opiskelevia lapsiperheitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paape
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paape

Vieras
haaveissa olisi siis lähteä opiskelemaan. miehen kanssa ollaan juteltu ja kummallakaan ei tunnu ala omalta. haaveissa olisi lähteä vuoden tai kahden päästä ammattikorkeaan opiskelemaan. kunhan tän esikoisen raskii hoitoon laittaa (vielä masussa).

onko muita perheita jossa molemmat vanhemmat opiskelee? minkä verran kelalta saatte (kaikki tuet) ?

oletteko käyneet viikonloppu/iltatöissä ? miten aika on riittänyt? kuinka on rahat riittäneet?

Meillä mies opiskeli ensin teknikosta insinööriksi iltaopiskeluna ja kun hänellä alkoi opinnot olla loppusuoralla, niin mä aloitin opiskelut. Mä opiskelen iltaopiskeluna tradenomiksi.

Ja koska koulut on käyty töiden ohella, niin tukia ei olla saatu ja rahat on riittäneet =)

No mä olen ammattikorkeassa opiskeleva yksinhuoltaja ja kyllä mulla riittää aika ja rahat. Mä saan opintorahan (298 e), opintolainan (300 e, en ole paljoa joutunut nostamaan), yleisen asumistuen, lapsilisän ja tietysti elatusmaksun. Opiskelemaan vaan, siihen tottuu tosi nopeasti!

Kelan sivuilta voitte käydä katsomassa tuen määrän eli sen opintotuen saisitte kumpikin, se on ihan sama lapsellisilla ja lapsettomilla. Sitten asunnon koosta yms. riippuen saisitte kenties asumistukea.

Iltatöiden tekeminen onnistuu varmaan kahden aikuisen taloudessa, joten lainaa ette välttämättä tarvitse.

me aiotaan ihan päätoimisina opiskelijoina olla sitten. molemmat vielä niin nuoriakin että pelkät ammattikoulut pohjana eikä huvita näihin hommiin jäädä.

tuo raha mulla huolettaa eniten kun ei välttämättä haluaisi opintolainaakaan nostella sitten mielin määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin ja tuo on mun mielestä hankala tuo laskuri kun siinä ei voi laskea kuin yhden henkilön tuet. pitäs olla sellanen perhelaskuri :D tai sitte en vaan osaa.

Mitä tukea yrität laskea? Asumistuen saat ainakin laskettua kummankin tuloilla.

me aiotaan ihan päätoimisina opiskelijoina olla sitten. molemmat vielä niin nuoriakin että pelkät ammattikoulut pohjana eikä huvita näihin hommiin jäädä.

tuo raha mulla huolettaa eniten kun ei välttämättä haluaisi opintolainaakaan nostella sitten mielin määrin.

Niinkuin joku jo sanoikin, varmasti pystytte tekemään töitäkin jonkin verran, jos ette halua lainaa ottaa. Musta ei olis yhtään hullumpi idea, että ekana lukukautena ottaisitte sitä lainaa, niin että ehditte sopeutua opiskeluun (amk:ssa tahti on aika eri kuin amiksessa) ja sitten myöhemmin hankitte osa-aikatöitä, jos tuntuu, että jaksatte käydä töissä vielä lisäksi. Ennen lasta kävin töissä kolme kertaa viikossa opiskelun lisäksi ja se johti suureen määrään rästikursseja, sillä aika ei vaan riittänyt kouluhommien tekemiseen. Jos koulua on 8-10 h/päivä ja siihen lisäksi kotitehtävät plus lapsi, niin ei välttämättä jaksa käydä töissä. Rankkuus riippuu kyllä myös opintolinjasta.

winhis:
tuo on myös mietityttänyt kun ei tiedetä millaista se opiskelu käytännössä sitten on. ja jääkö lapselle aikaa jos vielä töitäkin täytyisi tehdä. onneksi on vielä vähintään se vuosi ennen kuin aloitetaan opinnot. kerkeää laittaa säästöön ainakin jonkin verran. ja eikös amk:ssä kesälomat ole pidempia.? kerkeäähän sitä kesän aikana tehdä töitä ja säästää talveksi..

winhis:
tuo on myös mietityttänyt kun ei tiedetä millaista se opiskelu käytännössä sitten on. ja jääkö lapselle aikaa jos vielä töitäkin täytyisi tehdä. onneksi on vielä vähintään se vuosi ennen kuin aloitetaan opinnot. kerkeää laittaa säästöön ainakin jonkin verran. ja eikös amk:ssä kesälomat ole pidempia.? kerkeäähän sitä kesän aikana tehdä töitä ja säästää talveksi..

