Opiskelijaäidit, oletteko opiskelleet äitiyslomalla?

hei
Mitenkä muuten jos äippä lomalla tekee vaikka yliopistoon tehtäviä jne.. niin rankaiseeko ne äippä rahassa siitä? Eli kantsisko tehdä vaikka avoimen kautta äippäloman aikana kun sitähän ei lienee silloinkaan voida katsoa päätoimiseksi opiskeluksi?

Alkuperäinen kirjoittaja PennyL:
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
mä tein kasvatustieteen cumun valmiiksi..
Oliko sulla paljon luentoja ja lähitunteja? Mites koet noin jälkeenpäin lähtisitkö uudestaan?
ja kasakaupalla etätehtäviä..tein niitä,kun neiti nukkui..

nyt olen opiskeluvapailla..ja suoritan YTM-tutkinnon loppuun..eli ravaan Jkl:ssä kerta viikkoon..isäntä hoitaa taloutta ja mummo neitiä..ei tää aina helppoa ole, mutta enää ei ole paljon jäljellä..

?
Alkuperäinen kirjoittaja PennyL:
mä tein kasvatustieteen cumun valmiiksi..
Oliko sulla paljon luentoja ja lähitunteja? Mites koet noin jälkeenpäin lähtisitkö uudestaan?
ja kasakaupalla etätehtäviä..tein niitä,kun neiti nukkui..

nyt olen opiskeluvapailla..ja suoritan YTM-tutkinnon loppuun..eli ravaan Jkl:ssä kerta viikkoon..isäntä hoitaa taloutta ja mummo neitiä..ei tää aina helppoa ole, mutta enää ei ole paljon jäljellä..
Onko vaikuttanut äippä rahaan?

vieras
Mun pitäis tehdä mun kandintyö ja sivuaine, saa nähdä miten käy.. Osan suoritan avoimessa, loput ihan tuolla laitoksella.. En nosta opintotukea joten ei sen pitäis äitiyspäivärahaan kai vaikuttaa..

ressu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun pitäis tehdä mun kandintyö ja sivuaine, saa nähdä miten käy.. Osan suoritan avoimessa, loput ihan tuolla laitoksella.. En nosta opintotukea joten ei sen pitäis äitiyspäivärahaan kai vaikuttaa..
Mutta vaikka ei nostais opintotukea niin minulle kerran sanottiin kelalta että se voidaan tulkita päätoimiseksi opiskeluksi ja näin ollen äippäraha voi olla vaarassa.

Olen itsekin miettinyt että äippälomalla jatkais opiskeluita kun niitä ei työssä olessa ole jaksanut / ennättänyt tehdä. Siis mikäli se onnistuisi sitten vauvan kanssa.
Mutta jäin miettimään tuota hommaa sitten että mitenkä käy jos opiskelee niin sen rahan kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ressu:
Mutta vaikka ei nostais opintotukea niin minulle kerran sanottiin kelalta että se voidaan tulkita päätoimiseksi opiskeluksi ja näin ollen äippäraha voi olla vaarassa.

Olen itsekin miettinyt että äippälomalla jatkais opiskeluita kun niitä ei työssä olessa ole jaksanut / ennättänyt tehdä. Siis mikäli se onnistuisi sitten vauvan kanssa.
Mutta jäin miettimään tuota hommaa sitten että mitenkä käy jos opiskelee niin sen rahan kanssa.

Mutta mistä kela sen tietää jos opiskelen samalla ja miksi niitä asia kiinnostaisi kun en sitä opintotukea nosta enkä siis tienaa mitään? Olen ilmoittanut että olen saanut opintotukea tähän asti ja perunut tukeni syksystä alkaen, äp-rahat katsotaan verotustiedoista.. Vein itse paperit kelaan ja täyteltiin niitä siellä, kun kysyin just tosta et kun oon tenyt töitä ja samalla opiskellut et mitä laitan siihen työkohtaan eikä kyllä puhunut mitään äitiyslomalla opiskelusta..

....

jos et nosta ä-rahan kanssa mitään tukia (opinto tms), etkä ole töissä, ei vaikuta asiaan mitenkään

...
Alkuperäinen kirjoittaja ....:

jos et nosta ä-rahan kanssa mitään tukia (opinto tms), etkä ole töissä, ei vaikuta asiaan mitenkään
ja vaikka nostaisitkin opintotuen, niin saat minimiäippärahaa samanaikaisesti...

...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:

ja vaikka nostaisitkin opintotuen, niin saat minimiäippärahaa samanaikaisesti...
Äitiysraha

Voit jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.Voit itse valita, koska vapaan aloitat.

Kun äitiysvapaasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta. Sinulla on oikeus äitiysrahaan, jos olet asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua aikaa. Oikeus alkaa, kun raskautesi on kestänyt 154 päivää.

Jos saat äitiysvapaasi ajalta palkkaa, äitiysraha maksetaan palkan ajalta työnantajallesi. Samoin äitiysrahan korotus ensimmäiseltä 56 arkipäivältä maksetaan tällöin työnantajallesi.

Jos lapsi syntyy aikaisemmin kuin 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, saat äitiysrahaa lapsen syntymää seuraavasta arkipäivästä alkaen. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää kuten normaalisti, mutta vanhempainrahan maksamista pidennetään niin monella arkipäivällä kun äitiysrahakautesi aikaistui.

Jos työskentelet raskautesi aikana riskialttiissa työssä, jossa altistut vaarallisille taudeille tai aineille, voit saada erityisäitiysrahaa.

Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Tällöin saat normaalin päivärahan sijaan 22,04 euroa työssäolopäiviltäsi. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä sitä maksetaan vain arkipäiviltä.

Jos lapsen saatuasi opiskelet päätoimisesti ja saat Kelasta opintorahaa, sinulle maksetaan opintorahan lisäksi äitiysrahaa 22,04 euroa arkipäivältä. Jos et nosta opintorahaa ja saat ajalta muita työtuloja, voidaan vanhempainraha maksaa sinulle työtulojen mukaisena. Jos saat äitiysrahaa ja menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä viipymättä Kelaan. Näin sinulle osataan maksaa oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä.

Varhennetun äitiysvapaan (31-50 arkipäivältä ennen laskettua aikaa) aikana et voi työskennellä tai opiskella päätoimisesti ja saada samaan aikaan äitiysrahaa.
Äidin sairastuminen

Jos sairastut, etkä sairauden vuoksi pysty hoitamaan lasta, äitiysraha voidaan tietyissä tapauksissa maksaa isälle vanhempainrahana. Isä voi saaada tuen vasta omavastuuajan jälkeen (yleensä sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää). Isälle maksettu vanhempainraha ei vähennä äitiysrahan jälkeisiä vanhempainrahapäiviä. Isä saa vanhempainrahan omien tulojensa perusteella. Vanhempainpäivärahan laskurilla voi laskea oman päivärahan määrän.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH

Yhteistyössä