Opiskelen nyt sosiaalityöntekijäksi, kannattaisiko aloittaa sivussa sosionomiopinnot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Pääaineilen yliopistossa sosiaalityötä neljättä vuotta. Olen kuullut monelta että sosiaalityöntekijän koulutus on täyttä paskaa,eikä sillä tee käytännön työelämässä mitään. Siksi mietinkin, kannattaisiko minun hakea nyt opiskelemaan lisäksi sosionomiksi, jos se sitten auttaisi minua toimimaan kunnon sosiaalityöntekijänä?

Luen itse sosiaalityötä ja voin vain todeta, että koulutus on eri töihin. Riippuu sitten mitä haluat tehdä, muttei sinusta parempaa sosiaalityöntekijää tule sosionomiksi opiskelemalla.

Kyllä minä ihan oikeasti sosiaalityötä opiskelen (Tampereella), tosin en tiedä kuinka sen voin osoittaa.

Moikka

Joo, ymmärrän kyllä miksi pohdit tuota. En ihan tiedä millainen opinttokokonaisuus on sosiaalialan yliopistokoulutuksessa, mutta sosionomin koulutus lienee käytännönläheisempi. Kerro vähän mitä kaikkia aineita sulla on ? Avoimen amk opinnoista voisi ola hyötyä juuri sellaisissa, jota ei teiltä löydy, mutta ensin pitäs kartottaa ne erot. Tuskin sun kannattaa ihan koko tutkintoa käydä.
Tässä mm. Metropolian ops, josta voit nähdä aika tarkkaan mitä sosionomi opiskelee.
Tiedot tutkinto-ohjelmista - Opinto-opas - Metropolia Ammattikorkeakoulu

Kun klikkaat vasemmalta aineen kohdalta, avautuu sisällöt.

Mä ainakin mieluummin opiskelisin sosiaalityöntekijäksi, koska sosiaalityöntekijä voi hakea sosionomin töitä mut ei toisinpäin. Sosionomi voi työskennellä sosiaaliohjaana, jotka monesti tekevät sosiaalityöntekijän työparina tai tiimissä töitä. Sosiaalityöntekijä on pätevä sekä sosiaaliohjaajan että sosiaalityöntekijän hommiin. Tiiätkö sä edes mihin työhön olet valmistumassa?

Mä ainakin mieluummin opiskelisin sosiaalityöntekijäksi, koska sosiaalityöntekijä voi hakea sosionomin töitä mut ei toisinpäin. Sosionomi voi työskennellä sosiaaliohjaana, jotka monesti tekevät sosiaalityöntekijän työparina tai tiimissä töitä. Sosiaalityöntekijä on pätevä sekä sosiaaliohjaajan että sosiaalityöntekijän hommiin. Tiiätkö sä edes mihin työhön olet valmistumassa?

juu, aina hakea voi. eri asia sitten, miten sos. tt - koulutus antaa valmiuksia sosionomin työhön.

Mulla on aiempi koulutus sosionomi amk ja opiskelen nyt sosiaalityötä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sosionomi -opinnoista on hyötyä sosiaalityötä tehtäessä. Takana mulla on siis myös viiden vuoden kokemus sos.työstä käytännön työelämässä. Koulutukset ovat erilaisia enkä oikein osaa arvottaa niitä keskenään. Nimimerkille :) -sanoisin, että mielestäni ja oman kokemukseni perusteella sosionomi on usein parempi sos.tt kuin sos.tt sosionomin hommissa. Sosionomin töihin edellytetään usein tietynlaista persoonaa, ei pelkästään kirjatietoa. Pätevän sos.tt:n taas tulisi osata byrokratian ja lainsäädännön tuntemusta edellyttävät työt sosionomia paremmin. Teoriassa siis.

Mulla on aiempi koulutus sosionomi amk ja opiskelen nyt sosiaalityötä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sosionomi -opinnoista on hyötyä sosiaalityötä tehtäessä. Takana mulla on siis myös viiden vuoden kokemus sos.työstä käytännön työelämässä. Koulutukset ovat erilaisia enkä oikein osaa arvottaa niitä keskenään. Nimimerkille :) -sanoisin, että mielestäni ja oman kokemukseni perusteella sosionomi on usein parempi sos.tt kuin sos.tt sosionomin hommissa. Sosionomin töihin edellytetään usein tietynlaista persoonaa, ei pelkästään kirjatietoa. Pätevän sos.tt:n taas tulisi osata byrokratian ja lainsäädännön tuntemusta edellyttävät työt sosionomia paremmin. Teoriassa siis.

Hyvä ja perusteltu vastaus. Olen samaa mieltä juuri tuosta, että sosionomilta edellytetään juurikin persoonaa. Sos. tt on enemmän teoriaan suuntaavaa opiskelua ja työtä. Itse olen sosionomina ollut vanhusten ohjaajana ja esimiehenä vanhusten palvelutalossa. Ohjaajaksi en palkkaisi sos. tt, koska vaatii erilaisten luovien menetelmien hallintaa.

Sosionomi (AMK) ja sosialityöntekijän (YTM/VTM) -tutkinnot johtavat erilaisiin työtehtäviin ja siksi kannattaa miettiä, mitä haluaa oikeasti tehdä tulevaisuudessa. Maisteritasolla saat pätevyyden myös mm. hallinto- ja johtamistehtäviin (esim. sosiaali- ja terveysjohtaja, perusturvajohtaja), voit pätevöityä opettajaksi (työtehtävät yliopistossa, AMK:ssa ja sosiaali- ja terveysalan oppilaitokset) ja useat suunnittelu- ja kehittämistehtävät edellytävät maisterintutkintoa. Käsitys sosiaalityöntekijän työstä "paperin pyörittäjänä" ja "byrokraattina" on aika kapea eikä mielestäni kuvaa sosiaalityön laajaa kenttää.

