei ole "liian tienaavaa" puolisoa eikä edes tienaavia vanhempia jotka auttais. Niillä voi silti olla se 40 tuntia viikossa pakko opiskella. Kun ei ole aikaa eikä voimia käydä töissä, mutta sillä parilla satasella ois elettävä. Silloin sitä vaan on otettava sitä opintolainaa, jos se onnistuu. Aina ei onnistu, jos on sattunut saamaan kivoilta ja vastuuttomilta vanhemmilta 18-v. lahjaksi luottotietomerkinnän (kun ne on jättänyt auton vakuutukset ja verot maksamatta, ja ottaneet auton sun nimiis kun olit alaikäinen ettei auto menis ulosottoon).

Sillä tavallakin voi joku toinenkin opiskelija tässä maassa elellä. Eikä niillä kerry siinä opiskelujen aikana yhtään omaisuutta, pelkää velkaa vain.

Alkuperäinen kirjoittaja elämäntapaopiskelija;29107452:
Muuten, mun käsityksen mukaan omaan asuntoon ei varsinaista asumistukea edes voi saada. Omassa asumista tuetaan asuntolainan korkotuella tms...

Ihan sitä samaa Kelan asumistukea me ainakin saadaan tähän omistusasuntoon, asunto-osakkeeseessa asutaan. Eli asumiskuluiksi katsotaan vastike, vesi ja lämmitys, jos eivät sisälly vastikkeeseen. Sekä mahdollisen asuntolainan koroista osa.

Ai kuinka VÄHÄN opiskelijoita tuetaan?

Voi jumalauta että sapettaa nämä yhteiskunnan iilimadot jotka KEHTAAVAT vielä valittaa kun rahaa ei tule heidän mielestään tarpeeksi. Jos minulla olisi valta poistaisin näiltä kansalaisuuden, kuljetuttaisin rajalle ja toivottaisin persepotkun kera onnea jossain muussa maassa, mieluiten sellaisessa jossa opiskelut saa kustantaa täysin ihan itse.

Turhaa valitusta. Mitään hätää ei ole, mutta silti pitää valittaa, kun muille ( työttömille) maksetaan enemmän. No ehkä ap:tä onnistaa myös ja hän pääsee nauttimaan työttömien suurista tuloista kunhan saa opinnot päätökseen.

Miten olet saanut vajaa 500e opintotukea vai onko tuossa jotain muuta mukana? Kun minun käsittääkseni se on se vajaa 300e ilman sitä asumislisää ja lainaa?

Itse olen kiitellyt ääneenkin sitä, että vaikka jopa täyspäiväiseksi opiskelijaksi saatan vuoden-parin päästä päätyä (tähtään ensisijaisesti oppisopimukselle) niin opintolainaa en joudu koskaan nostamaan koska mies käy töissä ja pelkästään hänenkin palkkansa kyllä riittäisi meidän perhettä elättämään jos niikseen tulee. Tiukkaahan se olisi, mutta parin vuoden kitkuttelu vain hyvän asian puolesta. Jos siis ei mitään ihmeitä tapahdu ja miehellä vielä on työpaikka siinä vaiheessa, toki kaikki on mahdollista vaikkakin hyvin epätodennäköistä :) (Juu ja kyllä meillä on ihan yhteisesti selvää, että kaikki raha on yhteistä ja jos nyt toinen sattuukin tienaamaan murto-osan siitä mitä toinen niin sitten tienaa. Se elättää ja maksaa laskut jolla on rahaa.)

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
[QUOTE="äiti88";29107403]Jos on varaa ostaa omakotitalo ja ylläpitää sitä, pitäisi kyllä olla varaa elättää itsensä ja puolisonsa sitten opiskeluiden aikana.... omakotitalon osto opiskeluaikana on ihan puhtaasti oma valinta.

