Opet: Kertokaa tarkemmin, minkälaisia tilanteita teille opettajille tulee vastaan? Minkälainen

• Viestiketjun aloittaja gg
  • Ensimmäinen viesti
gg
hankala

vanhempi? Jos todellisuudentaju tökkii, niin voin kuvitella, että sellaisen ihmisen kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä. Mutta entäs ne "normaalit" vanhemmat, joita voisi sitten joissain tilanteissa kutsua hankaliksi. Mistä he ongelman kehittävät? Kiinostaisi tietää

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Näkevät oppilaalla ongelman kuten ADHD ja opet ei samaa näe. Siis näkevät lapsen normaalin käytöksen jotenkin poikkevana, diagnosoitavana. Uusavutonta vanhemmuutta?
Meillä oli noin. Koulupsykologi oli kylläkin meidän vanhempien puolella ja nyt opettaja jo epäilee mahdollista aspergeria. Tosin opettaja otti ensin yhteyttä ongelmien takia ja kyseli mikä keino poikaan tehoaisi parhaiten.

ope
Meidän lapsi on täydellinen. Meidän lapsi on älykäs. Opettajan opetusmenetelmissä on vikaa, kun meidän täydellinen lapsi ei opi (vaikka muut lapset oppivat). Kerran menin "uutena" opena varovasti kysymään erään oppilaan (jota oli jo opettanut runsaan vuoden)...että onkohan hänellä madollisesti ollut oppimisvaikeuksia aiemmin (olin kuullut muilta kollegoilta, joilla oli myös ollut samaisen oppilaan kanssa vaikeuksia), hahmotusvaikeuksia (kirjainten erottaminen ja sanahahmottaminen mm. vaikeaa), niin sain niskaani sellaisen ryöpytyksen, että vaikka olen mielestäni aika kovanahkainen, niin silloin itkien kotiin, häntä koipien välissä.

No mun silmille hyökkäsi esim. kerran eräs ysiluokkalaisen isä. Teetin oppilailla kirjallisuusprojektia suomalaisista klassikkokirjoista. Oppilas itse ei sanonut mulle halaistua sanaa, että tehtävä on vaikea tai liian raskas, mutta isänsä oli reklamoinut asiasta suoraan rehtorille, ja väitti, että edes lukion kolmosella ei tehdä yhtä hankalia tehtäviä. Tämä oli tietenkin puppua, koska projekti kuuluu ihan opetussuunnitelmaan, ja tehtävät oli sovellettu seiskaluokan kirjasta. Kyse oli siitä, että oppilas ja isä olivat saaneet keskenään riidan aikaan siitä, kumpi noutaa kirjan kirjastosta. Hohhoijaa.

Yleisellä tasolla pahimpia ovat mielestäi vanhemmat, jotka eivät näe lapsessaan mitään vikaa. Lapsi on vaikka kiusaaja tai kärsii esim. lukihäiriöstä, niin puuttua ei saisi eikä varsinkaan järjestää avuksi tukitoimia, kun "lapselle tulee paha mieli". Oikeastihan kyse ei ole muusta kuin kulissien ylläpidosta...

Kyllä minun mielestäni on hankalimmat vanhemmat olleet sellaiset, joilla on täysin epärealistinen käsitys lapsensa lahjoista ja kyvyistä. Kaikista suurimman vahingon nämä vanhemmat tekevät juuri lapselleen kohtuuttomilla odotuksillaan koulumenestyksestä.

Toinen mielestäni hankala ryhmä on vanhemmat, jotka tekevät tyhjäksi kaiken koulun antaman negatiivisen palautteen lapsestaan. Myös tällainen toiminta on suurimmaksi hallaksi juuri lapselle itselleen.

vieras
Toinen ongelmaryhmä ovat vanhemmat, joiden lapset tarvitsevat erityistä tukea, mutta vanhemmat eivät tätä näe. Lapsi saattaa olla esim. lähellä kehitysvammadiagnoosia, mutta vanhemman mielestä on ihan "normaali". On hankala toimia tällaisen vanhemman kanssa, joka kulkee lapsensa suhteen laput silmillä ja estää samalla myös tarpeellisen avun. T. erityiskoulun ope

Yhteistyössä