Asiakastyössä työmahdollisuudet ovat hyvin laajat ja sosiaalitoimisto on usealle vain "ponnahduslauta" muualle ja totta tosiaan sieltä saa kyllä varsin hyödyllistä työkokemusta! Itse työskentelen terapeuttisesti orientoituneessa työssä ja johtavana sosiaalityöntekijänä eikä meidän työmme ole sellaista, että voisimme palkata esim. sosionomeja, koska meillä ei ole heille sopivia työtehtäviä eikä "persoonallisuus" voi korvata tiettyjä ammatillisia valmiuksia ja osaamisvaatimuksia. Sosiaalityöntekijän ja sosionomin koulutukset ovat suuntautuneet oikeasti aika erilaisiin työtehtäviin ja siksi niiden vertailu on aika turhaa. Yliopisto-opinnoissa täytyy myös huomioida se, että kyse ei ole "ammattikoulusta" vaan sosiaalityöstä on kyse myös tieteestä aja akateemisesta tutkimusalasta.

Juu, molempia tarvitaan sosiaalialan laajassa kentässä. Tehtävät ovat erilaisia. Sosionomin koulutus on vieläkin aika uusi ja työkentän tehtävät uusiutuvat koko ajan. Melko uuttahan on juurikin tuo aiemmin mainittu sos.tt + sosionomi-työpari.

Mielestäni ei ollenkaan hassumpi idea lukea sosionomiksi sosiaalityön koulutuksen lisäksi. Itse olen työssäni huomannut, että sosionomin koulutus on sangen laaja ja mahdollistaa monenlaisissa ammateissa toimimisen. Monialainen koulutus tuo omaan tulevaan työhön erilaisia näkökulmia ja toisaalta avaa sinulle useita mahdollisuuksia hakeutua töihin eri tehtäviin kiinnostuksesi ja paikkakuntasi työtilanteen mukaan.

Työskentelen julkisella sektorilla sosionomina. Näyttää siltä, että sosiaalityöntekijät tekevät rivimiehen hommia akateemisella pohjalla. Käytännössä en näe merkittävää eroa sosiaalityöntekijän ja sosionomin välillä. Sosiaalityö ei ole tähtitiedettä, paremminkin, tieteellinen perusta on synteesi eri aloista ja aika hajanainen. Jos ajatellaan sosiaalityön historiaa, sosiaalityö on kautta aikain ollut alempi korkeakoulututkinto ja tähdännyt käytännön auttamistyöhön. Jotta työnjako olisi tasapainoinen, sosiaalityöntekijöitä tulisi olla vähemmän ja sosionomeja enemmän. Sosiaalityöntekijät tulisi kouluttaa suoraan johtotehtäviin tai tutkijoiksi, rakenteellisen sosiaalityön tekijöiksi. Paljon on siis tekemistä, jotta työnjako tehdään selvemmäksi muutoin kuin palkkaeroja korostamalla.

Olen pohjakoulutukseltani sosionomi ja sen jälkeen valmistunut sosiaalityöntekijäksi, jona työskennellyt nyt reilun viitisen vuotta. En saa ihan kiinni edellisen kirjoittajan ajatusta muuta kuin siinä mielessä, että itsekin sosionomina ajattelin hieman alentuvaan tyyliin enkä nähnyt paljonkaan eroa. Tein tuolloin mm. muodollisesti epäpätevänä sosiaalityöntekijän sijaisuuksia ja koin olevani siinä ihan ok. Sosiaalityötä opiskellessa silmät avautuivat siihen, että kyseessä on todellakin kaksi täysin eri koulutusta, joiden opiskelu tähtää erilaiseen ammattiin ja asiantuntijuuteen. Monesti oli myös ns. kylmä rinki takapuolen ympärillä, kun ymmärsi miten heikoilla eväillä oli sosionomina "leikkinyt" sosiaalityöntekijää, mm. lainsäädäntöön liittyvissä asioissa. Sosiaalityöntekijällä on hurjan iso vastuu ja siihen täytyy mielestäni olla jatkossakin ylempi akateeminen loppututkinto. Sosionomin opinnot muistan enemmänkin sellaisena sosiodraama-leikkaa-liimaa-askartele ja ehkä juuri ja juuri pari ryhmätenttiä per lukukausi. Tämä nyt oli ehkä karrikoidusti ilmaistu ja varmasti eri kouluissa on erityylistä opiskella, mutta pitkälti käytäntöön ja toiminnallisiin menetelmiin keskittyvää. Molempia tarvitaan, eri tehtävissä. Ap:lle sanoisin, että et tee sosionomin koulutuksella yhtään mitään sosiaalityöntekijänä. Vaadi sen sijaan kunnon perehdykset harjoitteluissa, kesätyöpaikoissa ja varsinaisissa työpaikoissa. Tee keikkaa jos suinkin pääset ujuttautumaan sosiaalipäivystyksiin, jossa ainakin oppii intensiivisesti monelta eri sosiaalityön osa-alueelta rautaista ammattitaitoa. Tällä kaavalla havaitsin hyvinkin ripeässä tahdissa saaneeni ammatillista itsevarmuutta. Tsemppiä opintoihin!

Yhteistyössä