Opettakaa lapsillenne rahankäyttöä mahdollisimman varhain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KoleaQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KoleaQ

Aktiivinen jäsen
13.04.2008
2 781
0
36
Tällainen asia tuli mieleen, kun olen erästä perhettä rahaongelmineen seurannu läheltä jo pidemmän aikaa.

Mä oon opin rahan arvon jo lapsena ja osasin suunnilleen puhumaan opittuani kysyä kaupassa, että: "Onko tämä kallis?". Jos oli kallis, niin jäi hyllyyn.

Tässä esimerkkiperheessäni (nyt jo aikuiset) lapset on aina saaneet haluamansa helpolla, rahaa miettimättä ja nyt jokaisella on ongelmia oman taloutensa kanssa; luottotiedot menneet, ulosottoja jne.

Eli mun pointti oli se, että opettakaa lapsillenne, että raha pitää ensin ansaita ennen kuin sen voi käyttää ja, että ensin maksetaan laskut, sitten vasta huvitellaan, jos rahaa jää. Olen puhunut, ugh. :)

Ymmärtääkö lapsi tuolloin vielä mitä kallis tai halpa tarkoittaa? Tai että oppiiko lapsi, että vain hinta vaikuttaa ostopäätökseen? Minusta tuo on vähän monisyisempi asia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Tällainen asia tuli mieleen, kun olen erästä perhettä rahaongelmineen seurannu läheltä jo pidemmän aikaa.

Mä oon opin rahan arvon jo lapsena ja osasin suunnilleen puhumaan opittuani kysyä kaupassa, että: "Onko tämä kallis?". Jos oli kallis, niin jäi hyllyyn.

Tässä esimerkkiperheessäni (nyt jo aikuiset) lapset on aina saaneet haluamansa helpolla, rahaa miettimättä ja nyt jokaisella on ongelmia oman taloutensa kanssa; luottotiedot menneet, ulosottoja jne.

Eli mun pointti oli se, että opettakaa lapsillenne, että raha pitää ensin ansaita ennen kuin sen voi käyttää ja, että ensin maksetaan laskut, sitten vasta huvitellaan, jos rahaa jää. Olen puhunut, ugh. :)

Tämä on totta. Meillä tosi on asiat sen verran hyvin, että ei tarvi miettiä mihin rahaa laittaa. Siitäkin huolimatta selitän pojalle usein, että ei osteta koska maksaa paljon. Ja kerron myös mistä rahaa saadaan. Niinpä se kerran kun halusi jotain kaupasta ja minä sanoin, että ei osteta kun äidillä ei ole nyt rahaa mukana, niin poika totesi ihan tyynesti: "Nii, äidin pitää tehdä vähän töitä lisää, niin sitten ehkä voidaan ostaa." :)
Poika 2v9kk.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ymmärtääkö lapsi tuolloin vielä mitä kallis tai halpa tarkoittaa? Tai että oppiiko lapsi, että vain hinta vaikuttaa ostopäätökseen? Minusta tuo on vähän monisyisempi asia =)

Enpä muista, miten sen kalliin silloin pienenä lapsena ymmärsin, mutta kyllä täytyy sanoa, että yksinhuoltajan lapsena sen rahan arvon oppii väkisinkin tuntemaan.

Tottahan toki ostopäätöksiin vaikuttaa monet asiat, mutta tarkoitin tällä avauksellani rahankäytön opettamista ylipäätään.

Tottahan toki ostopäätöksiin vaikuttaa monet asiat, mutta tarkoitin tällä avauksellani rahankäytön opettamista ylipäätään.

