Opettajia on moneen junaan.. ei voi kuin ihmetellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BumBum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BumBum

Vieras
kuinka saa lukea vähän väliä .. eivätkö itse tajua olevansa väärällä alalla?
Varsinkin teini-ikäisten kanssa kun on tekemisissä, tarvitsis jonkinlaista luonnetta, huumorintajua ja napakkuutta ...

oma tyttäreni oli yläkoulussa kauhukakara. Silti hänen kanssaan toimeen tulevat opettajat sanoivat hänen olevan fiksu ja idearikas, ei siis kiusannut tai rellestänyt, oli vaan erilainen, kovaääninen hassuttelija ja toi omia mielipiteitään liian selkeesti ilmi.

Sit oli opettajia, jotka suorastaan vihasi häntä kun ei asettunut muottiin .. aina oli jälkässä kun "niskuroi" tunnilla kysymällä asioita ja vaatimalla selityksiä. Oli sitten sitäkin, että perjantai iltapäivän hepulissa huumori meni liian pitkälle tms.

No, kuitenkin. Olimme tässä viikonloppuna kaupassa. Minä, tyttäreni (ei enää yläkoululainen vaan ns. amis ) ja hänen kaverinsa (lukiossa). Tuli eräs opettaja vastaan, leperteli oikeen tälle lukiolaiselle et voi kun KIVA nähdä ja mitäs sulle kuuluu ja voi että ... no sitten katsoi mun tytärtä ja tokaisi nuivasti " ja mitäs susta sitten on tullut?" eikä edes jäänyt paikalle vaan lähti pois samantien

Siis oikeesti?! Ei opettajien ja oppilaiden kemiat aina kohtaa mut siis eikö tuo nyt ole jo ihan normaalia kohteliaisuutta .. ?! En mäkää työssäni voi mennä puhumaan potilaitteni omaisille miten sattuu vaikka en todellakaan kaikista pidä :D Vai voinko?

Opettajat on erillaisia kyllä. Mutta lapsetkin osaa käyttäytyä eritavoin, eri opettajien kanssa. Eikä jokaisen muksusta kai tartte tykkäämällä tykätä, eihän kai sun tyttäreskään kaikista opettajista tykkää?

[QUOTE="no niin";23084086]Opettajat on erillaisia kyllä. Mutta lapsetkin osaa käyttäytyä eritavoin, eri opettajien kanssa. Eikä jokaisen muksusta kai tartte tykkäämällä tykätä, eihän kai sun tyttäreskään kaikista opettajista tykkää?[/QUOTE]

Ei tietenkään tarvii tykätä, eikä opettamisella oo mitään tekemistä tykkäämisen kans, ei ainakaan pitäis olla ... pitäs antaa tasavertasta opettamista kaikille mut tuskinpa tuokaan aina toteudu. Jotkut jää paitsi monesta, koska eivät miellytä opettajaa ...

Ja mitä tohon opettajan kommenttiin .. sikäli ihmettelen sillä mä oon ainakin opettanu lapsilleni sen, että jos ei ole jollekin jotain HYVÄÄ sanottavaa niin parempi olla sitte hiljaa ...

[QUOTE="no niin";23084086]Opettajat on erillaisia kyllä. Mutta lapsetkin osaa käyttäytyä eritavoin, eri opettajien kanssa. Eikä jokaisen muksusta kai tartte tykkäämällä tykätä, eihän kai sun tyttäreskään kaikista opettajista tykkää?[/QUOTE]

Ei tietenkään tarvitse tykätä, mutta peruskohteliaisuutta pitää osoittaa myös lapsille eikä silmätikuksi saa ottaa ketään.

No mänttihän opettaja tuossa tilanteessa oli. Tosiasia kuitenkin on, että sunkin kullanmuru on tainnut olla melkoinen riesa joillekin opettajille ja aina se vika ei ole yksinomaan opettajan ammattitaidossa. Ihmisiä opettajatkin ovat, vaikka heiltä olisi mukava vaatia täydellisyyttä kaikissa opetustilanteissa ja elämässä kaikkineen. Tyttäresi sai nyt tuta, millaisen kuvan itsestään antoi. Voihan tilanteen ajatella olleen hyväksikin opiksi. Eiköhän tule vielä vastaan niitä päinvastaisiakin tilanteita!

[QUOTE="vieras";23084140]No mänttihän opettaja tuossa tilanteessa oli. Tosiasia kuitenkin on, että sunkin kullanmuru on tainnut olla melkoinen riesa joillekin opettajille ja aina se vika ei ole yksinomaan opettajan ammattitaidossa. Ihmisiä opettajatkin ovat, vaikka heiltä olisi mukava vaatia täydellisyyttä kaikissa opetustilanteissa ja elämässä kaikkineen. Tyttäresi sai nyt tuta, millaisen kuvan itsestään antoi. Voihan tilanteen ajatella olleen hyväksikin opiksi. Eiköhän tule vielä vastaan niitä päinvastaisiakin tilanteita![/QUOTE]

No niinhän mä yritin selitelläkin, et tyttö ei mikään enkeli koulussa ollu.. silti jotkut opet tykkäs ja jotkut ei .. ja ne häiriöt ei ollu mitään kännissä kouluun ja opettajaa turpaan - tyylisiä, sellaisiakin siellä nimittäin oli ..
ja joo, tyttäreni tietää kyllä olleensa aikas rasittavakin, mut se on sitä murrosikää .. ehkä joidenkin opettajien kannattaisi siirtyä opettamaan pois yläkoulusta jos ei kantti kestä murkkuikäisiä? Nimittäin ne osaa kyl moni olla aika kamalia ja jos ihan jokaisesta itseensä ottaa niin pian joutuu jo sairaseläkkeelle ...

