Opettajan puolipäivätyö???

  • Viestiketjun aloittaja ope kotona
  • Ensimmäinen viesti
ope kotona
Olisiko täällä ketään luokanopettajaa, joka olisi joskus tehnyt tai parhaillaan tekis töitä vain puoliksi tai 70%:sti? Minulla jossain vaiheessa töihin lähtö edessä, mutta haluaisin tehdä lyhyempää päivää. Onko kellään kokemusta tällaisesta ja onnistuukohan mitenkään?

Opettajahan voi itse aika pitkälle päättää miten tekee ja milloin, mutta työtä on silti todella paljon. Kotiinkaan ei kaikkea työtä huvittaisi aina raahata. Tuntiopettajan työ tietenkin olisi yksi mahdollisuus, mutta onnistuisikohan oman luokan pitäminen? Olisin kiitollinen kokemuksista.
 
Tulipeikko harmaana
Olen itse miettinyt joskus tuota vaihtoehtoa, mutta ajatellut sitten, että liekö se onnistuisi.... Jos kysyt jostain asiaa, niin kirjoittelehan tänne, miten asia hoituu. =)
Olen tehnyt itse viimeiset pari vuotta 25h/vko ja täytyy sanoa, että päivät venyvät hurjan pitkiksi. Vaikka kuinka yrittäisi tehdä säännöllistä 8-16 työpäivää, niin ei se ole oikein onnistunut. Aina on kotiin vietävää ja sit se kaikki muu siihen lisäksi.... En sitten tiedä, muuttuisiko tilanne olennaisesti, vaikka muutaman tunnin vähemmän viikossa pitäisi. Ennemmin pitäisi madaltaa omaa rimaa ja tehdä yksinkertaisesti vähemmän tuntien ulkopuolista työtä (eihän siitä maksetakaan :whistle:).
 
ope kotona
Niin, juuri tuo on se mitä minäkin pohdin. Työtä on niin paljon, ja jos yhtään on kunnianhimoa tehdä työnsä hyvin, niin 8-16 -päivä ei millään riitä. Tunnen opettajia, jotka lähtevät töistä aina kun tunnit loppuu, tekevät sitten kotona pakollisen, mutta minä en haluaisi kotona enää miettiä työjuttuja. Ja olen aina ollut sellainen, että sen minkä teen, teen kunnolla. En usko että osaisin työelämässäkään lintsata, vaikka sekin taito olisi joskus itselle hyväksi...

Tulen kertomaan, jos viisastun tässä asiassa!
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 19:02 ope kotona kirjoitti:
Tunnen opettajia, jotka lähtevät töistä aina kun tunnit loppuu, tekevät sitten kotona pakollisen, mutta minä en haluaisi kotona enää miettiä työjuttuja.
Näin kahden opettajan aikuisena tyttärenä tulee väistämättä mieleen, että eikös se opettajan työn urakkaluonne ja se että osan työstä voi tehdä kotona ole nimenomaa opettajan työn etu, varsinkin jos on lapsia. Minulla olivat vanhemmat käytännössä aina kotona, mutta omani näkee meitä vain aamulla ja muutaman tunnin illalla.
 
Tulipeikko harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 23:19 Nelthilta kirjoitti:
Näin kahden opettajan aikuisena tyttärenä tulee väistämättä mieleen, että eikös se opettajan työn urakkaluonne ja se että osan työstä voi tehdä kotona ole nimenomaa opettajan työn etu, varsinkin jos on lapsia. Minulla olivat vanhemmat käytännössä aina kotona, mutta omani näkee meitä vain aamulla ja muutaman tunnin illalla.

En tiedä, millä luokka-asteella vanhempasi ovat töissä, mutta ainakaan luokanopettajana ei kaikkia töitään voi kotiin tuoda. Materiaalit ja välineet ovat koulussa, eikä niitä voi kotiin raahata. Kaikki pitää siis etsiä ja laittaa valmiiksi ja mallit, monisteet ym. tehdä työpaikalla. Tietenkin jonkun matematiikan kirjan voi ottaa kotiin ja katsoa kotona, mutta kyllä suurin osa on sellaista, mitä ei kotona voi tehdä (ainakaan minä en voi). Sitä paitsi meillä ainakaan harvoin on sellaista rauhaa kotona, että saisin täällä keskityttyä sen muutaman tunnin pelkästään työhommiin (joka päivä tarvitsen siihen joka tapauksessa kotonakin aikaa, mutta että kaikki tekisin, niin ei onnistuisi meillä :D ).
Olet kyllä siinä oikeassa, että etuna voi pitää sitä, että on MAHDOLLISUUS tehdä töitä kotonaKIN. Jos esim. syystä tai toisesta täytyy tulla kotiin heti tuntien jälkeen, niin voin olla kotona jo iltapäivällä (ellei ole kokousta, tiimiä tms.).
 
ope kotona
Kiitos tiedosta Vierailijatar!


Onko sitten kuitenkaan mahdollisuuksia jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jos lapset kaikki yli 3v? Eikös hoitovapaata voi saada vain siihen asti kun nuorin lapsi täyttää kolme? Korjatkaa kiitos viisaammat jos tiedätte!
 
ope kotona
No just. Kiitos paljon. Enpä ollu vielä kelan sivuilla käyny. Sen verran vielä tässä kotona on aikaa olla. Mutta nyt muistankin että tällaisesta mahdollisuudesta on puhuttu, ja oliko vielä niin että aikaisemmin tuo mahdollisuus oli vain ekaluokkalaisen vanhemmalla ja sitte laajennettin tokaan luokkaan asti...

Ja sehän on sitte työnantajan käsissä, että palkkaako opettajaa, joka haluaisi olla osittaisella hoitovapaalla. No, pitää miettiä. Edelleen olis kiva kuulla, jos joku opettaja tällaisen mahdollisuuden olis käyttäny.
 

Yhteistyössä