Okei, minä heti vaan lavensin sitä isommaksi jutuksi =) Itse aika harvoin ole käyttänyt sitä syynä, että joku on liian kallis, ehkä siksi etteivät lapseni juurikaan ole tahtoneet tavaroita kaupasta, yleensä syy miksi ei ole ostettu on ollut joku muu. Mutta asiasi on kyllä tähdellinen ja hyvä keskustelun aihe =)

En tiiä onko liian aikaista. Pojalla oma pieni kolikkokukkaro. Siellä senttejä joita saanu meiltä tai isovanhemmilta. Ottaa joskus pussukkansa kauppaan mukaan.
Ostoksiin kuuluu yleensä pillimehu, lakupötkö... jotain pientä.
Tutkii rahojaan tarkasti. :D 50centtinen riittää hänen ostoksiinsa. Maksaa itse ostoksensa ja on niin ylpeenä :D
Mamma antaa joskus 5e setelin ja ne poika tumppaa säästöpossuun. Kova poika laittamaan rahaa säästöön. Hänel onkin suurin kate tilillään mitä meil vanhemmilla yhteensä :D

Mä en lapselle puhu kaupassa että äidil ei oo nyt rahaa, meil ei oo varaa.....
vaan ihan et nyt ei osteta, ei tarvita, sinulla on jo, aina ei voi ostaa mitä haluaa.....
Ei 3v. tarvi tietää raha-asioista sen enempää. Hyvä opettaa kohtuuteen, ostetaan kun tarvitaan ja joskus voi ostaa jotain kivaa ekstraa.

Tiiättekös minkä poika haluais 3v. synttärilahjaksi?
Sellasen sydämen mallisen geishakohvehtirasian :D:D

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Okei, minä heti vaan lavensin sitä isommaksi jutuksi =) Itse aika harvoin ole käyttänyt sitä syynä, että joku on liian kallis, ehkä siksi etteivät lapseni juurikaan ole tahtoneet tavaroita kaupasta, yleensä syy miksi ei ole ostettu on ollut joku muu. Mutta asiasi on kyllä tähdellinen ja hyvä keskustelun aihe =)

Ja onhan rahankäyttöä muunkinlaista, kuin tavaroiden ostelua. Monesti näkee, kuinka jonkun nuoren ihmisen raha-asiat menevät solmuun heti kotoa pois lähtiessä, kun ei ole koskaan tarvinnut miettiä esim. laskujen maksua kotona asuessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
En tiiä onko liian aikaista. Pojalla oma pieni kolikkokukkaro. Siellä senttejä joita saanu meiltä tai isovanhemmilta. Ottaa joskus pussukkansa kauppaan mukaan.
Ostoksiin kuuluu yleensä pillimehu, lakupötkö... jotain pientä.
Tutkii rahojaan tarkasti. :D 50centtinen riittää hänen ostoksiinsa. Maksaa itse ostoksensa ja on niin ylpeenä :D
Mamma antaa joskus 5e setelin ja ne poika tumppaa säästöpossuun. Kova poika laittamaan rahaa säästöön. Hänel onkin suurin kate tilillään mitä meil vanhemmilla yhteensä :D

Mä en lapselle puhu kaupassa että äidil ei oo nyt rahaa, meil ei oo varaa.....
vaan ihan et nyt ei osteta, ei tarvita, sinulla on jo, aina ei voi ostaa mitä haluaa.....
Ei 3v. tarvi tietää raha-asioista sen enempää. Hyvä opettaa kohtuuteen, ostetaan kun tarvitaan ja joskus voi ostaa jotain kivaa ekstraa.

Tiiättekös minkä poika haluais 3v. synttärilahjaksi?
Sellasen sydämen mallisen geishakohvehtirasian :D:D

No oliko hyviä? :)

Meidänkin pojalla (2,5v) on pari säästöpossua, jonne poika laittaa kaikki saamansa rahat ja joskus napitkin.
:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Pojal vasta syyskuun lopulla 3v. synttärit.
En voi ostaa geisharasiaa lahjaksi. Ei saa syödä suklaata. Tykkää kyllä niistä ja söis kaikki jos sais käsiinsä :D

Ahaa, ok. Onko hänellä maitoallergiaa vai intoleranssia?

Yhteistyössä