Opintotuen asumislisän hakeminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Toimitetaanko se hakemus kelaan vai oppilaitokseen? Kun siinä pitää olla niitä oppilaitoksen merkintöjäkin? Voiko sitä hakea jo nyt vai vasta koulun alettua?

No kumpikos sitä sulle maksaa... kela vai oppilaitos?! Kelaan tietysti kaikki ne hakemukset joista kela rahaa maksaa! Joissain kouluissa mahdollista tehdä niin että täytät itse valmiiksi joiltain osin ja koulu lyö leimansa siihen ja lähettää kelaan. MUTTA KELAAN SE MENEE.
Opintorahaa ja asumislisää haetaan samalla kaavakkeella.. Itse en ole ikinä kyllä mitään koulun juttuja tarvinnut, netissä olen hakemukset tehnyt ja kela saanut opintopaikka varmistuksen sähköisesti oppilaitokselta..

Kyllä mä olen ainakin aina kelaan sen toimittanut. Enkä ole oppilaitokselta kyllä mitään merkintöjä tarvinnut. Jonkun todistuksen opiskelusta olen vaan muistaakseni vienyt kelalle.

Helpointa on hakea netissä, ja ehdottomasti kannattaa hakea nyt heti. Opintotukea voi hakea heti kun on ottanut vastaan opiskelupaikan ja myös kannattaa, koska Kela ruuhkautuu niistä hakemuksista syksyllä.

[QUOTE="vieras";28731083]Mutta jos on 15v eikä ole oikeutettu opintotukeen niin ei ole oikeutettu asumislisäänkaan. Asumislisä on osa opintotukea.[/QUOTE]

No ainakin kelan sivuilla sanotaan että asumislisää saa vaikkei saiskaan opintorahaa.

[QUOTE="vieras";28731083]Mutta jos on 15v eikä ole oikeutettu opintotukeen niin ei ole oikeutettu asumislisäänkaan. Asumislisä on osa opintotukea.[/QUOTE]

Aivan, niin kauan kuin saa lapsilisää, ei voi saada opintotukea.

Jos olet alle 17-vuotias, voit saada asumislisää, vaikka et vielä saakaan opintorahaa. Huomioi kuitenkin, että vanhempiesi tulot vaikuttavat asumislisään siihen asti, kun olet täyttänyt 18 vuotta. Muilta osin asumislisän myöntämisehdot ovat samat kuin muuten opintotuessa.

Noin lukee kelan sivuilla.

Yhteistyössä