Opettaisitko lapsellesi venäjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Itsellä ei siis ole mitään kontakteja Venäjälle, sukujuurta enkä osaa kieltä kuin da ja njet. Nyt olisi lähellä venäjän kielinen kerho, jonne saa tulla myös ei-venäjää osaavat.

Olisiko ihan tyhmä idea mennä sinne taaperon/leikki-ikäisen kanssa ja ehkä myöhemmin laittaa lapsi johonkin venäjän kieliseen ryhmään, että oppisi kielen? Mitä mieltä olette, onko venäjän opiskelussa mitään järkeä vai kannattaisiko ottaa ennemmin joku muu kieli? Tuo olisi vaan lähellä, muuta eri kielistä kerhoa ei ole lähistöllä.

Ei mielestäni ole järkeä. :D
Englanninkieliseen kerhoon/päiväkotiin minä laittaisin,jos johonkin kieliryhmään haluisin lapseni laittaa,mutta hirveitä intressejä ei ole siihenkään. :)
Lapsi kyllä ehtii kieliä opiskella koulussakin.

Siitä voi olla hyötyä tai sitten ei. Mä olen luenut venäjää enkä ole sitä missään tarvinnut. Yksi luokkakaverini luki venäjänopettajaksi ja toinen tarvitsee venäjää työssään lähes joka päivä. Ei se nyt mikään huono asia ole venäjää osata, englannin kyllä kerkii oppia ja oppii helpommin.

Minun venäjän taidoillani ei paljoa opetettaisi.

Kielitaidosta ei ole koskaan haittaa, ei sitä tiedä milloin ja mitä tulee joskus tarvitsemaan. Jos ei ole mitään ongelmia suomenkielen kanssa, niin silloin voi viedäkin.

En minä onko siitä välttämättä hyötyä, sehän riippuu ihan tilanteesta, mutta ei siitä taatusti mitään haittaa ainakaan ole. Minkään kielen opiskelu tuskin on turhaa (tai sitten me suomalaiset voitaisiin itse vaihtaa kielemme johonkin "järkevämpään") ja jos se kerran on ainoa kerho teillä päin niin sitä suuremmalla syyllä menisin. me olemme käyneet ruotsinkielisessä kerhossa, kun ei muuta ollut tarjolla. Itse en puhu ruotsia kuin ihan pari sanaa ja muut äidit eivät osanneet suomea. Minulla oli kyllä hieman tylsää kun ei oikein ollut juttukaveria, mutta lapsella oli kivaa ja sehän se pääasia oli.

Saattaisin laittaakin. Olen oikestaan ihan eri mieltä kuin mii. Englantia tulee joka tuutista eli sen ehtii oppia myöhemminkin. Sen sijaan muiden kielien taito on arvokasta pääomaa. Tuolta kerhosta varmaan ei varsinaista kieltä paljon opi, mutta voi herättää kiinnostukseen venäjää ja ehkä muitakin kieliä kohtaan :)
Jos myöhemmin jatkaa opintoja, kielestä on varmasti etua työmarkkinoilla. Riippuu tietysti mihin alalle päätyy, mutta kaikki tosiaan osaa enkkua, joten jonkun muun kielen taito vaikka enkun lisäksikin tai pääkielenä etenkin on hyvä.

Suomenkielisiä kerhoja kyllä on yllin kyllin, mutta musta olisi mukavaa, jos lapselle tulisi mahdollisuus oppia jotain toistakin kieltä jo pienenä. Olin kyllä ajatellut ennemmin jotain muuta kieltä, en ole ollut itse innostunut venäjästä, mutta nyt kun tuo kerho olisi lähellä niin yritän tässä miettiä olisiko siinä sittenkin järkeä.

Toisaalta mietityttää tuntisinko olevamme ihan väärässä paikassa, kun todennäköisesti kaikki tai ainakin melkein kaikki muut ovat venäläisiä, vaikka muutkin siis saisivat tulla. Yleensä vaan suomalaisia ei hirveästi venäjä kiinnosta.

Totta on, ettei kerran viikossa kerhossa pahemmin kieltä oikeasti ehdi oppimaan. Mutta kiinnostus voisi herätä ja jos oppisi tuntemaan äidinkieleltään venäläisiä, voisi joskus myöhemminkin olla "harjoitusmahdollisuuksia", jos lapsi innostuu enemmän venäjää opettelemaan. Lapsena kun vielä pystyy leikkimään aika hyvin ilman yhteistä kieltä ja "leikkisanastoa" voi oppia äkkiäkin ilman erityistä opettamista.