Toisekseen, aika harvassa muussa maassa taitaa saada ns. ilmaista koulutusta niinkuin täällä, joten ollaan onnellisia. Mua ei harmita yhtään mun 4000€:n opintolaina, koulutus on niin tärkeä juttu ja tuo siitä pieni hinta. Amerikassa koulutus olisi varmaan tullut maksamaan mulle kenties kymmeniä tuhansia.....[/QUOTE]

Juu, kyllä Suomi on maailmassa ihan ainutlaatuinen maa, kun saadaan ilmainen koulutus! Muualla tuo on ihan ennenkuulumatonta! Lol...

oikeestaan kyllä, opiskelu pitää ymmärtää investointina tulevaisuuteen

nimim. satatuhatta mummon markkaa opintolainaa maksettuna

Toisaalta, kyllä mua vituttaisi maksaa lähes puolet palkastani veroja, jonka jälkeen vielä opintolainaa takaisin... Kyllä opiskelun näillä veroilla pitäisi olla paremmin tuettua. Ihmettelen, että ihmiset ovat niin lampaita, etteivät tajua maksavansa hullunkorkeita veroja, mutta ovat ihan tyytyväisiä palveluiden paskalaatuun, koska nehän ovat "ilmaisia".

Kyllä muakin harmitti, kun opintotuen asumislisä jäi pois, kun lapsi syntyi ja miehen tulot sen verran suuret, etten voi saada yleistä asumistukea. Silti olen todella kiitollinen, sillä toisessa maassa en olisi saanut edes sitä lähes 300 euroa ja olisin joutunut maksamaat useamman tonnin per lukukausi.

Ai kuinka VÄHÄN opiskelijoita tuetaan?

Voi jumalauta että sapettaa nämä yhteiskunnan iilimadot jotka KEHTAAVAT vielä valittaa kun rahaa ei tule heidän mielestään tarpeeksi. Jos minulla olisi valta poistaisin näiltä kansalaisuuden, kuljetuttaisin rajalle ja toivottaisin persepotkun kera onnea jossain muussa maassa, mieluiten sellaisessa jossa opiskelut saa kustantaa täysin ihan itse.

onko sinusta PALJON jos YKSIN ASUVA nuori opiskelija saa noin 400, josta maksaa vuokran , sähkön ja veden ,jonka jälkeen jää ruokaan + muuhun käyttöön noin 100e. Tästä sitten ostaa kirjat, ruat, vatteet jne.

[QUOTE="Vieras";29107753]Toisaalta, kyllä mua vituttaisi maksaa lähes puolet palkastani veroja, jonka jälkeen vielä opintolainaa takaisin... Kyllä opiskelun näillä veroilla pitäisi olla paremmin tuettua. Ihmettelen, että ihmiset ovat niin lampaita, etteivät tajua maksavansa hullunkorkeita veroja, mutta ovat ihan tyytyväisiä palveluiden paskalaatuun, koska nehän ovat "ilmaisia".[/QUOTE]

Jos maksaa tuloistaan lähes puolet veroja, silloin täytyy olla korkeat tulotkin, jolloin opintolainan takaisinmaksun ei luulisi olevan suuri ongelma. Ei kai ne niin suuria ne erät ole (ainakaan mun aikanani) ja jos on tiukkaa, voi maksaa pelkkiä korkoja jonkin aikaa (tämäkin omasta kokemuksesta, luulisin, että on edelleen sama käytäntö).

Kyllä minunkin mielestä opintolaina on sijotus tulevaisuuteen kuten edellä mainittiin. Itse makselen viimeistä tonnia pois ja olen valmistunut vuonna -96 allalle jolla on heikko työllisyystilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös;29108287:
Jos maksaa tuloistaan lähes puolet veroja, silloin täytyy olla korkeat tulotkin, jolloin opintolainan takaisinmaksun ei luulisi olevan suuri ongelma. Ei kai ne niin suuria ne erät ole (ainakaan mun aikanani) ja jos on tiukkaa, voi maksaa pelkkiä korkoja jonkin aikaa (tämäkin omasta kokemuksesta, luulisin, että on edelleen sama käytäntö).

No, eipä tarvitse olla mikään kroisos, että veroprosentiksi muodostuu about 50%. Riittää vaivaiset 5 000 euron tulot. 2 500 e käteen, nykyisillä Suomen hinnoilla ei tuolla rahalla kovin leveästi elele, varsinkaan, jos lisäksi joutuu maksamaan vielä kaiken mailman opintolainoja. Huh. Kyllä minua vaan vituttaisi, ja kävisi varmaan mielessä, että mitähän varten sitä tuli opiskeltua, kun elintaso on niin surkea, vaikka "tulot ovat kovat".

Yhteistyössä