opiskelevat yksinhuoltajat hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peachie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peachie

Jäsen
08.12.2011
548
1
18
Olen nyt äitiyslomalla ja syksyllä palaamassa kouluun. Katselin tuossa kelan sivuja vähän sillä silmällä että miten me lapsen kanssa sit pärjätään ja nyt kyllä pelottaa. Onko totta, että saan opintotukea sen 300 euroa, elatustuen, lapsilisän ja vuokrasta pitää maksaa itse noin 150 e/kk. Eihän tällä voi pysyä hengissä! Aikaisemmin kävin opintojen ohella töissä, mutta enhän mää voi laittaa vuotiasta yli kymmeneksi tunniksi päivässä hoitoon..

Varmasti on paljonkin samassa tilanteessa olevia. Miten te pärjäätte?

Laina ei ole välttämätön.
itse opiskelen amk:ssa ja mulla on nyt 3 v.tyttö. 1½ vuotta olen nyt ollut opiskeleva yh.
Jos muistan oikein niin saan seuraavan laisia tukia joka kuukausi:

Opintoraha 289e
Asumistuki 330e riippuen asunnon vuokrasta
Korotettu lapsilisä 147e
Elatutuki 100e

Tuo tekee vajaa 900e joista vuokraan menee 520e, sähköön 30e. Käteen jää siis n.300e/kk pelkästään ruokaan. Kylllä sillä pärjää,kun vain haluaa pärjätä. Itse on joka kesä ollut töissä ja sieltä saadut rahat säästänyt ja niiden turvilla voidaan elää talvella hieman leveämmin. Keväällä juuri ennen ensimmäistä palkkaa tili on kyllä aika tyhjä.

Tsemppiä!

Jep. lainaa oli pakko ottaa. Jos vaikkapa tiukassa paikassa tarvitsisit toimeentulotukea. lasketaan laina sun käytettävissä olevaksi tuloksi. Samalla lailla siis kohdellaan kuin muitakin opiskelijoita..
Tiukkaa oli, mutta selvittiin.. kun tosiaankin tilanne oli sama kuin sulla, ettei opintojen ohessa revennyt vielä töihinkin, mikä taas perheettömälle / puolison kanssa elävälle lapselliselle opiskelijalle on paremmin mahdollista.

Opintolainaa. Sulla rahatilanne parempi kuin esim. meillä kun opiskelimme miehen kanssa yhtaikaa. Saat elatusmaksun ja yksinhuoltajakorotuksen. Hyvin pärjää, kun nostat opintolainaa.

Ootko Ap minkä ikäinen? jos olet yli 25v niin voit opiskella työmarkkinatuella johon tulee lapsikorotukset, ylläpitokorvaukset yms. niin pärjää huomattavasti paremmin mitä pelkällä opintotuella :)

Yhteistyössä