Opetusalan suorastaan mielisairas työilmapiiri

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Koulussa ei ole vakinaistettu ketään yli 15 vuoteen. Kun joku jää eläkkeelle, hänet korvataan lukuvuodeksi kerralla palkattavalla tyypillä. Nyyöön noin kolme neljästä on näitä ja sen takia työpaikalla vallitsee viidakon lait. Määräaikaiset yrittää aina mustamaalata toisiaan että näyttäisi itse paremmalta. Kolleegaan ei voi luottaa missään asiassa ja joku puukottaa aina selkään jos antaa siihen mahdollisuuden.
Muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
vierailija
Kunnat ovat aina tehneet tätä.
Opettajalle tehdään määräaikainen
työsopimus voi olla esim. 10.8.XX-4.6.XX . Aina voidaan vedot: ei ole tietoa onko syksyllä tiedossa töitä vai ei.
Ja kas.. palkataan kyseinen opettaja jälleen 8/XX töihin.

Joskus näiden sijaisuuksien perusteena on vakinainen työsuhde toisella opettajalla Ja tässä tapauksessa tämä vakinainen opettaja saa tekemättä yhtään mitään härskisti palkan ajalta 5.6.-9.8.XX.
 
vierailija
Kunnat ovat aina tehneet tätä.
Opettajalle tehdään määräaikainen
työsopimus voi olla esim. 10.8.XX-4.6.XX . Aina voidaan vedot: ei ole tietoa onko syksyllä tiedossa töitä vai ei.
Ja kas.. palkataan kyseinen opettaja jälleen 8/XX töihin.

Joskus näiden sijaisuuksien perusteena on vakinainen työsuhde toisella opettajalla Ja tässä tapauksessa tämä vakinainen opettaja saa tekemättä yhtään mitään härskisti palkan ajalta 5.6.-9.8.XX.

siis tämä vakinainen opettaja on lopettanut palkattoman työlomansa opiskelujen tms takia kesäkuun alkuun ja on siis valmis palkkatöihin kesän ajaksi.
 
vierailija
Virasta ei kukaan luovu kun sellaisen on kerran saanut.

70 päivää palkallista lomaa luulisi riittävän.
Vaikka tuntuvat olevan niin kovin uupuneita aina keväisin ja ennen joulua. Pitäisi nyt opettajana ymmärtää koska itse siihen ne työnsä organisoivat.

Kun laskee keskiarvon jakaa opettajan työkuukaudet vuosipalkalla, ei se opettajan palkka taida niin kovin huono olla.

Olen kateellinen. Toisaalta, en yhteenkään mukavaan opettajaan ole törmännyt en omassa koulu-opiskelumaailmassa enkä lapsen opettajissa. Auktoritäärisiä ylimielisiä, jopa sadistisia kun muistelee omaa kouluhistoriaa ja miten kiusasivat oppilaitaan kaikkien nähden ja tykkäsivät nolata.

Joku toki lastentarhanopettajattaren tapainen opettaja on ollut , ehkä pari. Ja nämä hymyilisivät niin, että mieleen tuli että "on hyvät rauhoittavat käytössä"
 
vierailija
Naisvaltainen ala - mitä muuta voi olettaa... Ihan samantapaista toimintaahan se on hoitoalallakin. Ämmät haukkuu ja puhuu paskaa selän takana kahvihuoneessa minkä ehtii, muodostetaan kuppikuntia ja puukotkin lentelee välillä selkään aika rajustikin. Myös siellä todella paljon työsuhteiden ketjuttamista ja määräaikaisten syrjimistä.
 
vierailija
Naisvaltainen ala - mitä muuta voi olettaa... Ihan samantapaista toimintaahan se on hoitoalallakin. Ämmät haukkuu ja puhuu paskaa selän takana kahvihuoneessa minkä ehtii, muodostetaan kuppikuntia ja puukotkin lentelee välillä selkään aika rajustikin. Myös siellä todella paljon työsuhteiden ketjuttamista ja määräaikaisten syrjimistä.
Ovatko koulunkäyntiavustajat muuten nykyään tervetulleita opehuoneeseen? Vai pitääkö pysyä kynnyksen toisella puolella?
 
vierailija
Kunta-alalla työilmapiiri on heikentynyt. Sen huomaa esim paikoissa jossa työntekijät vaihtuu ja rehtorin tehtäviin on vähän hakijoita. Lisäksi opettajana olen kokenut syrjintää. Kuntien toimintakulttuurissa eroja. Salamyhkäisyyttä... Hallintolakuavrikotaan mielivaltaisuudella. Sain kirjallisen varoituksen kehityskeskustelun jälkeen. Olin aivan yksin ja minulla ei ollut mahdollisuutta varautua ja käyttää pääluottamusmiestä. Asioita ei oltu yksilöity, eikä perusteltu lakikohdilla. Olen hakenut muualle, koska savustamista, perätyönoä huhuja ja jopa eristämistä. Aivan sairasta.
 
vierailija
Kunta-alalla työilmapiiri on heikentynyt. Sen huomaa esim paikoissa jossa työntekijät vaihtuu ja rehtorin tehtäviin on vähän hakijoita. Lisäksi opettajana olen kokenut syrjintää. Kuntien toimintakulttuurissa eroja. Salamyhkäisyyttä... Hallintolakuavrikotaan mielivaltaisuudella. Sain kirjallisen varoituksen kehityskeskustelun jälkeen. Olin aivan yksin ja minulla ei ollut mahdollisuutta varautua ja käyttää pääluottamusmiestä. Asioita ei oltu yksilöity, eikä perusteltu lakikohdilla. Olen hakenut muualle, koska savustamista, perätyönoä huhuja ja jopa eristämistä. Aivan sairasta.
Mikä siinä keskustelussa kehittyi? Mikä sen tarkoitus olikaan?
 

Yhteistyössä