Mua kiinnostaisi viedä omaani tämmöiseen, mutta mulle ei selvinnyt ihan 100%varmaksi että voiko tänne mennä jos ei osaa yhtään ko. kieltä.
Ei tämä teidän kerho satu olemaan treellä?

Alkuperäinen kirjoittaja tärpätti harmaana;22721138:
Mua kiinnostaisi viedä omaani tämmöiseen, mutta mulle ei selvinnyt ihan 100%varmaksi että voiko tänne mennä jos ei osaa yhtään ko. kieltä.
Ei tämä teidän kerho satu olemaan treellä?

Sattuu kyllä olemaan Tampereella:)

Kyllä vain, ehdottomasti venäjä parempi osata kuin esim. ruotsi.
Itsekin mieluummin opiskelisin venäjää kuin ruotsia sillä enemmän sillä saa toitä kuin ruotsin kielellä.
Asia olis ihan toinen jos asuttaisiin vaippaka pohjanmaalla ja ruottinkielisellä alueella mutta täälläpäin enemmän sitä venäjää tarvii...

Opettaisin ehdottomasti, mutta me asutaankin täällä kaakonkulmalla jossa venäjäntaidoista on oikeasti hyötyä esim työmarkkinoilla. Toisaalta itse rakastan kielten opiskelua, olen opiskellut myös venäjää. Meidän 5v kovasti pyyteleekin, että opettaisin hänelle venäjää koska haluaisi paremmin ymmärtää päiväkodin venäläisiä lapsia. Muutenkin mun kieli-intoilu on tarttunut lapsiin, aupairin myötä osaavat jo jonkin verran englantia ja innoissaan odottavat sitä parjattua pakkoruotsiakin :) Kielet ja niiden osaaminen rikastuttavat elämää, kun voi luoda kontakteja muihin ihmisiin ja kulttuureihin ihan eri syvyydellä. Venäjä on sitäpaitsi kaunis kieli. Jos mulla olisi mahdollisuus laittaa lapset ap.n kertomanlaiseen kerhoon, veisin riemusta kirkuen!

Tuossa tilanteessa me mentäisiin ehdottomasti sinne kerhoon :). Kielitaidosta on aina hyötyä, mitä varhaisemmassa iässä lapsi oppii kieliä sen helpompi hänen on oppia tulevaisuudessa muitakin kieliä (näin ne fiksummat väittävät), ja venäjä on tärkeä kieli.

Mun tyttö 'opiskelee' venäjää :D, kaverinsa sitä hänelle opettaa. Kaverin äiti on venäläinen. Tyttö osaa pyytää mehua venäjäksi, kiittää, tervehtiä, yms. Ekaluokkalainen on. Lisäksi osaa tietysti isän kotikieltä turkkia, ja englantia jonkun verran. Plus suomea. En usko, että kielitaidosta on ikinä mitään haittaa, mutta hyöty voi olla suurensuuri.

Mua olis myös kiinnostanut se muskari kun sinne olisi ainakin päässyt itse mukaan mutta on vaan kauheen kaukana tuo koulu missä se pidetään :/
Voikohan tuohon kerhoon mennä jos ei puhu sanaakaan venäjää? Esitteessä luki että lapsille jotka jo osaavat tai haluavat oppia venäjää. Kyllähän tuon mukaan voisi mennä mutta vähän hassua jos kaikki siellä puhuukin jo valmiiksi venäjää.

Kuvausteksti viittaisi siihen, että voi mennä vaikka ei osaisi, mutta mua mietityttää onko vähän hassua, jos ei osaa vielä mitään. Muskari tuntuu siksikin helpommalta, musiikin kanssa ei ole niin väliä vaikka kaikkea ei ymmärtäisikään.

Tuleehan tuon muskarin ihan viereen kuitenkin bussi 23, joten ainakin sen reitiltä sinne pääsee helposti. (Sillä on aika tiheä vuoroväli.)

Tuota asiaa pohdin kovasti neljä vuotta sitten, kun tytön kouluasioita pohdin. Halusin hänet kieliluokalle, ja erittäin pitkällisen pohdinnan jälkeen haimme suomalais-venäläiselle kieliluokalle, vaikka en itse siis ole koskaan edes opiskellut venäjää saati puhunut sanaakaan.