No niinhän mä yritin selitelläkin, et tyttö ei mikään enkeli koulussa ollu.. silti jotkut opet tykkäs ja jotkut ei .. ja ne häiriöt ei ollu mitään kännissä kouluun ja opettajaa turpaan - tyylisiä, sellaisiakin siellä nimittäin oli ..
ja joo, tyttäreni tietää kyllä olleensa aikas rasittavakin, mut se on sitä murrosikää .. ehkä joidenkin opettajien kannattaisi siirtyä opettamaan pois yläkoulusta jos ei kantti kestä murkkuikäisiä? Nimittäin ne osaa kyl moni olla aika kamalia ja jos ihan jokaisesta itseensä ottaa niin pian joutuu jo sairaseläkkeelle ...

Miten tyttö itse koki opettajan käyttäytymisen? Pahoittiko mielensä, keskustelitteko tilanteesta? Lyön vetoa, että hänkin jäi vähän käyttäytymistään miettimään ja sai siitä siementä tulevaa varten. Minä olisi tytön kanssa asiasta keskustellut, kertonut miten opettaja oli mäntti ja onpa harmi, kun muistaa sinut tuollaisena vaikka osaat olla toisenkinlainen.

Tiedän olevan opettajia, jotka ovat väärällä alalla, mutta ennen kuin heitetään kaikkia lapsia pesuvesien mukana, niin kannattaa miettiä monenko vanhemman olisi helppoa opettaa murrosikäisiä? Työ on varmasti vaativaa. No, eihän se puolustus ole sille kun ei aina mene putkeen, mutta eipä missään ammatissa täydellisyyden tekijöitä ole tullut vielä vastaan.

On siellä hyviäkin opettajia ja täytyy vaan toivoa sekä opettajille, että kullanmuruille hyviäkin kohtaamisia. Hyvä niiden opettajien saada välillä haastavia opetettavia, eikä tinasotilaita ja meidän kullanmurujen opetella tapaamaan ja sietämään erilaisia aikuisia. Elämään kasvua kaikilla.

Mitä pahaa tuossa oli? Jos opettaja oli ollut nykyisen lukiolaisen kanssa hyvissä väleissä, hänen oli tietysti helppo jutella tämän kanssa. En näe mitään pahaa kysymyksessä "ja mitäs susta on tullut". Yleensäkin elämässä ihmiset käyttäytyvät hyvin, jos heitä kohtaan käyttäytyy hyvin - ja tämä taitaa koskea myös nuoria ja opettajia.

[QUOTE="Ihmettelijä";23084597]Ja niitä lapsia ja varsinkin vanhempia vasta moneen junaan onkin, niissä sitä riittää opettajillakin ihmettelemistä.[/QUOTE]

Opettaja on ammattinsa itse valinnut ja uskon että tietää alalle lähtiessään että oppilaita ja vanhempia on erilaisia.
Se, että olet opettaja vaatti samalla tavalla ammatillista käytöstä vaikkei kyseistä oppilasta ( tai vanhempia ) rakastakaan.

[QUOTE="Riepu";23084562]Mitä pahaa tuossa oli?[/QUOTE]

Jos tuossa ei ollut mitään pahaa, niin on turha ihmetellä, miksi nuoret käyttäytyvät huonosti toisia kohtaan. Keneltä nuoret ottavatkaan mallia kuin meiltä aikuisilta ja varsinkin niiltä, joilla (pitäisi) olla lasten auktoriteettia ja kunnioitusta.

Opettaja on ammattinsa itse valinnut ja uskon että tietää alalle lähtiessään että oppilaita ja vanhempia on erilaisia.
Se, että olet opettaja vaatti samalla tavalla ammatillista käytöstä vaikkei kyseistä oppilasta ( tai vanhempia ) rakastakaan.

Niin totta, niin totta! Lisäksi samalla tavalla oppilailta vaaditaan asiallista käytöstä opettajaa ja luokkatovereita kohtaan.

[QUOTE="Ihmettelijä";23084597]Ja niitä lapsia ja varsinkin vanhempia vasta moneen junaan onkin, niissä sitä riittää opettajillakin ihmettelemistä.[/QUOTE]

Vanhemmat ovat oma lukunsa ja joskus heidät on laitettava omaan arvoonsa. Mutta lapset ovat vasta kasvuvaiheessa ja on väärin, jos heidät sivutetaan opettajan toimesta (olkoonkin ex ope).

Yhteistyössä