Aivan, säästöön vaan nyt ja tosiaan meillä ainakin on kesäloma toukokuun alusta melkein syyskuun puoliväliin. Eikä se musta ole niin kauheaa, jos ottaa vähän sitä lainaa, nopeemmin pääsee tienaamaan, kun ei tee liikaa töitä opiskelun ohessa. Ja toisaalta, kun on se lapsi, niin opiskelua ei verota jatkuva bileissä juokseminen, illalla ehtii hyvin tekee kouluhommia kun lapsi nukkuu.

:wave:
2 lasta. Meillä on koko ajan (esikon syntymästä asti) joko molemmat tai jompikumpi opiskellu. Ja tehny töitä samalla. Hyvin tää menee. :D
Mitään tukia ei ole mistään, paitsi tietty opintotuki & laina. Nykyään mies saa palkka opiskelusta. Työt on mun "huvi", ei siinä paljoo muuta kerkee tehdä kuin lukea ja tehdä töitä jos mieli viettää aikaa perhen kanssa. Hyvänä puolena myös se että lukuajat yms voi itte päättää mihin ne ajoittaa, varsinkin sillon jos ei ole joka päivä luentoja.

eiköhän sitä jotenkin tule pärjäämään kunhan elää säästeliäästi. ja tarvittaessa ottaa sitä lainaa sitten. autosta tuskin tullaan luopumaan jos vain varat riittää sen ylläpitoon. mies suunnitteli jo että maksaa aina kesällä vakuutukset ja verot poijes vuodeksi ja autosta ei oo velkaakaan jäljellä. ja onneksi ei asuta ihan etelässä (vuokrat on täällä edullisemmat) molemmilla opiskelumotivaatiota löytyy mutta huolestuttaa vain tää rahatilanne.

kuinkahan lyhyellä varoitusajalla lapselle järjestyy uudella paikkakunnalla hoitopaikka? kun eikö ne vasta heinäkuussa tule ne tulokset että onko päässyt kouluun? ja syyskuussa alkaa jo se opiskelu. totta kaupungilla/kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka siihen mennessä.

eiköhän sitä jotenkin tule pärjäämään kunhan elää säästeliäästi. ja tarvittaessa ottaa sitä lainaa sitten. autosta tuskin tullaan luopumaan jos vain varat riittää sen ylläpitoon. mies suunnitteli jo että maksaa aina kesällä vakuutukset ja verot poijes vuodeksi ja autosta ei oo velkaakaan jäljellä. ja onneksi ei asuta ihan etelässä (vuokrat on täällä edullisemmat) molemmilla opiskelumotivaatiota löytyy mutta huolestuttaa vain tää rahatilanne.

kuinkahan lyhyellä varoitusajalla lapselle järjestyy uudella paikkakunnalla hoitopaikka? kun eikö ne vasta heinäkuussa tule ne tulokset että onko päässyt kouluun? ja syyskuussa alkaa jo se opiskelu. totta kaupungilla/kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka siihen mennessä.

Haette lapsille hoitopaikkaa sen neljä kuukautta ennen vaikka et opiskeluun pääsystä tiedäkään.

Kyllä ne sieltä päivähoidon puolelta sitten soittelevat ja kysyvät pääsittekö opiskelemaan eli tarvitsetteko paikkoja.

Kahdessa viikossa on kunnalla velvoite järjestää paikka, jos äkillinen tarve ilmenee. Jos hakee opiskelupaikkaa niin kyllä hoitopaikan tarve on tiedossa jo silloin. Eli jos ette hae lapsille hoitopaikkaa kuin vasta sitten kun pääsette opiskelemaan niin kunnalla on velvoite se vasta tuossa neljässä kuukaudessa järjestää.

Yhteistyössä