Opettaja esitteli lomakkeen vanhempainillassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tämä nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tämä nyt harmaana

Vieras
...ja siitä virisi vilkas keskustelu, jonka käänteet yllättivät minut. Jätän nyt alkuun tarkoituksella kertomatta, mitä keskusteltiin, jotten johdattelisi enemmän kuin tahattomasti teen.

Tyttäreni opettaja oli siis laatinut lomakkeen, jolla oppilaiden on tarkoitus seurata päivittäistä käyttäytymistään koulussa. Lomake palautetaan sitten vanhemmille nähtäväksi ja takaisin opelle.

Lomakkeessa oli muutama väittämä, johon oppilas vastaa kyllä tai ei. Väittämät koskevat käyttäytymistä koulussa tyyliin "Myöhästyin tunnilta", "Viittasin usein", "Häiritsin opetusta" tai "Minulla oli kavereita päivän aikana".

Millaisia ajatuksia tällainen lomake ja sen käyttö neljännessä luokassa sinussa herättää?

Kiinnostaa tietää, koska keskustelu oli tosiaan vilkasta. Palaan syntyneisiin ajatuksiin - omiini ja kuulemiini - toki tuonnempana.

Minusta hyvä ajatus.

Koulussa näin kouluvuoden alettua kerrataan käyttäymissääntöjä, hyviä tapoja ja sitä kuinka koulussa ollaan :). Itsensä arviointi on opetussuunnitelmaan kirjattua..

onko siella luokassa jotain ongelmia tai hairiokayttaytymista vai mista idea tahan kaytantoon. mun mielesta tossa on ihan ideaakin, ainakin kokeilumielessa, mutta tuskin kuitenkaan jokapaivaisena vaan ehka kerran viikossa. kyllahan itsearviointia on ihan hyva opetella jo pienesta pitaen.

Toi itsearviointi tuntuu olevan nyt päivän sana. Noin pieni oppilas (ala-asteella yleensäkin) ei vaan oikein vielä kykene ihan täysin tollaseen. Tai pitäiskö sanoa, ettei ole oikein vaatia tuollaista ala-asteikäiseltä. Itse ainakin olen huomannut oman tyttäreni kohdalla (käy nyt kuudetta luokkaa), että on monesti arvioinut itseään liian kriittisesti. Turhia paineita tulee vaan hänelle. Kyllä arviointi pitäisi olla ihan vain opettajan tehtävä vielä tuossa vaiheessa. Tai ei ainakaan noin mitä nyt harrastetaan, että vähän joka väliin tuodaan sitä itsearviointia... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja MrsBird:
Minusta hyvä ajatus.

Koulussa näin kouluvuoden alettua kerrataan käyttäymissääntöjä, hyviä tapoja ja sitä kuinka koulussa ollaan :). Itsensä arviointi on opetussuunnitelmaan kirjattua..

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MrsBird:
Minusta hyvä ajatus.

Peesi.

Samoin. Ja kyllä neljäsluokkalainen osaa sanoa, "myöhästyikö tunnilta" tai "viittasiko". Eivät nuo kovin hankalia kysymyksiä ole. On minustakin hyvä, että itse arvioivat omia tekemisiään. Opettaahan se ottamaan vastuuta omista tekemisistään, edes pikkuisen.

Kiinnostaa kyllä, minkälaista keskustelua lomake herätti. Kerrothan...?

Ehkä se on hyvä että lapset joutuvat itse miettimään ovatko häirinneet luokassa ja ehkä itse heräävät jos alkaa usein menemään rasti häirinnyt kohtaan.

Nyt sitten tuota tarkennusta...Luokassa on tosiaan ollut jonkin verran käytöshäiriöitä - ei mitään kovin dramaattista, mutta pientä pulinaa ja myöhästelyä tunneilta. Tämän vuoksi opettaja sitten halusi näin herätellä lapsia itse ottamaan vastuuta käyttäytymisestään koulussa ja samalla viestittää vanhemmille helposti ja yksityisesti kunkin lapsen "puuhastelusta" koulupäivän aikana. Näin asia perusteltiin vanhemmille. Myös tyttäreni toisti saman suuntaiset selvitykset, kun kautta rantain utelin, mitä asiasta oli puhuttu.

Tarkennan vielä, että lomaketta täytetään päivittäin ja se tuodaan perjantaina kotiin vanhempien nähtäväksi. Toivotaan tietysti että lomakkeen tietojen herättämistä ajatuksista keskustellaan kotona.

Itse annoin varauksettoman tukeni asialle, mutta muutama vanhemmista tuntui olevan toista mieltä. Lähinnä esille nousi ajatus siitä, että lapset ahdistuvat, jos eivät pysty täyttämään odotuksia ja tästä seuraisi myöhemmässä vaiheessa ongelmia. Osa taas oli sitä mieltä, että ne odotukset, joita tämä lomake herättää, pitäisikin täyttää (eli siis tulla ajoissa kouluun, olla häiritsemättä tunnilla, viitata)

Itse ajattelen, että näinkin konkreettisiin kysymyksiin lapsi kyllä osaa vastata ja jos se herättää hänessä ajatuksen siitä, ettei hän käyttäydy koulussa niinkuin pitäisi, on se vain positiivinen asia. Kaikki eivät kuitenkaan olleet samaa mieltä. Kukin kysymys on myös käyty lasten kanssa koulussa läpi etukäteen.

Keskustelu karkasi meillä kuitenkin käsistä, kun yksi kyselyä vastustavista vanhemmista toisteli jatkuvasti, ettei HÄNEN lapsellaan toki ole mitään ongelmaa tämän kanssa, mutta ne muut...Perustellen vielä, että jos vanhemmilla on hyvä koulutustaso, niin käytösasiat ja keskusteluyhteys on kyllä kunnossa eikä tällainen kysely silloin ole edes tarpeen. Herätti aika lailla tunteita kuulijakunnassa.

Niinpä sinänsä hyvä keskustelu karkasi puolustuskannalle. Itse jäin kuitenkin pohtimaan, mitä harmia moisen lomakkeen täytöstä voisi kellekään koitua. Oma tyttäreni kun sattuu olemaan varsin mutkaton tyyppi, jolle epäonnistumiset ovat pikkujuttuja, en osannut ensin ajatella asiaa toiselta kannalta. Sitten jäin pohtimaan keskimmäistäni, joka ei kehtaa laittaa matematiikan itsearviointikohtaan "osaan hyvin", koska ei halua kehuskella...

Koska tässä kuitenkaan lapsen ei varsinaisesti tarvitse arvioida, menikö jokin hyvin tai huonosti, en näe tämänkaltaista ongelmaa. Hänen pitää vain tietää, tuliko myöhässä vai ei. Vanhemman ja opettajan vastuulle jää arvioida, onko kerran kuussa myöhästyminen liikaa vai ei.

Otan edelleen mielelläni kommentteja vastaan. Minusta oli kiinnostavaa se tunteen palo, jolla lomaketta vastustettiin - semminkin, kun en pystynyt yhtymään mielipiteisiin. Valitettavasti keskustelu tosiaan hukkui näiden vanhempien koulutustasoon liittyvien kommenttien alle ja näin oma pohdintani ei saanut niin paljon uutta näkökulmaa.

Yhteistyössä