Nyt tyttö on jo neljännellä luokalla ja hänellä on siis A1-kielenä venäjä, ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä ratkaisuun. Jos vain itse on avoin uusille asioille ja erilaisille ihmisille, on lapselle vain hyötyä oppia uusia asioita ja venäjän kielen kanssa on niin, että mitä nuorempana sitä kuulee/opiskelee, sitä helpompi sitä on myöhemmin oppia lisää.

Moni kun aina päivittelee, kuinka venäjän kieli on niin kamalan vaikea oppia, mutta minäpäs en ole kertonut sitä tytölle :D ja niin hän on oppinut sitä jo hurjasti ja oppii koko ajan lisää. Suosittelen siis ehdottomasti, kyllä ne Nataliat ja Ljudmilat ovat ihan mukavia, varsinkin jos osoittaa kiinnostusta heidän kieleensä ja kulttuuriinsa :).

Niin siis kurssin kuvaus nimenomaan kerhossa viittaa siihen, että voi mennä ilman venäjän taitoa, mutta muskarissa ei sanota asiasta mitään erikseen. Luulisi, että muskarissa kielitaidon puute kuitenkin haittaisi vähemmän.

[QUOTE="klovni75";22721340]Tuota asiaa pohdin kovasti neljä vuotta sitten, kun tytön kouluasioita pohdin. Halusin hänet kieliluokalle, ja erittäin pitkällisen pohdinnan jälkeen haimme suomalais-venäläiselle kieliluokalle, vaikka en itse siis ole koskaan edes opiskellut venäjää saati puhunut sanaakaan.

Nyt tyttö on jo neljännellä luokalla ja hänellä on siis A1-kielenä venäjä, ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä ratkaisuun. Jos vain itse on avoin uusille asioille ja erilaisille ihmisille, on lapselle vain hyötyä oppia uusia asioita ja venäjän kielen kanssa on niin, että mitä nuorempana sitä kuulee/opiskelee, sitä helpompi sitä on myöhemmin oppia lisää.

Moni kun aina päivittelee, kuinka venäjän kieli on niin kamalan vaikea oppia, mutta minäpäs en ole kertonut sitä tytölle :D ja niin hän on oppinut sitä jo hurjasti ja oppii koko ajan lisää. Suosittelen siis ehdottomasti, kyllä ne Nataliat ja Ljudmilat ovat ihan mukavia, varsinkin jos osoittaa kiinnostusta heidän kieleensä ja kulttuuriinsa :).[/QUOTE]

Mua itseäni kiinnostaa kieli ja kulttuuri ihan hirveästi, sen takiä tykkäisin pientä lasta viedäkin johonkin kerhoon. Jos oppisin vaikka itsekin samalla edes pari sanaa :)
Katsoo nyt meneekö tämäkin puihin kun olen niin arka lähtemään uusiin piireihin...

Alkuperäinen kirjoittaja tärpätti harmaana;22721375:
Mua itseäni kiinnostaa kieli ja kulttuuri ihan hirveästi, sen takiä tykkäisin pientä lasta viedäkin johonkin kerhoon. Jos oppisin vaikka itsekin samalla edes pari sanaa :)
Katsoo nyt meneekö tämäkin puihin kun olen niin arka lähtemään uusiin piireihin...

Mulla sama eli tykkään kielistä tosi paljon ja kulttuurit kiinnostaa, joten mulle ei ollut mikään ongelma "sukeltaa tuntemattomaan" kun tyttö tuolla luokalla aloitti. Suuri osa luokkatovereista siis venäläisperheistä, joten kieleen ja tapoihin on saanut tutustua ihan jokapäiväisissä kontakteissa.

Olen itsekin siinä sivussa oppinut kieltä kun tyttö sitä minulle aina innoissaan opettaa kun on koulussa jotain oppinut, ja muutenkin se on luontevasti tarttunut tässä matkan varrella. Eri tapahtumissa on saanut tutustua lisää erilaisiin asioihin, ja jokavuotuista Pakkasukkojuhlaa varten opettelin jopa leipomaan venäläisiä kaalipiirakoita, jotka ovat saaneet suuren suosion venäläistenkin keskuudessa :). Ja keväällä lähdetään Pietariin muiden kieliluokkalaisten kanssa.

Rohkeasti vaan mukaan, se kannattaa!

Yhteistyössä